Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Konstant gnällig 1,5-åring, tips?

Jag arbetar på förskolan och möter ofta dessa explosiva barn som har så väldigt nära till sina känslor och då behöver jag alltid tänka på att hjälpa barnen att hitta sitt lugn igen och det gör jag genom att själv bevara mitt lugn ( inte gå i affekt) men ändå vara bestämd med vad som gäller. Dessa barn behöver ofta också tid på sig, blir värre vid stress. Upplever också att inte ge för många val till barnet, det klarar dem inte av. Kompromissa kan man göra tex om man behöver mössa och barnet inte vill så kan man ge barnet två olika mässor att välja mellan. Barn känner också när vi tvekar?.då kan de driva sin vilja till det oändliga. Ger man efter för lätt för barnets gråt och gnäll så lär sig barnet att det alltid lönar sig, att de vuxna ger efter iallafall till slut. Var konsekvent, ge inte för många val och ge tydliga regler. Belöna gott beteende ❤️

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Ts) skrev 2023-05-01 13:16:33 följande:
    Ja nä vi jobbar på med lugnt bemötande även när känslorna svallar hos barnet.

Det är mest när det pågår konstant som man ibland känner att resultatet blir att vi ser bolibompa i soffan för att just hitta lugnet igen, och jag vet att många ser ned på skärmanvändning. Men då sitter vi alltid tillsammans just för att få ett lugn. Vi försöker också att just harutiner så det ska bli tydligt, vi gör samma typer av saker vid samma ungefärliga tider, så det inte ska kännas oförutsägbart.

Jag kan känna igen mig i barnet med, hade själv inget tålamod och mycket känslor som liten, så släktdragen är tydliga. Vill bara försöka hitta en väg framåt  som gör det så bra som möjligt för alla.
    Känns som att ni redan har fått kläm på hur ni ska hitta lösningar som funkar för er. Rutiner är EXTRA viktigt för dessa explosiva barn och som du säger, förutsägbart för barnet. Skulle faktiskt kunna påstå att det är A och O även för alla barn. Bestämda sov- mat- lek- vanor. Bra att hålla på dem och jobba på dem så blir det även lättare sedan på förskolan där allt går på rutin. Rutiner skapar ? den inre klockan?. Det skapar trygghet och man lär sig vilja förväntningar omgivningen har på en. Och ja, tålamod tålamod tålamod 😅 inte det lättaste men nötte att göra ? grovjobbet? nu än att skuta det framför sig?för det är vad man gör om man inte tacklar dem redan nu. På förskolan kommer även barnet att se och lära sig från de andra barnen vad som gäller och lär sig att följa det som råder. Men som sagt ,kämpa på den vägen ni är på och belöna gott uppförande 🥰
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ts) skrev 2023-05-01 13:59:50 följande:
    Tack! Ja, vi jobbar och jobbar. Ibland känns det bara som man är sämst när så mycket klagan uppstår, det är jobbigt.

Men sen vet jag ju att känslor är bra att ha bara man lär sig hantera dem.
    Ibland behöver man också bara komma ifrån och andas ,som jag förstår det är ni två föräldrar, passa på att ta en sväng utanför dörren och samla dig/er. Se till att turas om med lillen. Hejar på er🙌🙌
Svar på tråden Konstant gnällig 1,5-åring, tips?