• Anonym (LoKatt)

Tar du åt dig när folk är elaka mot dig?

Jag sitter och funderar på om jag är ovanligt välanpassad eller missanpassad som aldrig tar åt mig när jag får någon elak kommentar riktad mot mig. Det rör mig verkligen inte i ryggen. Lite konstigt kan jag själv tycka.

Tar du åt dig eller rinner det bara av dig också när någon är dum mot dig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-04-30 21:00
    Jag menar förstås när människor du känner är dumma mot dig och alltså inte främlingar på stan eller på internet.

• Svar på tråden Tar du åt dig när folk är elaka mot dig?
  • Anonym (ÖHjo)

Är likadan, bryr mig inte ett smack 

• Anonym (Em)

Jag får inga elaka kommentarer och folk är inte elaka mot mig. Efter högstadiet beter sig ju folk inte så längre. Inte i mina kretsar iaf. 

• Anonym (Jenjen)

Jag tar inte åt mig om slumpvis person på stan säger något fult eller någon här skriver något, de har ju ingen aning vad eller vem de talar om ens.

Att få skarp kritik av en vän eller kollega som jag själv har höga tankar om skulle däremot svida.

• Anonym (Oj)

Jag skulle typ avlida om någon t ex på jobbet sa nåt elakt till mig. Har så låg självkänsla. Skulle bli knäckt. 

Däremot om nån skriver nåt elakt här på FL... Det är tråkigt, men då tänker jag mer att personen har missförstått mig. 

• Anonym (Tjej)

Jag sväljer det mesta och det är inte så bra för helt plötsligt exploderar jag.
    Gick in till chefen en gång och drömde näven i skrivbordet och skällde på han som en bandhund   

• Anonym (Tjej)

Drämde skulle det stå

• Anonym (Påhoppad)

Jag tar väldigt illa vid mig. Speciellt som det de senaste gångerna inte bara rört sig om elaka saker folk sagt utan rent förtal. Det sätter spår. Man blir kränkt eftersom det är ett så grovt påhopp på en som person. Det har gjort att jag inte litar på folk. Jag är alltid på min vakt.

• Anonym (Svårt)

Jag tror jag är vad man idag kallar HSP - Highly Sensitive person. Jag tar ofta åt mig när folk är elaka, särskilt när de är utstuderat elaka, dvs de maskerar sin elakhet i något annat, exempelvis åsikter eller drar felaktiga slutsatser om en som person bara för att få en anledning att mobba eller frysa ut.

Jag har ofta blivit upprörd och arg över elakheter här på forumet, ibland har jag blivit så arg att jag känt för att bli våldsam. Människor jag möter IRL beter sig sällan så tarvligt som många gör här. När man möter människor öga mot öga uppstår en naturlig respekt och man säger ofta inte något som kan såra eller uppröra. Här kan folk vara elaka i skydd av anonymitet.

• Reclaimyourself

Gud vad jag önskar att jag var som du TS! Tyvärr tar jag åt mig fruktansvärt mycket och blir väldigt sårad. Men istället för att visa hur sårad jag är så får jag ilskeutbrott mot alla som fäller elaka kommentarer, och skäller ut dem efter noter. Efter det tassar de på tå runt mig, haha. Right back at ya!

• Reclaimyourself

PS. Spelar ingen roll om det är främlingar, jag blir lika sårad och arg ändå- och jag skäms inte för att visa hur arg jag är! Jag tar i ända från tårna och skriker ut, ocensurerat, vad jag känner och tycker! De får skylla sig själva för att de är elaka!

• Auditanne

Blir mer ledsen om främlingar är elaka och oförskämda eftersom de inte känner mig och förmodligen menar illa på riktigt. 

Familjen är ju vanligen inte elak utan mer tjatiga (mamma) och kritiserande ibland, dock inte så allvarligt för det mesta.

• Reclaimyourself
    Auditanne skrev 2024-05-19 01:10:51 följande:

Blir mer ledsen om främlingar är elaka och oförskämda eftersom de inte känner mig och förmodligen menar illa på riktigt. 

Familjen är ju vanligen inte elak utan mer tjatiga (mamma) och kritiserande ibland, dock inte så allvarligt för det mesta.

Åh, vad skönt att åtminstone någon känner och resonerar som jag! Ja, främlingar som är elaka mot en menar ju att vara elaka, eftersom de inte känner en! Det är som att bli oskyldigt dömd utan rättegång. Hur kan man inte bli sårad av det??? Precis, familj och vänner och såna som känner en vill en oftast inget illa, utan kritiserar för att de bryr sig om en, så: Hur kan man bli mer sårad av dem än av främlingar?! 
Svar på tråden Tar du åt dig när folk är elaka mot dig?