• danjel

avliva hamster?

Upptäckte för ett par dagar sen att hamstern vi har här hemma har en bula i kinden. Jag trodde det var mat, även fast den såg lite konstig ut. Nu upptäckte jag att bulan är kvar. Så det måste ju vara något. Vet inte riktigt hur gamla dvärghamstrar blir, men han är snart två år så det känns inte lönt att åka till vetrinären för att sen lägga ut en massa pengar på att fixa honom, utan det bästa är kanske att avliva honom?

Kan man ens avliva en liten hamster hos vetrinären? Vad kostar det? Eller är det bäst att låta honom vara? Han kanske inte ens lider av det?

• Svar på tråden avliva hamster?
  • mammutten81

Kostar kanske som en katt, runt 600:-

• Miamaria77

Du kan ju åka dit och undersöka honom innan ni tar beslutet att han ska avlivas... hoppas han mår bra snart!

• Kantarellen

Har jobbat som djursjukvårdare och det första jag tänker att det kan vara är att någon tand växt fel, väldigt vanligt. Är det fel med tänderna så kommer det bli problem för hamstern att äta, och då måste man naturligtvis göra något.

Väldigt svårt att säga om hamstern lider, ofta döljer djur det för sina ägare. Om du inte är 100% säker på att hamstern inte lider så måste du antingen gå till veterinären, problemet är att inte många veterinärer har kunskap om smådjur. Det andra alternativet är avlivning, vilket inte kostar mycket för en hamster, under 100-lappen där jag jobbade.

• danjel

Tack för svar

Funderade över om det kunde vara något med tänderna kanske. Äta kan han än så länge iaf. Tror jag. Gav honom en vindruva och den satte han sej att tugga på.

Han verkar pigg i övrigt, springer i hjulet och så.

Ringer vetrinären imorgon, blir nog avlivning. Kanske lika bra..

• Bubblan06
    Kostade 100-200 kr för avlivning då vi avlivade vår hamster.
Svar på tråden avliva hamster?