• Maymom

    Är dessa krav rimliga att ställa på 11-åring?

    Har ett bonusbarn som bor varannan vecka där jag och pappan är oense om vad som kan förväntas av hen.

    Är det rimligt att förvänta sig att barnet, 11 år, ska:

    Städa upp efter sig i köket om det bakat och tex tappat äggskal och mjöl på golvet?
    Plocka bort nudlar från spisen och diska kastrullen efter det kokat nudlar?
    Ha tallriken på bordet och inte i soffan om det får ok att äta framför tvn?
    Veta vilken duschhandduk det ska använda?
    Plocka fram sin egna frukost?
    Torka upp om det spiller tex sylt på golvet?
    Ta in smutsiga tallrikar och muggar i köket efter användning?
    Göra dessa saker utan att man behöver påminna varje gång och få protester och otrevliga ord slängda mot sig varje gång?

    Eller ställer jag för höga krav på vad man kan be om/förvänta sig av en 11-åring?

  • Svar på tråden Är dessa krav rimliga att ställa på 11-åring?
  • Maymom
    Anonym (Jadu) skrev 2023-05-05 01:10:13 följande:

    Att diska en kastrull efter man lagat tycker jag kan va lite att ta i. Jag diskar inte direkt när jag lagat. Du låter lite på/tjatig i det du skriver vilket inte kommer hjälpa. Hur är barnet uppväxt? Har den hjälpt till mkt eller är det när du kommit in i bilden som barnet förväntas göra mer? Att plocka undan vid bakning och äggskal är självklart. Det kan man ju säga innan barnet bakar, baka gärna men kom ihåg att plocka undan efter dig typ. Att ta fram och göra frukost kan barnet väl göra men igen så handlar de om hur barnet blivit lärd sen tidigare. Ni kan väl hjälpas åt med frukosten kanske? Typ: Kan du ta fram yoghurten så tar jag tallrikar. Jag har en bebis men planerar att försöka få han så delaktig som möjligt utifrån hans ålder senare. 
    När jag var barn började mamma ställa städkrav rätt så sent (tonåring) och det togs inte emot så bra. Bättre att man gör lite smått under unga år och ökar successivt tänker jag. 


    Svårt att säga hur hon har det hos mamman, men jag vet att när jag införde att hon skulle ta bort sin tallrik från bordet så hakade mamman på och då tyckte barnet det var hemskt att hon var tvungen att göra allt hemma.
    Så jag tror båda föräldrarna har gjort det mesta för henne och nu tycker båda det är jättejobbigt eftersom de får tjata för att hon ska städa sitt rum tex.

    frukosten tar jag alltid fram åt henne men sedan hon fyllde 11 har hon fått hälla upp mjölk själv och bre sin egen macka. Jag tänkte att från och med i höst ska vi lägga till att hon får ta fram sakerna själv.
    hennes pappa lägger alltid upp mat på hennes tallrik vid middagen.

    jag har också hört att det är bättre att få dem att ta ansvar och hjälpa till tidigt än att en dag i tonåren ge dem allt direkt. Och har själv bara ett litet barn, så därav är det svårt att veta vad som kan förväntas av en 11-åring.
  • Maymom
    Tow2Mater skrev 2023-05-05 01:50:04 följande:

    Städa upp efter sig i köket om det bakat och tex tappat äggskal och mjöl på golvet? - ta upp skal ja, torka upp varje liten mjölsmula nej.

    Plocka bort nudlar från spisen och diska kastrullen efter det kokat nudlar? - nej.  Kastrullen går väl i diskmaskinen som allt annat typ nästa dag. Några nudelsmulor är väl inget att bråka om.

    Ha tallriken på bordet och inte i soffan om det får ok att äta framför tvn? - Har det spillts förr? Om inte, nej.

    Veta vilken duschhandduk det ska använda? - ja, men köp en ny som lätt kan kännas igen om barnet inte vet vilken som är hennes.

    Plocka fram sin egna frukost? - ja. Men är barnet riktigt trött eller sen kan man ju hjälpa med det.

    Torka upp om det spiller tex sylt på golvet? - ja.

    Ta in smutsiga tallrikar och muggar i köket efter användning? Tallrik ja, men om en mugg står till senare är det väl inte hela världen.

