Föda vaginalt efter kejsarsnitt (vbac)
Också jag födde vaginalt med andra, Första förlossningen blev snitt pga att han aldrig ville åka ner med huvudet. Jag var helt öppen i flera timmar men han ville inte ner med huvudet i själva förlossningskanalen och jag fick aldrig krystvärkar, så de beslutade om snitt.
Med andra barnet hade jag läst på lite om just det här du skriver om. Jag sa till min BM att jag ville ha en, vet inte vad det heter, men tryckmätare/ballong (?) insatt när jag kom till förlossningen. Så det satte de in rätt snart och då hade de koll hela tiden så inget hände. Vid en raptur ändras ju trycket i livmodern. Hade varit OK med ett snitt också men eftersom det gick jättebra så är jag nu i efterhand glad att ha fött vaginalt, det är en cool upplevelse på sitt sätt. Helt upp till dig vad du känner dig bekväm med, men hör med din BM om vilka extra säkerhetsåtgärder de kan sätta in för dig under en förlossning för att du ska känna dig trygg. Dessutom prata om hur snabbt det gick under din första förlossning, med andra ord om du hinner in till BB innan värkarna blir för starka. Min andra förlossning gick ungefär dubbelt så snabbt från första värken till bebisen var ute och har läst att det brukar vara så.
Som någon tidigare sagt, prata med din BM om dina alternativ :) Lycka till!