Inlägg från: Anonym (Ekonomin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ekonomin)

Vad hade ni gjort i min situation?

Jag har nyligen separerat från min exman som lurat mig på pengar och tagit lån i mitt namn. Då han dolde allt för mig så har jag nu skulder, på drygt 80 000kr. 

Jag sitter i en ekonomisk skitsituation. Jag och barnen bor i en dyr hyresrätt (ca 15500kr/mån), jag studerar 100% och har studielön så har ändå ok inkomst men inte i förhållande till utgifterna. Jag arbetar extra så fort jag kan och får ut precis så att det går runt och betalar av några hundralappar i månaden på skulderna. Men då har både jag och barnen varit friska och jag fasar för den månaden jag inte kan jobba extra som jag gjort hittills.

Jag hade gärna bytt lägenhet för att kunna betala av snabbare och för att inte hela tiden leva på marginalen. Men eftersom en kreditupplysning visar att jag har skulder går det inte att göra så mycket. 

Vad hade ni gjort i min situation? Har ni något tips som jag inte tänkt på?

• Svar på tråden Vad hade ni gjort i min situation?
  • Anonym (Ekonomin)
    Anonym (Snuten) skrev 2023-04-29 09:00:34 följande:

Jag förutsätter nu att du polisanmält honom och pratat med långivarna om situationen, annars är det steg 1. Det känns orimligt att du ens ska betala de här skulderna. 

Ja det har jag gjort! Men som det ser ut nu så kommer jag oavsett vad ha fått en betalningsanmärkning..

Anonym (Minna) skrev 2023-04-29 09:04:11 följande:

Är skulderna hos kronofogden eftersom de hindrar att du flyttar?

Har du sökt bostadsbidrag?

Prata med din hyresvärd, de kanske kan gå med på ett lägenhetsbyte till en billigare lägenhet?

Ja precis, de har gått till kronofogden och det är så jag ens fick reda på dom. Bostadsbidrag får jag inte då jag tjänar ?för mycket?. Men ändå för lite för den lägenheten jag har.. 
    Jag har pratat med hyresvärden men de godkänner inte när jag har pågående skulder hos kronofogden.

• Anonym (Ekonomin)
    Anonym (Sanningen?) skrev 2023-04-29 09:33:05 följande:

Svar 1; Polisanmäla kan du göra men jag tror inte du kommer någon vart. Långivaren kommer inte heller acceptera annat än att du betalar. Fogden bryr sig inte heller. Jag tror det enda men jobbiga är att ta löneutmätning och betala av så fort som möjligt. Prata med långivare och fogden men jag garanterar att sånt här hör de varje dag. 
     Svar 2; du är den som tagit ett lån (kanske i hemlighet) och nu kan du inte  betala/du är avslöjad. 
    Svar 3; du tog lån i ditt namn men ni skulle båda betala. Nu har ni separat och du inser ditt misstag och mannen bara skiter i att betala. Han står ju inte på lånet och kommer därför undan. 

Det är polisanmält! Men det går långsamt.. Eventuellt kommer jag inte att behöva betala tillbaka allt om det går min väg men har oavsett vad fått en betalningsanmärkning. Jag betalar av så länge för jag kan inte få någon avbetalningsplan så länge utredningen pågår.
  • Anonym (Ekonomin)

Jag har studieLÖN som jag skrev! Tack vare det får jag 100% av min lön, jobbar extra och får då övertid. Tjänar alltså mer som studerande för tillfället än om jag hoppat av utbildningen och fortsatte mitt jobb jag har. Jag kommer också få en bättre lön när jag är klar med studierna så vill gärna inte hoppa av då det gynna mig/oss både nu och i framtiden.

Jag har inte gett ut min kod med flit, troligtvis har han någon gång sett mig slå in den och sedan använt mitt bank-id..

• Anonym (Ekonomin)
    nihka skrev 2023-04-29 16:46:51 följande:
    Kan ni trycka ihop er lite så du kan hyr ut ett rum till en student?
    Ja det här är det jag funderar mest på faktiskt! Mitt ena barn har en np-diagnos som dock kan ställa till det men jag ska ta mig en funderare igen.. Tack!
Svar på tråden Vad hade ni gjort i min situation?