    Göra dessa saker utan att man behöver påminna varje gång  - nej
    och få protester och otrevliga ord slängda mot sig varje gång? - ja


    Kastrullen var en engångsföreteelse, hon har inte behövt göra det tidigare, men denna gången var det så grisigt i köket efter att hon gjort det så jag kände att hon behöver nog få plocka undan efter sig själv en gång för att lära sig att det är bättre att inte frida ner så eftersom det blir så tråkigt att städa upp. Lite som att jag sagt åt henne att be dina vänner hjälpa dig städa innan de går hem så slipper du städa allt sedan, för det tycker hon ju är orättvist när hon lämnas ensam med.

    Det har spillts förr och jag har sagt flera gånger att hon ska ha det på bordet annars får hon inte äta där, och hon har inte fått äta där flera gånger pga att det inte följa, en av premisserna när hon fick sin tallrik denna gång var att den skulle stå på bordet. Och ändå stod den i soffan när jag kom ner och det var ris överallt.(som jag tog bort)
    Har även påminnt henne om att jag inte vill att det står saker i soffan och att hon gärna får ställa det på bordet istället, då har den otrevliga attityden kommit fram igen och hon har käftat emot istället för att säga typ: oj jag glömde. Förlåt. (Alla kan ju glömma nån gång) istället kommer massa undanflykter och hon mumlar ibland elakheter, typ idiot, skitstövlar mm till oss.

    hon har en egen krok, närmast duschen och vissa handdukar matchar våra men andra sticker ut, kanske bara ska ta de som sticker ut fortsättningsvis.

    Hon har 6 glas stående på sitt rum och 2-3 stående runt om i huset... pappan plockar sällan undan dem eller ber henne sällan ta dem. Jag ber henne ta dem ibland och tar dem själv ibland..
  • Maymom
    Anonym (aaa) skrev 2023-05-05 06:44:15 följande:
    Håller med i det mesta här (utom det sista, man ska väl inte behöva få protester och otrevliga ord mot sig varje gång?) 

    TS: det kanske är väldigt uppstyltat i din TS eftersom du vill diskutera detta, men i verkliga livet hoppas jag att det inte riktigt är så strikt hemma hos er. Det här är din lista - vad vill din partner ha på sin lista? Ni får ju kompromissa i detta + viktigt: få med 11-åringen på tåget. 

    Ibland får man välja det som är viktigast, och fylla på med andra saker vartefter barnet blir äldre. 

    Bakar 11-åringen helt ensam? Det går inte vår 11-åring. Det finns alltid en vuxen som håller ett öga i så fall och då kan man hjälpa till att städa om man märker att det blir lite för svårstädat. 
    Detta är ju några exempel på vad jag funderar är rimligt. Exempelvis dukar jag alltid fram frukost men hon får ta själv men tänkte att till hösten får hon börja ta fram den själv när hon går upp. Att vi försöker lägga på ett ansvar i taget.

    Nej hon brukar få baka med mig, detta hade skett utan att jag visste om det när jag hämtade lillebror, och jag kom hem till ett kök i kaos och hon vägrade plocka upp äggskal och torka bort oboypulver som låg överallt och nudlar när jag bad henne. (Hon bakade utan recept så det blev bara en hård klump som jag slängde och diskade ur bunken)hon har tidigare bakat utan att jag vetat om det och ätit upp smeten, men då har jag städat efter henne, denna gången var det för mycket för att jag kände att hon inte skulle ta något ansvar alls för det.

    Hon tycker jag är hemsk och orättvis och egoistisk när jag ber henne städa undan något efter sig själv. Hon använder ofta ord som att det inte är normalt och att mamman är konstig till mamman när hennes mamma tex säger att skärmtiden är slut.
  • Maymom
    Anonym (V) skrev 2023-05-05 07:29:27 följande:
    Angående det med handduken. När jag var 11 hade jag tyckt det var äckligt att använda någon annans handduk. Det är väl grundläggande hygien att ha en egen handduk
    Jag tycker också det, plus att 3-åringen vet vilken krok hans handduk ska hänga på så jag tycker hon borde kunna det efter 4 år också.
  • Maymom
    Anonym (?) skrev 2023-05-05 08:25:21 följande:

    Hur var du själv TS, i den åldern?
    Man har inte samma konsekvenstänk som barn och ungdom.
    Det kommer med tiden.

