• Anonym (Betala)

Hur köper jag en bil?

Dum fråga men ska köpa min första bil. Jag har pengarna på ett sparkonto. Men hur gör jag för att betala bilen? Jag kan inte betala hundratusentals kronor med visakortet ju?har aldrig köpt något så dyrt Så vet inte hur man gör..?

• Svar på tråden Hur köper jag en bil?
  • Anonym (Kort)

På mitt kort kan man tillfälligt öka beloppet för köp. Vet inte hur dyr bil vi pratar om, men kolla med din bank vilka belopp som gäller.

• Anonym (MB)

Ska du köpa privat eller av handlare?

Då jag köpte dyr bil av bilhandlare sade säljaren åt mig att fixa en bankväxel från min bank.

Du kan även kolla med din bank hur man brukar göra.

• Tony Soprano
    Anonym (Betala) skrev 2023-05-03 10:02:59 följande:
    Hur köper jag en bil?

Dum fråga men ska köpa min första bil. Jag har pengarna på ett sparkonto. Men hur gör jag för att betala bilen? Jag kan inte betala hundratusentals kronor med visakortet ju?har aldrig köpt något så dyrt Så vet inte hur man gör..?

Du går till en lokal bilfirma med ditt visakort så hjälper dom dig !
  • Anonym (MB)
    Tony Soprano skrev 2023-05-03 10:10:46 följande:
    Du går till en lokal bilfirma med ditt visakort så hjälper dom dig !
    Visa-kort brukar ha en övre gräns. (Fick jag lära mig då jag strandsattes i annan världsdel på dyr semester.)

Sådant bör man kolla med banken/utgivaren innan man står hos bilhandlaren och inte kan betala.
  • AndreaBD

När jag köpte bil av en bilhandlare så visste de hur man gör. Det var en banköverföring man gjorde då. Kommer inte ihåg i detalj, men de talade ju om hur jag skulle göra. 

Innan dess så hade jag köpt bil av privat och då tog jag faktiskt med mig kontanter, men det är inte så bra förstås. 

• Anonym (Betala)

Det låter som att jag måste skaffa en bankväxel då. Men då måste jag veta exakt hur mycket bilen kostar? Eller kan jag be om en bankväxel på 200 tusen och sen börja leta bil under det. måste jag boka tid med banken speciellt eller kan jag bara gå in på ett kontor när det är öppet och säga att jag vill ha en bankväxel? 

• Anonym (Betala)

En gång när jag skulle föra över pengar kunde jag bara föra över 50 tusen penndrag så jag tror inte jag kan göra banköverföring som betalning när det är flera hundratusen jag måste föra över 

• Anonym (MB)
    Anonym (Betala) skrev 2023-05-03 11:54:08 följande:

Det låter som att jag måste skaffa en bankväxel då. Men då måste jag veta exakt hur mycket bilen kostar? Eller kan jag be om en bankväxel på 200 tusen och sen börja leta bil under det. måste jag boka tid med banken speciellt eller kan jag bara gå in på ett kontor när det är öppet och säga att jag vill ha en bankväxel? 

Du får antagligen lägga handpenning då ni kommit överrens om bil och dess pris. Kontakta sedan din bank så hjälper de dig.

Försäljaren har dessutom koll på det hela, de jobbar med att sälja bilar.
  • BuoBä
    Anonym (Betala) skrev 2023-05-03 11:54:08 följande:

Du kan kontakta banken i förväg och fråga vilka möjligheter som erbjuds. I vissa fall kan man - som någon skrev - tillfälligt öka gränsen för betalkort eller banköverföring.

