• Anonym (TS)

Hur ofta köper ni kläder?

I mitt fall så är det ingen större omsättning på kläder, köper kanske lite nytt vart 3:e-5:e år.
    Tycker kläder regel håller väldigt bra, det tar emot att köpa nytt så länge inga kläder går sönder eller större missfärgningar.

Hur gör ni? Har ni någon rutin att köpa nytt inom ett visst spann?
    Tex underkläder max 1år, sedan nya även om dem ni har fortfarande är okej?
    En tröja som börjar se använd ut, köper ni nytt då?

• Svar på tråden Hur ofta köper ni kläder?
  • EpicF

Köper nytt när jag behöver eller vill ha till någon speciell tillställning. Kan vara allt från några gånger i månaden till en halvåret eller en gång per år. 

• Fröken Allvar

Inga rutiner. Jag har ett modeintresse men ibland ligger intresset i träda. Plötsligt går alla strumpor sönder. Då köper jag nya. Men det vore nog bra att införa en rutin för strumpor, lakan, handdukar, täcken och kuddar. Tack för tipset! 

• Anonym (morot)

Så ofta jag vill eller behöver något. Det är roligt att känna sig fin, men vissa plagg har jag också haft i många herrans år.

De sköna bomulls-T-shirtarna jag köpte under studentåren av en kille som hade T-shirtföretag kastade jag nu den sista av efter 30 år (!), men då har de varit sovplagg de senaste 15 åren.

• flygrl

Har ingen speciell rutin utan köper nytt när jag känner att jag behöver eller blir sugen på ett visst plagg. Trosor och strumpor kör jag väl typ slut på medans byxor, toppar, tröjor osv. byts ut när dom börjar bli väl slitna. Jag är intresserad av kläder och vill se bra ut men det betyder inte allt måste se nytt/oanvänt ut.

• Anonym (Jag)

Inga rutiner här heller, slänger eller skänker vid behov. Varför ska man gå in i slit-och-släng och rensa ut kläder i onödan? Jag köper inte på rutin heller, köper om det behövs och någon enstaka gång per år om jag råkar passera en rea med något riktigt fint, så det blir kanske en handfull plagg per år på det sättet. Tycker också kläder håller rätt bra. Har svårt för att göra mig av med kläder även om jag tröttnar på dem men borde rensa ur garderoben lite grann.

• Anonym (Jenny)

Jag går igenom garderoben vid säsongsskifte och köper nytt vid behov, så jag handlar kläder 4 gånger om året samt om något specifikt går sönder eller behövs. Med det sagt så håller de flesta plagg över tre år (har flera plagg som är 10-20 år i garderoben). Undantag kanske för underkläder, särskilt strumpor, och jag gör säker av med ett par vantar varje vinter för att jag är så slarvig. 

• Anonym (Loppis)

Nya kläder till mig själv köper jag i princip aldrig. Använder kläderna tills de är helt utslitna och då blir de trasor. Handlar på secondhand. Köper "nytt" till ungarna där minst en gång i månaden. De växer ju så det knakar! Och kladdar och nöter så nya kläder är ju värdelöst slösa pengar på.

• Anonym (Klädena är pricken över i:et)

Jag är väldigt färgad av att kläderna ser moderna ut och uppdaterade utan att för den skulle följa något mode slaviskt. Gillar sällan det som är mode för stunden, men är ändå väldigt präglad av och känsiig för detaljer. Snygga välsittande tyger som ser otvättade ut och verkligen passar kroppen, vilket de sällan gör efter ett antal tvättar och flera år.

Hade jag haft bättre ekonomi hade jag nog handlat kläder för några tusen per månad minst. Nya säsongskläder som kappor, skor, stövlar träningskläder osv kostar ju ofta några tusenlappar så det blir ju en del på ett år.

• Anonym (Sjukpensionär)

Jag tror att det var första gången på 8 år när jag köpte kläder nu i februari. Jag köpte ett par innebyxor, en nattskjorta, två T-shirts och en tröja för 640 kr så det var ju trevligt på sätt och vis med den rean. Sen när jag kom hem kom ångesten och jag lade mig i sängen och grät och räknade upp alla andra, viktigare saker jag kunde ha betalat med de pengarna, som mat och medicin. Nu i april köpte jag 9 par trosor för 400 kr med samma resultat. Jag behöver egentligen även köpa jeans för det par jag har är trasiga i låren, nya skor för de jag har läcker och vinterjackan dragkedja är paj sen många år, men jag vill inte drabbas av mer klädångest på ett tag. 

• Fröken Allvar
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2023-05-01 15:48:53 följande:

Jag tror att det var första gången på 8 år när jag köpte kläder nu i februari. Jag köpte ett par innebyxor, en nattskjorta, två T-shirts och en tröja för 640 kr så det var ju trevligt på sätt och vis med den rean. Sen när jag kom hem kom ångesten och jag lade mig i sängen och grät och räknade upp alla andra, viktigare saker jag kunde ha betalat med de pengarna, som mat och medicin. Nu i april köpte jag 9 par trosor för 400 kr med samma resultat. Jag behöver egentligen även köpa jeans för det par jag har är trasiga i låren, nya skor för de jag har läcker och vinterjackan dragkedja är paj sen många år, men jag vill inte drabbas av mer klädångest på ett tag. 