    Vissa saker kanske behövs skriftliga påminnelser på om de är väldigt viktiga. 
    Vissa av dina krav kanske du kan se över.


    Jag var själv ordningssam, tackade för maten, dukade av, gick upp själv.
    Pratade med min mamma om det då jag bara minns att jag skrek ett elakt ord åt henne en gång och att jag sen sprang in och grät. Och hon sa att det stämde, jag kallade aldrig henne för elakheter, det har ingen i vår familj gjort i den åldern mer än nån enstaka gång och då har vi mått dåligt och bett om ursäkt. 


    Här är det hårda ord varje dag, även när jag ska påminna henne om nåt roligt så suckar hon vid första ordet jag säger. Har hon inte ätit inväntar vi att hon fått i sig mat innan vi pratar med henne då hon har extra dåligt humör då och det är vi alla medvetna om.


    Det var inte vår vecka denna veckan men mamman verkar inte ha orkat ha henne två veckor i sträck som hon planerat så hon har varit här hela veckan istället.

  • Maymom
    Anonym (aaa) skrev 2023-05-05 08:43:57 följande:
    Det låter för mig som att det är "rörigt" i flickans liv. Hur fungerar det i skolan? 

    Jag har en son med autism (som är mycket intelligent och har inga inlärningssvårigheter)  som gladeligen tar den handduk som är närmast och inte har en tanke på att andra använder dessa. Där har vi fått vara oerhört tydliga runt hygienfrågan. Till slut förstod han. På hans rum kan det stå disk för flera dagar och jag har gett upp att säga att han måste ta det till köket varje dag. Det har blivit bättre ju äldre han blev, han är snart myndig, men när han var i er dotterns ålder gick det inte så bra. Vi har givetvis pratat om detta många gånger, städa sitt rum osv men han har helt enkelt väldigt svårt för att "se" när det är dags. Tror det hänger ihop med diagnosen för det verkar vara rätt vanligt då. Vi har hört listor, belöningar, konsekvenser men inget har egentligen fungerat riktigt fullt ut, förrän den dagen han själv insett saker och börjat göra annorlunda. 

    Jag säger inte att er flicka har diagnos, hon kanske bara tycker praktiska saker är lite jobbiga att behöva ta tag i. En del är lite ohändiga och behöver öva på saker fler gånger än vad man tror att folk behöver. 
    Hon har svårt i vissa ämnen i skolan.
    läxorna har varit en mardröm. Hon luras att hon gjort dem, spelar ut mamma och pappa. Kommer inte ihåg att ta med dem hem, vet ibland inte vilka läxor hon har, säger att hon inte kan lösenordet till deras dataprogram för matten, låtsas läsa och väljer böcker där hon sett filmen så hon kan berätta vad som hände i kapitlet utifrån vad hon sett i filmen(vi upptäckte att det inte stämde).
    Hon har svårt att hänga med i längre instruktioner i matten och gångertabellerna sitter inte på långa vägar, hon räknar fortfarande på fingrarna en del.
  • Maymom
    Anonym (Bob) skrev 2023-05-05 08:13:23 följande:

    Här tycker jag istället ni har extremt låga krav.
    När tänker ni barnen ska lära sig ta ansvar, och hur?


    Ja det är lite så jag känt också, men jag har ju själv inte så stor erfarenhet av barn i den åldern, mina vänners barn är ett par år yngre, så därför jag undrar lite vad som är rimligt. För mina vänner är det självklart att man hjälper till att städa efter sig om man tex bakat. Eller att man inte ställer tallrikar och glas i soffan eller hoppar upp i möbler.
    Men sambon tycker inte det är rimligt så jag kände att jag behövde höra hur fler resonerar så jag vet vilka punkter som är värda att hålla fast vid och vad jag kanske ska släppa på.
  • Maymom
    Anonym (?) skrev 2023-05-05 09:34:44 följande:

    Okej.


    Så det går dåligt för henne i skolan, och ni (du?) är besvikna på henne hemma också.
    Hon mår säkert väldigt dåligt. Hon behöver få må bra, komma ikapp i skolan osv. för att orka ta itu med "kraven" du har på henne hemma.
    Hon är en 11-åring som har det svårt i skolan, och är i en känslig ålder. 
    Prioritet ett torde vara att hon ska få må bra. 

    Låt henne prata med en psykolog eller en skolkurator, eller kanske en stödpedagog så att hon kan få hjälp med det hon har svårt för i skolan.


    Jag har sagt till sambon att jag tycker de ska prata med läraren om möjlighet till stödpedagog, att kunna göra prov i mindre grupp mm och att hon borde gå på den extrahjälpen som finns en dag i veckan.
    Han och mamman tycker inte det behövs, så jag låter dem ta ansvaret för skola och läxor numera.

    Har även förklarat för flickan att om det finns nåt hon inte vågar/vill prata med oss om så kan hon alltid prata med skolsköterska/kurator. Hon öppnar dock upp sig rätt bra för mig när hon tycker nån kompis är jobbig eller taskig mm.
  • Maymom
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-05 09:34:52 följande:
    Jag håller med detta  inlägg.Du kommer att skada din relation med bonusdottern om du tar på dig uppfostrarrollen. Uppfostran bör kombineras med lika mycket kärlek som stränghet. Låt pappan som förhoppningsvis har känslomässig anknytning till dottern uppfostra henne. 
    Jag har själv gått efter devisen 5 ggr mer kärlek. Även om det är svårt när man säger hej älskling, hur var det i skolan och möts av ett grinigt stön.😅
    men även att barn mår bra av struktur och regler. De lite äldre bonusmammor jag känner till som har bäst relation med bonusbarnen i vuxen ålder är de som tagit en uppfostrande föräldraroll och varit den vuxna som barnet saknat i sitt liv. Den som ställt upp och skjutsat till aktiviteter men också satt gränser för sånt som barn inte själva är mogna att själva se faror med, utgång, läggning, alkohol i äldre ålder mm.
  • Maymom
    Anonym (allt) skrev 2023-05-05 09:40:38 följande:
    Allt du skriver är egentligen rimligt att kräva, men det innebär inte att det går smärtfritt att implementera det hos barnet. Barn är barn och kommer att glömma, missa, strunta i, ha annat i huvudet. Och då behövs vuxna som både kan hålla i reglerna men också ha kärleksfullt överseende med det. Bli inte den vuxna som bara ska skälla om reglerna utan att också visa omtanke, då blir livet outhärdligt för barnet.

    Sen kan dessa regler som du beskriver vara lite flytande även för vuxna, beroende på hur man vill ha det i hemmet. Hur länge får man ha tallrikar i sitt rum innan de kommer till köket ? Jag minns från min egen barndom att jag hade ett rejält lager av smutsig disk i mitt rum innan mamma fick nog och hämtade det, eller jag fick ett städryck och bar ut det till köket. Jag är normalfungerande och håller numera på så med mina barn, ingen skada skedd alltså att en del disk fanns i mitt rum, mer än viss irritation från mina föräldrar. Med det sagt, så kan du inte bara möta barnet med irritation utan också med omtanke. 

    Protester och otrevliga ord är ju inte alltid okej, men även där kan du kanske fundera över hur du själv uttrycker dig och bemöter barnet. Återigen, om du enbart visar irritation, påpekar regler som missats så är det lätt till hands för barnet att svara dig med samma tillbaka. Om du däremot visar omtanke, påminner på ett snällt sätt, kanske med humor, så är chansen större att du får trevligt tillbaka. Och du är vuxen, barnet är ett barn, du har större ansvar för relationen än vad barnet har. 

    Håller med dig, och tänker verkligen på hur jag pratar med henne. Ber och påminner istället för att sucka eller klanka ner.
    Försöker hålla mig till lågaffektivt bemötande när hon brusar upp men det är svårt😅
    skämtar ibland och speglade henne nån gång för att hon skulle se hur hon uppfattas. Har funderat på att spela in henne så hon kan få se sina reaktioner och utbrott utifrån.


    hon hade en överenskommelse med sin mamma att hon skulle få nåt om hon höll nere sin skärmtid till 3 timmar/dag.
    hon ville verkligen klara det men även där när jag försökte påminna henna försiktigt så skrek hon sluta tjata innan jag fått tala till punkt och fortsatte med telefonen. Hon hade även slagit till mamman när hon tog telefonen ifrån henne.

