• Anonym (Rädd)

Hjälp med ett löjligt problem

Jag behöver hjälp med ett löjligt problem, så snälla var sjyst i kommentarerna Tungan ute

Jag bor just nu ute på landet med mina föräldrar. Jag jobbar inne i stan i en mindre ort. 

Problemet är vildsvin, jag ska förklara.

Jag slutar 22 på kvällarna på mitt jobb och jag tar landsbussen hem. Från busshållplatsen som är mitt ute på landet, får jag gå en skogsväg på ca 1,5 km, går jag fort tar det 15-17 min nu på våren att gå. Men det finns mycket vildsvin här ute.

Problemet hade lätt kunnat lösas om jag köpte en billig skrotbil, men jag har inte råd med någon dyrare än högst 20.000kr. Jag vill inte ha en skitbil som kostar massor att laga och fixa, det stressar mig. 

Vet inte hur jag ska slippa vildsvinen? Dyker dom upp när jag går på vägen så vet jag att det sällan är någon fara enligt statistiken, men jag vill inte riskera bli stångad eller få springa om dom kommer efter mig. 

Köpa moped kan jag glömma eftersom det inte funkar på vintern. Cykla från busshållplatsen till huset funkar inte heller, menar på vintern när det plogas dåligt här ute.

Har funderat köpa vildsvinsbyxor som ska klara av vildsvin om man blir stångad men ramlar jag omkull ifall dom attackerar, nu målar jag upp värsta scenariot här, men då kan dom ju stånga en i magen om man väl ligger ner, så det funkar inte. 

Ha med sig en eldfackla ifall dom kommer nja.. innan jag hunnit tända den för att skrämma bort vildsvinet funkar ju inte..

Vill inte flytta heller såklart.

Beställer jag taxi varje dag vid 22, kommer ta kanske 3 minuter åka till huset så lär det kosta 2000kr i månaden. Vilket blir 12000kr minst på hela vintern 

Nån med idéer? 

Bara så ni vet springer vildsvin i 40-45 km i timmen, så jag kan glömma springa bort därifrån 

• Svar på tråden Hjälp med ett löjligt problem
  • Anonym (Rädd)

Hahaha tack alla för era roliga och ganska bra förslag :D 
    Ni får gärna ösa på mer idéer?

• Anonym (Rädd)
    Egon den stora skrev 2023-05-05 11:40:43 följande:

Vildsvin vänjer sig fort och kan bli väldigt aggressiva och oskygga så jag förstår dig.  Värst var det för dom som hade hund här ett tag då dom blev jagade mitt i ett samhälle på morgonpromenaden.  Annars är väl tipset att låta så mycket som möjligt så att dom hör dig i god tid.  Då blir dom inte överraskade eller skrämda.

Nu blir jag fundersam kring vem som har rätt? Personen som skrev ett inlägg tidigare än dig säger att dom är skygga men du säger att dom vänjer sig fort. Vem har rätt? Blev mer rädd nu haha
  • Dexter dot com

Har du varit med om att dom inte sticker när dom upptäcker dig eller varför tror du att dom ska ge sig på dig?
    Jag bor mitt i skogen med mycket vildsvin, rör mig i skog och mark med hunden i snitt 2-2,5 timmar per dag och har under 12 år sett vildsvinen max gånger när jag varit ute och gått. Har aldrig hört talas om att dom attackerat en människa som inte gått in i snår där suggan ligger med ungar eller att det varit ett skadat svin.

• Anonym (vilttrakter)

En pannlampa, en koskälla och något i högtalaren på mobilen, så är det lugnt. Jag har både rovdjur och och andra djur på markerna och de enda som kommer närmare än 3 meter är våra tamdjur.

• BuoBä

Sjung högt eller spela musik från mobilen. 
    Eller så skaffar du såna där band med bjällror som de har runt vaderna i vissa afrikanska danser, och stampar loss. Skrattande

Pannlampa, som någon skrev, är heller inte dumt.