💚
    Kan du söka fonder? Till jeans? 
  • Anonym (Ellen)

Jag har inget sånt spann alls. 
    Vi är inga modelejon generellt i familjen. Utan de senaste åren har fokus legat på praktiskt och funktionellt. Främst för barnen som ju är ute mycket på förskolan och sen även så att man kan vara ute på eftermiddagen när man kommer hem.
    Men också för oss vuxna så att vi kan klä oss lager på lager, har bra skor/kängor osv. Man vill inte som vuxen stå och frysa i parken utan vi klär oss som vi klär våra barn.

En av oss har jobbkläder/uniform så där behöver man inte tänka. Den andre kan jobba hemifrån upp till 80% vilket inte kräver mer än att man är hel och ren i princip och den /de dagarna man är på kontoret kan man nästan ha samma kavaj för man träffar sällan samma folk som veckan innan

Sen pandemin så har vi försökt rensa också. Istället för att köpa ett nytt vitt linne när ett blir fläckigt/urtvättat så letar jag igenom hela garderoben och säkerställer att det inte någonstans finns fler. Oftast gör det det......
    Det senaste jag köpte var ett par kängor från Merrell vilket kostade en slant men nu tror jag inte att jag behöver något mer. Snart är det dags att hämta ner sommarkläderna från vinden och jag har inte gått upp i vikt så jag kan säkert ha dem även i år. 

Vi har en kvinnojour som säljer begagnat och jag försöker fynda på Sellpy och Marketplace också. 

• Anonym (Antonia)

Aldrig, jag har inte råd.

• RaYzLeR
    Anonym (Antonia) skrev 2023-05-01 20:37:44 följande:

Samma här. Jag önskar mig kläder i födelsedagspresent och julklapp! Skrattande
  • Anonym (Antonia)
    Anonym (Loppis) skrev 2023-05-01 13:17:15 följande:

Nya kläder till mig själv köper jag i princip aldrig. Använder kläderna tills de är helt utslitna och då blir de trasor. Handlar på secondhand. Köper "nytt" till ungarna där minst en gång i månaden. De växer ju så det knakar! Och kladdar och nöter så nya kläder är ju värdelöst slösa pengar på.

Begagnade kläder som är tvättade flera ggr håller ju inte lika länge som ett nytt otvättat plagg, så där blir det lite feltänk tror jag. 
  • Anonym (Loppis)
    Anonym (Antonia) skrev 2023-05-01 20:43:06 följande:
    Begagnade kläder som är tvättade flera ggr håller ju inte lika länge som ett nytt otvättat plagg, så där blir det lite feltänk tror jag. 
    Menar du allvar?! Kläder nuförtiden är ju av usel kvalitet. Tillverkat i Bangladesh och håller typ 2 tvättar. Om jag så vore snorrik skulle jag aldrig handla på de vanliga klädaffärerna. Om jag köper en tröja på loppis för 20 spänn som håller 20 tvättar har jag vunnit massor. Köpa en pyjamas på PoP för 400 spänn som ungarna kan ha en vinter är uteslutet. Däremot hittar jag såna kläder på loppis och då köper jag. Jag har hittat helt nya kläder också på loppis.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Antonia) skrev 2023-05-01 20:37:44 följande:

Kolla med kyrkan/hjälporganisationer. Jag köpte kläder begagnade för 10 kronor/styck på nätet förr genom att bevaka, men det tillkommer frakt, så du måste kanske tänka igenom att det är saker man behöver eller verkligen vill ha. Tror det är fri frakt vid 500 men det kanske är för mycket på en gång för dig nu. 
  • Anonym (Kristin)

Lägger väldigt sällan pengar på mig själv överhuvudtaget så nya kläder blir det väl ett par plagg om året .
    Däremot handlar jag mycket nya plagg till min treåring, från butik. Älskar barnkläder! 

• Anonym (Alice)

Köper när jag behöver eller bara känner för det. Köper mycket second hand så det behöver inte handla om stora summor när jag väl köper nytt (för mig) heller. Jag använder kläderna jag har tills de inte ser bra ut längre, och är det nåt jag vill göra mig av med som fortfarande är i gott skick brukar jag skänka bort det.

• Anonym (Kristin)
    Anonym (Loppis) skrev 2023-05-01 21:03:02 följande:
    Menar du allvar?! Kläder nuförtiden är ju av usel kvalitet. Tillverkat i Bangladesh och håller typ 2 tvättar. Om jag så vore snorrik skulle jag aldrig handla på de vanliga klädaffärerna. Om jag köper en tröja på loppis för 20 spänn som håller 20 tvättar har jag vunnit massor. Köpa en pyjamas på PoP för 400 spänn som ungarna kan ha en vinter är uteslutet. Däremot hittar jag såna kläder på loppis och då köper jag. Jag har hittat helt nya kläder också på loppis.
    Håller inte en pop-pyjamas en vinter ens menar du? Mitt barn har många pop pyjamaser, bara en har gått upp i sömmen på en mudd. Tycker överlag att pop får orimligt mkt kritik ang kvaliten.

Däremot är prissättningen i överkant men det är ju en annan fråga
Svar på tråden Hur ofta köper ni kläder?