  • Maymom
    Anonym (utveckling) skrev 2023-05-05 10:22:43 följande:

    det går inte att kräva sig till en beteendeförändring, man behöver ha tålamod, en fungerande relation, förtroende, en plan och en lugn, tydlig kommunikation som utgår ifrån respekt.


    Om det är massor av saker som inte funkar så behöver man välja sina strider, ta ett par viktiga saker i taget. 


    Tjat, gnäll och ständiga konflikter kommer bara att bygga upp barnets motståndskraft mot tjat, inte leda till beteendeförändring. Barnet blir till slut immun mot tjat och hittar strategier för att undvika.


    Till sist, detta är inget som den ena föräldern kan göra själv, oftast ännu svårare om det är bonusföräldern. Risken är att barnet känner sig oälskat och som ett besvär. 


    Ni vuxna behöver prata ihop er och hitta en gemensam plan som ni kan hålla er till, konsekvent och lugnt med fokus på relationen. Att investera tid i positiva samtal, bedöm, skratt och mys tillsammans är troligen den bästa vägen till en respektfull ömsesidig relation. Något som är grunden för att barnet ska lyssna och försöka ändra beteende.


    Håller med och har försökt få till samtal med alla föräldrar/bonusföräldrar men det har Inte gått, svårt för mamman att få till. Föräldrarna skulle prata själv nyligen men det blev inte av.

    Jag tror samma regler och struktur i båda familjer hade funkat bäst då hon har svårt att anpassa sig till att det är olika regler i olika hem. Likaså när hon är hos andra, har hon svårt att anpassa sig efter det husets regler och önskemålen den som bor där har om hur man beter sig. Sprang tex in blöt och satte sig i en soffa efter att ha badat i pool och skulle slänga handdukar i poolen. Och tyckte det var konstigt att de vuxna inte tyckte det var ok.
    Hon tycker även att det är bättre att vara hos kompisar och leka för då kan man åka därifrån utan att städa något vi har pratat med henne om att det måste hon göra och frågat hur det känns om kompisarna gör samma här.
  • Maymom
    Anonym (allt) skrev 2023-05-05 10:29:43 följande:
    Om du gör så, fostran + kärlek och omtanke så är du på helt rätt spår.

    Och sen lite hälsosamt överseende med disken på rummet, köket som ett bombnedslag, men goda hallongrottor som man får smaka, och griniga stön som svar på en trevlig fråga. 
    Ja grinigt svar när man är trött eller hungrig kan jag förstå. Men otrevligheter känner jag att vi behöver markera inte är ok. risken är också att hon lär lillebror att kalla pappa för idiot, han upprepar ju allt nu.😅

    En gång lurade jag henne genom att börja en lång mening där det roliga låg i slutet, typ att vi skulle åka och bada,  just för att få henne att inse att det kan vara värt att inte sucka direkt utan lyssna färdigt först. Det kunde hon skratta lite åt i efterhand åt att hon stönat I onödan.😊
  • Maymom
    Anonym (Jadu) skrev 2023-05-05 10:39:41 följande:

    Är som sagt mamma till en bebis men kan hon ha en form av adhd? Läs på lite och fråga din man på ett schysst sätt om han håller med? Skadar inte att undersöka saken. Det är svårare att upptäcka när flickor har den diagnosen. 


    Berätta gärna för henne vad du är stolt över/älskar hos henne/uppskattar typ innan hon ska sova. Hon kan nog behöva lite extra påminnelse i den aspekten oxå


    Jag har frågat och mannen håller till viss del med och mamman har funderat över det men de vill inte utreda tyvärr. Vänner som träffat henne (som jobbar inom skola, soc och skolhälsovården) har undrat om hon blivit utredd. Har laddat ner stödmaterial utifrån adhd, veckoschema, städschema mm och läser böcker och lyssnar på podar. Men känner egentligen att det ansvaret inte ska ligga på mig. Men försöker ändå läsa på så jag kan hitta tips och råd. Utifrån hennes utbrott funderar jag även över trotssyndrom.


    Lite därför också jag ställer frågan här. Har hon adhd så förstår jag ju att mina förväntningar är orimligt höga men hur är det för barn som
    inte har diagnos.(var därför jag inte skrev nåt om mina misstankar först, vill veta vad folk skriver utifrån att jag inte nämnt ordet adhd) Och om föräldrarna tycker förväntningarna är orimliga så kanske de borde fundera kring utredning ett varv till eller åtminstone låna verktyg som finns, då det ändå låter här som att mycket är sånt man rimligtvis kan förvänta sig med lite påminnelser av ett barn utan diagnos.