Givetvis ser du ut en bil först. Sen frågar du handlaren hur de föredrar att göra. Efter det kontaktar du banken med exakt belopp. 
    Det är väldigt sällan man ser en bil i bilhallen, säger "den tar jag" och så kör man iväg 5 minuter senare. Det är helt normalt att boka tid ett par dagar senare för att skriva kontrakt och betala, så man hinner fixa tex bankväxel. Förr behövde man in på ett bankkontor för det. Nu för tiden kanske det kan lösas elektroniskt, det vet jag inte. 
  • AndreaBD
    Anonym (Betala) skrev 2023-05-03 11:55:39 följande:

En gång när jag skulle föra över pengar kunde jag bara föra över 50 tusen penndrag så jag tror inte jag kan göra banköverföring som betalning när det är flera hundratusen jag måste föra över 

Bilen jag köpte senast gick på drygt 100.000 och då gick det. Kommer dock inte ihåg detaljerna. Kan ha varit dels från mig och del från min man. Bilhandlare vet, och banken förstås. 
  • Anonym (cash)

Betalar alltid kontant.
    Visst blir handlare lite skeptiska och säger att dom inte tar emot kontanter men när man säger att man struntar i köpet och vänder om mot utgången så är det aldrig några problem längre.

• Kotten23
    BuoBä skrev 2023-05-03 12:23:13 följande:
    Du kan kontakta banken i förväg och fråga vilka möjligheter som erbjuds. I vissa fall kan man - som någon skrev - tillfälligt öka gränsen för betalkort eller banköverföring.

Givetvis ser du ut en bil först. Sen frågar du handlaren hur de föredrar att göra. Efter det kontaktar du banken med exakt belopp. 
    Det är väldigt sällan man ser en bil i bilhallen, säger "den tar jag" och så kör man iväg 5 minuter senare. Det är helt normalt att boka tid ett par dagar senare för att skriva kontrakt och betala, så man hinner fixa tex bankväxel. Förr behövde man in på ett bankkontor för det. Nu för tiden kanske det kan lösas elektroniskt, det vet jag inte. 
    va I höstas så spontan köpte jag en bil för närmre 200.000 tog en timme med allt, provkörning å skriva papper.
  • Anonym (Besserwisser)

Du behöver inte ha med pengar när du letar bil. När du hittat en bil du vill köpa så skriver du under ett köpekontrakt, och diskuterar med säljaren hur betalningen ska gå till. Kreditkort vill de inte använda, det blir för hög avgift. Är de anslutna till Swish så funkar det utmärkt, men från Skandiabanken kan man max betala
    100 000:- per dag till företag. Jag vet inte om alla banker har samma gräns.
    Det är väl fullt realistiskt att betala t.ex 200 000:- uppdelat på flera dagar.
    Jag vet inte om bilfirmorna vill ta bankkort, jag har ingen koll på avgifterna.
    Girering eller direkt överföring till företagets konto bör funka, ange bilens registreringsnummer vid betalningen. Det kan finnas en beloppsgräns hos din bank, men hos t.ex Handelsbanken kan man själv ändra gränserna.

Som sagt, diskutera med säljaren, de har superkoll på detta. Hitta bilen först, gör sedan upp om betalning.

• Anonym (Beror ju på)

Ska du betala hela beloppet på bilen på en gång? Eller ska du betala månadsvis
    Hela beloppet, så gör du lättast en banköverföring! Du utökar då tillfälligt din maxgräns! Ring din telefonbanken, de vet hur man gör och hjälper dig! 
    Månadsvis, då har bilhandlare oftast ett kreditbetyg det arbetar med och då hjälper de dig! Sen kan du så klart leta egna kreditgivare! Bäst ränta osv!

• Kung Kisstank

Som andra har sagt så kan man tillfälligt öka gränsen när man ska köpa nåt som kostar mycket.

Har för mig att jag betalade min senaste bil (114 000 kr) med Swish. Då fick jag tillfälligt öka summan under en kort period eller för en överföring. Minns inte vilket och det varierar säkert från bank till bank.

• Egon den stora

Swish går öka till 150000 på min bank och även visakort kan ha höga gränser,  men det bästa är väl att fråga säljaren om hur kan vill ha betalt? 
    Är det en bilfirma så vet dom ju.  

Svar på tråden Hur köper jag en bil?