Inlägg från: rosesarewhite |Visa alla inlägg
  • rosesarewhite

Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt

Om barnets far vill att du ska bo nära får han ju hjälpa till och betala ett så pass stort underhåll att du har råd att bo kvar.

Annars är det nog flytta som gäller. Räkna på exakta kostnaderna på allt du har, boende, mat, el, nödvändigheter och vad du kommer få ut.
    Om inte sparpengarna täcker glappet så måste du sälja. Omplacera hunden om du inte har råd att ha kvar den, jättetråkigt men mat och försäkringar kostar ju, och eventulla veterinärskostnader, vården blir långt ifrån gratis även med försäkring.

I värsta fall får du bosätta dig där du får en billigare lägenhet helt enkelt, och så hyr du ut din under föräldraledigheten. 

• rosesarewhite

Anonvm, givetvis har pappan inget ansvar för ts boende, men om han vill att hon ska bo på en plats hon inte har råd med så får han ju antingen hjälpa till ekonomiskt eller acceptera att hon flyttar längre bort.

Det bästa ts är att flytta innan barnet föds om ni ska ha gemensam vårdnad. Fast du bör nog ha ensam vårdnad under föräldraledigheten om han inte tänker ta ut sina dagar.

• rosesarewhite
    Anonvm skrev 2023-04-29 09:34:45 följande:
    Pappan kan ju givetvis aldrig ställa några krav på att TS skall bo kvar i ett visst område.
    Men om TS väljer (eller är tvungen) att flytta så faller också ansvaret på henne att lösa alla negativa praktiska konsekvenser som det innebär, som t.ex skjutsa lämna/hämta osv. Det är alltid den part som ändrar förhållanden som ansvarar för konsekvenserna.

Så i detta fall kan inte fadern hindra TS från att flytta till ett billigare boende som kanske ligger några mil utanför stan, men han kan absolut kräva att barnet fortsätter gå i förskolan i det område de bor nu för att slippa pendla för att hämta/lämna när barnet bor hos han.
    Ansvaret att lösa det praktiska faller alltid på den part som ändrar rådande förhållanden.
    Detta kan mycket möjligt upplevas av TS som att "fadern tillåter mig inte att flytta".
    Hon ändrar dock inget om hon flyttar innan barnet är fött. Då ligger inte ansvaret på henne att lösa pappans logistik, bara om hon flyttar efteråt.
  • rosesarewhite
    Anonvm skrev 2023-04-29 09:51:51 följande:
    Självklart är det att ändra rådande förhållanden.

Hon bor ju där hon bor nu och det är konstaterat att de skall ha barn tillsammans?

Ditt resonemang håller bara om TS flyttat INNAN graviditeten var ett faktum, de är redan nu båda 2 föräldrar till barnet.
    Fast nej, att ändra förhållanden gäller faktiskt bara EFTER att barnet är fött.

Barnet är ingen person än, inte född, och ts flytt nu påverkar absolut ingenting.

Däremot om hon flyttar efter att det är fött, DÅ är hon skyldig att se till att umgänge fungerar.
  • rosesarewhite
    Anonvm skrev 2023-04-29 11:34:46 följande:
    Fullständigt vansinnigt resonerat.

Båda är redan nu fullt medvetna om graviditeten och även om barnet inte ännu är fött så har de detta barn tillsammans redan nu.

Alla beslut TS tar efter att ha blivit medveten om graviditeten påverkar det det framtida delade föräldraskapet, det är både hon och alla vi andra fullt medvetna om, att påstå något annat skulle bara vara rent löjligt.
    Allt man gör och alla beslut man tar medvetet är att agera med uppsåt, man gör så trots att man är medveten om vilka konsekvenser det kommer innebära, då får man också ta ansvar för konsekvenserna, inte lämpa över det på annan.

TS skulle helt legalt innan födseln kunna emigrera till t.ex Australien och därmed totalt utestänga fadern ur föräldraskapet....
    Bara för att man KAN göra något så betyder det inte att det är det rätta att göra.
    Och du tycker att det enda rätta är att ts bor kvar där hon inte har råd att bo, för att pappan ska slippa pendla 30-60 min för att träffa sitt barn?
    Men hjälpa till ekonomiskt om han vill ha dem nära ska han ju absolut inte behöva göra!
  • rosesarewhite
    babyfreeze skrev 2023-04-30 08:45:49 följande:

Grattis till din graviditet! Bebisar kommer sällan när omständigheterna är optimala men de är inte mindre älskade eller önskade för det.

Kanske kan du boka tid hos en budget- och skuldrådgivare inom Stockholms stad?
    Prata också med försäkringskassan om vilka bidrag du kan få, men dina bostadskostnader är ju extrema just nu så jag tänker att du nog behöver göra dig beredd på att flytta på något vis!

Antingen om du kan hyra ut din lägenhet i andra hand och bo hos familj under föräldraledigheten. Din lägenhet borde vara mycket attraktiv och du kanske tom kan dryga ut föräldrapenningen i så fall. Fördel också att du kan flytta tillbaka när du går tillbaka till jobbet.
    Att sälja låter inte optimalt, men precis som andra påpekat så både säljer och köper du i samma marknad, så i slutänden jämnar det kanske ut sig.

Sista alternativet är att ta av sparpengar. Inte en drömsituation, men om inga andra rimliga alternativ finns så tänker jag att det är just för såna här tillfällen som man har sparpengar.
    Jag kommer att behöva ta av mitt buffertspar under min föräldraledighet nu tex. Då har jag ändå en otroligt stram budget, och en väldigt bra SGI.
    (Är för övrigt även över 40 och ensamstående boendes i innerstad. Alla sorgliga själar här inne är välkomna med sina idiotförklaringar! Jag bryr mig inte)

Tror inte någon bryr sig om att föräldrar bor i innerstan. Det handlar ju enbart om att ts inte har råd att bo där.

För övrigt kan ju innerstan betyda många fler städer än bara Stockholm. Inget fel på innerstan någonstans, så länge man har råd.
Svar på tråden Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt