Inlägg från: Persikaplommon |Visa alla inlägg
  • Persikaplommon

Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt

Anonvm skrev 2023-04-29 11:34:46 följande:
    Fullständigt vansinnigt resonerat.

Båda är redan nu fullt medvetna om graviditeten och även om barnet inte ännu är fött så har de detta barn tillsammans redan nu.

Alla beslut TS tar efter att ha blivit medveten om graviditeten påverkar det det framtida delade föräldraskapet, det är både hon och alla vi andra fullt medvetna om, att påstå något annat skulle bara vara rent löjligt.
    Allt man gör och alla beslut man tar medvetet är att agera med uppsåt, man gör så trots att man är medveten om vilka konsekvenser det kommer innebära, då får man också ta ansvar för konsekvenserna, inte lämpa över det på annan.

TS skulle helt legalt innan födseln kunna emigrera till t.ex Australien och därmed totalt utestänga fadern ur föräldraskapet....
    Bara för att man KAN göra något så betyder det inte att det är det rätta att göra.

Mannen kan flytta närmare om han vill.
    Vad är det rätta att göra ? Att TS och barnet blir vräkta eftersom TS kan inte betala kostnaderna? 

TS tar ansvar för konsekvenserna om hon flyttar till en lägenhet hon klarar av att betala. 

• Persikaplommon
    Anonvm skrev 2023-04-29 12:48:09 följande:
    För det första så talar vi inte om att fadern skall "pendla för att träffa sitt barn", barnet ska som jag förstår det ha växelvist boende, något som för övrigt enligt all nutida forskning på ämnet är det bästa för barnet.

Istället för att bo kvar där man inte har råd så kan man ju vända på resonemanget och ta ansvar för sin inkomst och se till att man har råd att bo där man gör?

Ditt resonemang blir så bakvänt, om TS idag hade ett billigare boende och fadern propsade på och tjatade om att TS skulle flytta närmare och på grund av det skulle öka sina boendekostnader..... Då kan ditt resonemang om att han kanske bör hjälpa till ekonomiskt ha viss logik.
    Men absolut inte i den situation som nu råder, nu är det ju TS som vill/behöver ändra rådande förhållanden.
    Förstår du alls skillnaden?
    Persikaplommon skrev 2023-04-29 11:57:37 följande:

Mannen kan flytta närmare om han vill.
    Vad är det rätta att göra ? Att TS och barnet blir vräkta eftersom TS kan inte betala kostnaderna? 

TS tar ansvar för konsekvenserna om hon flyttar till en lägenhet hon klarar av att betala. 
    Det blir alltså faderns ansvar att leka "följa John" när TS får för sig att flytta för att ha en möjlighet att vara förälder åt sitt barn?

Istället för att bli vräkt är det ju en variant att TS tar ansvar genom att öka sin inkomst så hon har råd att bo kvar?

Eller så flyttar hon till ett billigare boende som ligger en bit ut, men då följer också ansvaret med allt det praktiska kring det växelvisa boendet.

Vilka män umgås du med om de anser att 30 minuters resväg innebär att ? de har ingen möjlighet att vara förälder åt sitt barn?? 

Alla kan inte öka sin inkomst på några månader som TS har kvar till barnet föds.

Nyfödda brukar inte ha växelvis boende heller. 

Du får gärna bevisa dina påståenden att kvinnor får inte flytta som gravida eller att TS är tvungen att ta 100 % ansvar för det praktiska kring det växelvisa boendet om kvinnan flyttar som gravid.

Vad som gäller när barnet är född och föräldrarna har gemensam vårdnad är en annan sak. 

• Persikaplommon
    Amandansar skrev 2023-04-28 15:17:05 följande:
    Fadern bor i närheten och vill inte att jag flyttar långt bort. Vi måste kunna hämta o lämna på dagis och sånt praktiskt.

Och nej, jag måste annars inte bo i innerstan. när jag köpte denna lgh hade jag lånelöfte på 4.6, nu är det nere på 3.4. Så finansiellt är det kris även om jag flyttar.

Kan du inte hyra ut lägenheten tillfälligt medan du är föräldrarledig och hyra en billigare lägenhet under tiden? 

Sen flytta tillbaka när barnet börjar förskolan?

• Persikaplommon
    Anonvm skrev 2023-04-29 11:34:46 följande:
    Fullständigt vansinnigt resonerat.

Båda är redan nu fullt medvetna om graviditeten och även om barnet inte ännu är fött så har de detta barn tillsammans redan nu.

Alla beslut TS tar efter att ha blivit medveten om graviditeten påverkar det det framtida delade föräldraskapet, det är både hon och alla vi andra fullt medvetna om, att påstå något annat skulle bara vara rent löjligt.
    Allt man gör och alla beslut man tar medvetet är att agera med uppsåt, man gör så trots att man är medveten om vilka konsekvenser det kommer innebära, då får man också ta ansvar för konsekvenserna, inte lämpa över det på annan.

TS skulle helt legalt innan födseln kunna emigrera till t.ex Australien och därmed totalt utestänga fadern ur föräldraskapet....
    Bara för att man KAN göra något så betyder det inte att det är det rätta att göra.

Du verkar ha väldigt låga tankar om män och fädrar om du inte ser skillnad mellan flyg till Australien och 20 min med bil/tunnelbanna/tåg / bus osv. som krävs att TS kan försörja barnet.
    Men pappan är kanske inte så barnslig att han vägrar träffa sitt barn om barnet ej levereras till hans lägenhet utan han får resa 30 minuter extra.

Skillnaden är att TS skulle flytta för att hon är tvungen för att försörja sig , pappan i din fantasiscenario skulle ge upp sitt barn för att han är lat och bekväm och beter sig som en trotsig unge.

( Ingenting tyder på att den riktiga pappan skulle vägra träffa barnet om barnet ej bor i innerstan. ) 

• Persikaplommon
    Anonvm skrev 2023-04-29 17:23:44 följande:
    Skrev jag inte precis att de kunde flytta under graviditeten? Men att det skulle vara moraliskt fel då man då skulle göra det fullt medveten om vad det kommer leda till i ett senare skede.

Om man medvetet gör olika förändringar i sitt liv som försvårar/förhindrar att barnet bor växelvist eller på annat sätt får sämre möjligheter att ha en lika god kontakt med båda sina föräldrar så är det ett solklart tecken på att man är direkt olämplig till att ha gemensam vårdnad, eller vara vårdnadshavare alls för den delen... Det visar tydligt på en oförmåga att sätta barnets behov i första rummet. 
    Om man medvetet väljer att inte kunna försörja sitt barn för att bo i innerstan eller att man väljer bort sitt barn för att slippa åka en kortare resa inom samma stad är en solklart tecken på att man är direkt olämplig till att ha gemensam vårdnad, eller vara vårdnadshavare alls för den delen... Det visar tydligt på en oförmåga att sätta barnets behov i första rummet. 

;)

Det låter mer rimligt en din version.

Svar på tråden Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt