• Anonym (äppelmos)

Många män i min omgivning har förgripit sig på mina släktingar - hur vanligt är det egentligen?

Har den senaste tiden fått reda på att 3 av 7 av de män jag växte upp med har sexiellt.utnyttjat mina familjemedlemmar och släktingar när vi var barn. Vi pratar om 4-10 års åldern.

Jag vill inte gå in på detalj eftersom ämnet är väldigt känsligt (obviously) och vill inte riskera att outa offer. Men hur fan tar man sig vidare från detta?

Kan ni män som aldrig skulle kunna få för er något sånt, kanske skriva några tröstande ord, ge mig lite hopp om att ni bra finns därute med...

Som barn hade jag ju självklart ingen aning, minns kanske en incident som jag tyckte var konstig men det fanns inte i min värld ändå på det sättet. Jag litade ju på dem!

• Svar på tråden Många män i min omgivning har förgripit sig på mina släktingar - hur vanligt är det egentligen?
  • EpicF

Nej, det tillhör knappast vanligheterna i en familj/släkt. 

• Anonym (norm)

Mörkertalet är stort och det är vanligare än man tror. Men i ditt fall så var det 4 av 7 som inte gjorde något, det är mer än hälften som var bra.

• NinniQX

Jag är uppvuxen med min pappa och hans 2 bröder. Inget sexuellt hände. 

• Anonym (111)

Hoppas verkligen inte det är speciellt vanligt.
    Dock vet jag att jag hörde när jag var runt 10 år (ca 1980) en kvinna på tv, som sa att hennes pappa hade tagit hennes oskuld när hon var i högstadieålder. Att hon då inte hade reagerat nämnvärt: "det var liksom så det var, pappan hade första tjing, där jag bodde. Alla visste att det var så och flera av mina kompisar hade varit med om samma sak". De hade bott någonstans norröver i Sverige, typ Dalarna eller norr om där, ute på bygden liksom. 

Eftersom jag själv bara var 10 år när jag med ett halvt öra hörde detta så tänka jag nog inte speciellt mycket på det, förrän mycket senare i livet. Jag minns inte vad det var för ett tv-program men om det var sant, det kvinnan berättade, så ja, då kan det nog ha skett för en del personer. 

Har personligen inte varit med om något alls, och känner ingen som jag vet gjort något sådant. 

• Aviga

Jag tror tyvärr att det är vanligare än vad man tror men för den delen är det inte så vanligt heller.

Tror inte att man ska gå och oroa sig.

Men faktum är att när det händer så är det barn med svaga skyddsnät som drabbas. Barn som inte känner sig sedda tyr sig ibland till personer som tar sig friheter med dem. 

Bästa vaccinet mot sexuellt utnyttjande är att barn får växa upp i kärleksfulla hem där de känner sig sedda och älskade

• Postman

Sorgligt att läsa vad du skriver. Jag vet inte om något liknande i min släkt. Har själv inte varit utsatt och har heller aldrig sett eller hört något sådant.  

• Anonym (Det)

Ursäkta det engelska uttrycket men jag vet inget svenskt. Generational trauma. Jag har arbetat med barn som utnyttjats av nära släktingar i USA, där jag är ifrån, och i 99 fall av 100 är förövarnas förörares förövare också offer. Det gör det självklart inte ok, men jag menar att det händer lite i kluster. 

• Studentpappa
    Anonym (111) skrev 2023-04-30 16:54:03 följande:

Hoppas verkligen inte det är speciellt vanligt.
    Dock vet jag att jag hörde när jag var runt 10 år (ca 1980) en kvinna på tv, som sa att hennes pappa hade tagit hennes oskuld när hon var i högstadieålder. Att hon då inte hade reagerat nämnvärt: "det var liksom så det var, pappan hade första tjing, där jag bodde. Alla visste att det var så och flera av mina kompisar hade varit med om samma sak". De hade bott någonstans norröver i Sverige, typ Dalarna eller norr om där, ute på bygden liksom. 

Eftersom jag själv bara var 10 år när jag med ett halvt öra hörde detta så tänka jag nog inte speciellt mycket på det, förrän mycket senare i livet. Jag minns inte vad det var för ett tv-program men om det var sant, det kvinnan berättade, så ja, då kan det nog ha skett för en del personer. 

Har personligen inte varit med om något alls, och känner ingen som jag vet gjort något sådant. 

Dra den om rödluvan också, knappast att det är normalt att farsan har "första tjing" på sina döttrar Dalarna. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Hemskt)

Ts: Känner du att övergreppen på familjemedlemmarna  har tystats ner på något sätt av övrig släkt?
    Har tyvärr läst att över 20-25 procent blir utsatta för sexuella övergrepps i sin barndom/ungdom varav en hel del av någon närstående. Utöver det tillkommer dem ett stort mörkertal fall som aldrig upptäcks, erkänns eller anmäls. Hemskt om det som i din släkt råder tystnadskultur kring det.

Svar på tråden Många män i min omgivning har förgripit sig på mina släktingar - hur vanligt är det egentligen?