Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt
Tänk på att du köper och säljer i samma marknad. Så du säljer din lägenhet med förlust men du kommer också få den nya billigare. Kanske inte lika mycket billigare, men förlusten kommer inte vara en halv miljon. Det ekonomiskt bästa skulle nog vara att köpa en trea eller fyra längre ut för samma pris som din tvåa och ha en inneboende. Men frågan är ju om man orkar ha det också.
Enligt mig måste du flytta från innerstan, du har inte råd att leva där som ensamstående med barn. När barnet växer kommer inte en tvåa att räcka och kommer du någonsin ha råd med en trea?
Bättre att flytta nu än att rycka upp barnet från vänner och skola när lägenheten blivit för liten. Och pappan får acceptera det och förhoppningsvis kan ni tillsammans hitta en kommun längre ut i Stockholm att flytta till båda två där ni har råd med varsitt barnvänligt boende.
Väldigt många av mina grannar har flyttat till vårt område från innerstan när de fått barn. Det är rätt vanligt att man gör det och det är orimligt av pappan att han ska styra din och barnets livskvalitet för att det ska vara lätt för honom att hämta på dagis och för att just han ska vara undantagen att göra förändringar i sin boendesituation när han får barn.