• BuoBä

Dessutom är det inte vinter minst 50% av året, och då kan du cykla. Tejpa på en "flärp" på bakhjulet som smattrar när du kör. Vi gjorde dem av lock från glassburkar, typ big pack. Säkert livsfarligt men det lät roligt. Skrattande (Ja jag är 70-talist)

• Anonym (Rädd)
    Dexter dot com skrev 2023-05-05 15:13:24 följande:

Har du varit med om att dom inte sticker när dom upptäcker dig eller varför tror du att dom ska ge sig på dig?
    Jag bor mitt i skogen med mycket vildsvin, rör mig i skog och mark med hunden i snitt 2-2,5 timmar per dag och har under 12 år sett vildsvinen max gånger när jag varit ute och gått. Har aldrig hört talas om att dom attackerat en människa som inte gått in i snår där suggan ligger med ungar eller att det varit ett skadat svin.

Jag har bara sett vildsvin alltså en mamma med massa ungar när jag åkt bil strax utanför huset här på landet där jag bor flera ggr, men alltid fått skjuts till busshållplatsen pga rädslan möta dom. Men nu är det första gången jag isåfall efter jobbet går själv 22 på kvällen från bussen, är en lång bit gå, ca 17-20 min i vinter sen, finns mycket vildsvin då grannar fått trädgårdar förstörda. Vill inte riskera få ett trauma om dom anfaller mig.. 
  • Anonym (Rädd)
    BuoBä skrev 2023-05-05 15:37:20 följande:

Dessutom är det inte vinter minst 50% av året, och då kan du cykla. Tejpa på en "flärp" på bakhjulet som smattrar när du kör. Vi gjorde dem av lock från glassburkar, typ big pack. Säkert livsfarligt men det lät roligt. Skrattande (Ja jag är 70-talist)

Fast här där jag bor är det mycket snö och lång vinter, det plogas dåligt på landet och är ofta halt och inga grus/ salt på vägarna heller. Cykel Funkar ju nu men inte i vinter ca 7 månader 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (vilttrakter) skrev 2023-05-05 15:19:34 följande:

En pannlampa, en koskälla och något i högtalaren på mobilen, så är det lugnt. Jag har både rovdjur och och andra djur på markerna och de enda som kommer närmare än 3 meter är våra tamdjur.

Tack de kan hjälpa, MEN jag är rädd det inte hjälper helt, vill kunna slappna av så jag inte en dag ändå blir attackerad haha är väldigt rädd faktiskt 
  • Anonym (Inte rädd men försiktig.)

Om du vet att det finns vildsvin i ditt område som är aggressiva så kommer med största sannolikhet jägaren se till att de försvinner (pang).
    Normalt när jag jag går /cyklar i mörker gäller detta.
    Håll dig på färgen eller stigen.
    Gå normalt, smyg inte.
    Möter du djur som inte vänder, vänd om ta en annan väg.

• Kvittning

Du kanske kan skaffa en fyrhjuling, blir som en moppe som funkar på vintern också.

• Egon den stora
    Anonym (Rädd) skrev 2023-05-05 15:06:25 följande:
    Nu blir jag fundersam kring vem som har rätt? Personen som skrev ett inlägg tidigare än dig säger att dom är skygga men du säger att dom vänjer sig fort. Vem har rätt? Blev mer rädd nu haha
    Jag har sett en hel flock på åkern jämte skolan där jag hämtade barn på fritids, helt obekymrade om stojande ungar.  Oftast behöver man inte vara rädd för dom om man inte är precis i närheten, men det är ju liksom inga tamdjur direkt. 
  • Anonym (Furufnatt)
    Fjäril kär skrev 2023-05-05 08:10:42 följande:

Vildsvin är ganska skygga och visar sig sällan för människor. Dom håller sig undan. Att bli jagad av ett vildsvin är ovanligt och sker i princip endast om du är i skogen och passerar en boplats med ungar. 

Du kan lugnt gå på vägen hem.  Dom vill helst bli lämnad ifred och kommer inte störa dig. Troligen har du redan passerat några vildsvin under åren. 

Alltså, min kollega berättade så sent som igår att han och hans kompisar blev jagade av en flock vildsvin i trakterna där han bodde som barn. Men det var då just när de hade kultingar och fick oväntat möte.

Så jag tror man ska vara extra försiktig nu på våren men det kanske inte är någon stor fara andra tider på året.
Svar på tråden Hjälp med ett löjligt problem