    Hon är inte hyperaktiv men har dålig impulskontroll, hoppar upp i och ur möbler, skuttar till så folk får flytta på sig på ica. klarar inte av turtagning. Kan som sagt inte hålla koll på sina kläder och läxor. Har svårt att komma igång med saker, svårt att byta aktivitet. Att åka till stranden är en hemsk idé, fram tills vi varit där en stund, då är det fantastiskt och hon vill dit igen. Nästa gång är det lika hemskt igen.
    Tappar fokus under läxorna, fastnar i det orimliga i att ett barn har 20 ballonger och ett annat 30, vem har så många ballonger liksom, istället för att räkna ut talet.
    Har slutat på alla Aktiviteter vi testat men nu har jag hittat en hon gillar och ser fram emot, hon är väldigt kreativ och konstnärlig. Och vi försöker ha pysselkvällar, bakkvällar och tjejkvällar ihop.

  • Maymom
    Anonym (Caroline) skrev 2023-05-05 10:56:21 följande:
    Det finns appar som kan styra skärmtider. Kan föräldrarna samarbeta bra kan de nog fixa att styra detta också. Få barn (och vuxna) kan självreglera skärmtider. De behöver hjälp. 

    Motivera med annat som barnet är bra på och som lockar. Läsa böcker, cykla, teckna, baka osv. 

    Det är samma när kompisar är på besök. Vi låter dem spela en stund sedan är det bort med mobilerna och hitta på något annat. Det är viktigt att inte bli matad hela tiden vilket de blir med ex tiktok mm. 
    Har rekommenderat sån app till mamman.
    Har även försökt uppmuntra henne till att göra egna videos istället för att bara fastna i att titta på andras, så det blir mer kreativt när hon har mobilen. Vi har gjort några ihop och jag köpte en green screen bl.a.
  • Maymom
    Anonym (Caroline) skrev 2023-05-05 10:57:20 följande:

    Det kan ju vara så att om man fixar läxor, plock och sådant som för er är viktigt så kan man även bli belönad med mer skärmtid utöver den som ni bestämt. Mutor är bra


    Absolut.👌🏻


    Ser det mer som belöning än mutor. Men försöker variera belöningen så belöning inte bara är skärmtid utan även beröm, kvalitetstid, göra något hon får bestämma.

  • Maymom
    Lönnsirap skrev 2023-05-05 10:59:08 följande:
    Kurator och psykolog är bra lösningar om barnet faktiskt just behöver prata och mår dåligt.

    Det blir dock lite märkligt att diagnostisera ett barn att må mycket dåligt när styvförälder och andra vuxna har olika fokus. Barnet kan naturligtvis må dåligt, men vi har faktiskt alldeles för lite information för att bedöma det.

    I första hand behöver TS rannsaka vad som faktiskt är rimligt i hennes hushåll. De som är vårdnadshavare har sin bild, TS har en annan. 

    Tonåringen är en tid då tidigare förmågor faller bort, då vuxna och föräldrar faktiskt behöver fundera över vad som är rimligt och faktiskt välja sina strider 

    Kuratorn och psykologen behöver liksom att andra vuxna i barns närhet hanterar sådant som är "helt vanligt medmänskligt", innan man ringer vård, socialtjänst och skola!

    Fint skrivet. Jag tror nånstans att hon behöver prata mer om känslor. varför blir man arg, vad kan man göra när man känner ilska komma. Börja analysera lite. Vår kunskap kanske inte räcker till helt där.
    Jag har alltid tyckt att vi kan ha fina samtal om sånt som händer i hennes liv men när det kommer till hennes eget beteende så har hon svårt att ta ansvar eller se sin egen del i det hela. Att en kompis säger nåt som sårar henne är hemskt men när hon har sagt nåt liknande som kan såra så har personen som blir ledsen dålig humor. Detta har vi försökt prata om i lugn och ro då vi vill värna om hennes kompisrelationer.

    Har läst om de tre korgarna nyligen där man ska prioritera vilka strider som är värda att ta och vilka man får släppa helt. ska nog gå igenom det med sambon. vi behöver ju få en likadan prioritering på detta.
    Men som sagt svårt då det ändå är olika i olika hem.

    en gång sa hon förresten att jag försöker uppfostra henne, att hennes mamma också försökt men gett upp. Lät ju roligt i stunden men att känna att ens mamma gett upp kan ju inte kännas bra längst in.

  • Maymom
    Lönnsirap skrev 2023-05-05 13:16:09 följande:
    Jag tänker att du kommer slita ut dig fullständigt om du ska stötta barnet med saker som inte är förankrat hos vårdnadshavarna och att du ju är en medlem i hushållet, inte en "behandlare".

    Det ingår i tonåren att tappa vissa förmågor, att inte lyssna på mamma, pappa och att faktiskt inte "förstå" vissa saker.

    Jag vet inte vilken erfarenhet du har sedan tidigare, men mycket i fostran är faktiskt att hela tiden försöka och att inte göra saker än värre.

    Exempelvis så säger jag glatt godmorgon och hämtar disk nu när det är nationella prov, medan jag väljer att kräva mer och ta en strid, när det faktiskt inte går ut över något annat.

    Motivationen att fixa det som krävs INNAN man sticker iväg med kompisar och behöver pengar är liksom högre än motivationen när man faktiskt också behöver göra något.

    "I en familj hjälps man åt" brukar jag säga och på så sätt både markera att det är ungdomens ansvar och att jag hjälper till, eftersom det är sjysst.

    Det är faktiskt inte rimligt att du som partner går in och "bestämmer" hur föräldrarna ska göra. Däremot är det rimligt att du som medlem i ditt hushåll stöttar upp och hjälper till med vissa saker. I en familj hjälps man åt....
    Ja det med att hjälpas åt försöker vi med också. Att hon ska förstå att även om vi ber henne städa rummet tex så om hon ber om hjälp så hjälper jag henne tex alltid vika kläderna för det kan vara knepigt att få till bra struktur på. Och att det då även går åt andra hållet, ber vi henne hjälpa till att duka så kan hon hjälpa oss med det.

    absolut, när hon fick göra om ett prov tex låg ju allt fokus på det och återhämtning, inga andra måsten den veckan.

    Ja det är det mina vänner säger också, att jag kan inte ge henne allt det om inte föräldrarna bryr sig om att stötta, skapa struktur som funkar mm, att jag kommer ta slut isåfall. Samtidigt känns det hemskt att bara skita i hennes uppfostran för hon är ju inte mitt ansvar, känns som en tråkig särbehandling av barnen. Folk runtomkring kommer ju tycka sonen är väluppfostrad och go medan hon som inte ens hejar när vi får gäster kommer de ju undra vad det är med.
  • Maymom
    Fliselisan skrev 2023-05-06 17:48:51 följande:

    Jo, och detta med att ha en egen handduk? Nej, det kravet är inte rimligt. Kanske du som får ha din egen handduk på något annat ställe. I våran familj och hos de jag känner så är det ingen som har en egen handduk. Vi tvättat våra ganska ofta och när man duschat är man ju ren, så ser inga problem med det.


    Handduken verkar vara väldigt olika hos olika familjer.
    Det är klart det kan vara olika från person till person, hon har ju ingen koll på sina kläder heller medan småsyskonen har stenkoll både hos oss och mamman.
    Ja förhoppningsvis är hon ren. Men hennes pappa fick prata med henne om hur man torkar sig på toaletten för bara nån månad sen eftersom det ibland blir bromsspår och hon sa nåt om att bara torka en gång. Så ja, jag vill gärna ha min handduk för mig själv.🙂
  • Maymom
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2023-05-07 12:36:16 följande:
    Din lista är väl inte alls orimlig, men hon låter allmänt ganska sen i sin mognad så ni får nog prova er fram med vad som fungerar för just henne.

    Kan hon ha egna krokar för just sina kläder? Handduk, en handduk med något särskilt motiv kanske underlättar? 
    Hon har egen krok, men ja vi ska nog hålla oss till en annan färg/mönster på hennes handduk då den hon har nu verkar funka bättre än den som matchade våra.
Svar på tråden Är dessa krav rimliga att ställa på 11-åring?