Inlägg från: Anonym (Kim) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kim)

Vad hade ni gjort i min situation?

Anonym (Minna) skrev 2023-04-29 09:53:31 följande:

Hur kan du tjäna för mycket om du har studielån?

Jag fyllde i att jag tjänade 28 000 kr i månaden och jag fick en tusenlapp i bb. Du kan omöjligt tjäna mer än så på ett extrajobb? Särskilt som csn bara tillåter 90 000 kr i halvåret.

Du måste ha fyllt i fel när du sökte.

Har du underhåll?

Har du sökt hos alla värdar du kan hitta? Privata?

Instämmer i detta helt och hållet. Du måste ha fyllt i fel när du fyllt i inkomst för bostadsbidrag. StudieLÅN är inte en inkomst utan endast 80% av själva bidragsdelen.

Vet inte hur många barn du har men om jag räknar på 2 barn, den hyra du uppgett, att du studerar heltid samt jobbar extra och tjänar ca 8.000kr brutto/mån på ditt extrajobb så skulle du fortfarande få ca 3.000 kr/mån i bostadsbidrag...
  • Anonym (Kim)
    EpicF skrev 2023-04-29 16:23:55 följande:
    Ts har inte studielån utan studieLÖN från sitt jobb. Dvs hon studerar på 100% och får sin vanlig grundlön av jobbet. Jobbet betalar hennes studier. 

Får man studieLÖN så är man inte alltid berättigad till bostadsbidrag, eftersom man har samma grundlön som man hade haft om man hade jobbat. 
    Jag tänker mer att TS råkat skriva fel och menar studielån...men visst, hon kanske har studielön, vilket är ganska sällsynt, inte särskilt vanligt förekommande mer än vid sjuksköterskors vidareutbildning och det är inte heller alltid några 100% av sin vanliga lön, det kan vara betydligt mindre än så beroende på avtal.

Men vi får hoppas att TS klargör vilket det är
  • Anonym (Kim)
    EpicF skrev 2023-04-29 16:44:07 följande:
    Inte alls ovanligt att få 100% av sin vanliga lön i studielön. 
    Kanske inte, men det är högst ovanligt att alls få studielön...
Svar på tråden Vad hade ni gjort i min situation?