Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt

Som ensamstående mamma har du rätt att söka bostadsbidrag. Kolla på försäkringskassans hemsida, där kan du räkna ut vad du kan få. 

• Fjäril kär

Vad var egentligen syftet med att flytta till ett boende du knappt har råd med?

Det verkar ju som att du köpt boende innan du blev/visste om att du är gravid. Så vad var tanken? Låter egentligen som att du gjort en riktigt dålig affär som dessutom nu blivit ett snäpp sämre som gravid.

Hur svårt det än är att bita i det sura äpplet så ser jag inte att du har något alternativ än att söka billigare boende. 

Det är oerhört vanskligt att förlita sig på barnets pappa som när som helst kan komma på andra tankar och sätta dig i skiten. Just nu kanske ni är sams men det kan du inte lita på i längden. 

• Fjäril kär

Detta resonemang om boende och ekonomi är väl något som både ts och pappan skulle haft INNAN hon flyttade och då borde ha insett problematiken i det. ? 

Glöm för all del inte bort att även pappan kan få för sig att flytta lagom när barnet ska börja på dagis... 

• Fjäril kär
    Anonvm skrev 2023-04-29 17:23:44 följande:
    Skrev jag inte precis att de kunde flytta under graviditeten? Men att det skulle vara moraliskt fel då man då skulle göra det fullt medveten om vad det kommer leda till i ett senare skede.

Om man medvetet gör olika förändringar i sitt liv som försvårar/förhindrar att barnet bor växelvist eller på annat sätt får sämre möjligheter att ha en lika god kontakt med båda sina föräldrar så är det ett solklart tecken på att man är direkt olämplig till att ha gemensam vårdnad, eller vara vårdnadshavare alls för den delen... Det visar tydligt på en oförmåga att sätta barnets behov i första rummet. 
    Får jag påpeka att Sverige är ett avlångt land och inte alla föräldrar bor i storstad.. 
    Det finns miljoner föräldrar i glesbygd som bor många mil mellan sig för att närmaste bostad har det avståndet och kan ändå samarbeta, ha växelvis boende och ha samma förskola.... 
    Inte fasen är dom dåliga föräldrar för det. 
    Som förälder har du rätt att bo vart Fan du vill så länge man kan kan sköta samarbete och det praktiska. 
Svar på tråden Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt