• Anonym (X)

Vaccinera mot vattkoppor?

Vaccinerar ni era barn mot vattkoppor? Fick höra idag att man KAN göra det och funderar på för och nackdelar. 

• Svar på tråden Vaccinera mot vattkoppor?
  • Anonym (Viola)

Vi funderade på det när vi hörde att det fanns, men innan vi fick tummen ur hann dottern få vattkoppor. Om jag får fler barn kommer jag vaccinera, vattkoppor är vidrigt och inget jag tycker barn ska behöva plågas igenom om det går att förhindra eller i alla fall mildra. 

• Anonym (Japp)

Vaccinerade mitt barn direkt när han var gammal nog. Jag blev som barn väldigt dålig med koppor över hela kroppen och ville att mitt barn slipper den risken.

• sandrabeerg

Japp, vi har vaccinerad båda och kommer definitivt göra det igen om vi får fler barn. 

• Elin P

Ja valde nyligen att vaccinera min 6-åring mot vattkoppor. Han hade inte haft det och sjukdomen brukar bli värre ju äldre man är när man får den. Så det kändes absolut värt. Kostar ca 1500 kr totalt men den summan kostar det ju ändå om man ska vara hemma och vabba 1-2 veckor. Dessutom slipper barnet lidandet.

• Anonym (X)

Hur länge räcker vaccinen man får, ni som vaccinerat? Vad jag vet ska man väl inte få vattkoppor som vuxen pga att det kan vara allvarligt då - får man ett livslångt skydd?

• Anonym (Yes)

Jag har vaccinerat alla mina barn, redan för  uppåt 10 år sedan. Det bör f ö snart komma att ingå i det allmänna vaccinationsprogrammet även i Sverige (som i många andra länder). 

• FtS70
    Anonym (X) skrev 2023-05-05 12:48:07 följande:

Hur länge räcker vaccinen man får, ni som vaccinerat? Vad jag vet ska man väl inte få vattkoppor som vuxen pga att det kan vara allvarligt då - får man ett livslångt skydd?

Två doser anses ge livslångt skydd.
  • cosinus

Vi har inte gjort det. Vet inte ens om det gick att göra när de var små (yngsta 13). Men det är ingenting jag övervägt att göra oavsett. För de allra flesta är det ändå rätt överkomligt.

Hade de mot all förmodan kommit upp mot vuxen ålder utan att ha gjort bort det, ja då hade jag övervägt vaccin men mina samtliga fyra har betat av det under dagisperioden och varit allt ifrån fullständigt opåverkade till för all del rätt risiga i några dagar men fortfarande långt ifrån det värsta de provat.

• Anonym (P)

Ja, båda är vaccinerade. Dels för att vattkoppor kan ge en del otrevliga följdsjukdomar och för att det kändes helt onödigt att låta dem lida när vaccin fanns att tillgå. Det är dyrt, men det är lång vab också. 

• Anonym (Ja)

Vi vaccinerade vårt barn som dock ändå fick vattkoppor vilket är rätt ovanligt. Det var väldigt lindrigt med koppor och de verkade inte ?slå ut? helt innan de torkade.  Jag hade absolut vaccinerat igen.

• Elin pelin

Jag funderade på det men gjorde det inte, idag hade jag absolut vaccinerat. Jag kan ha fel, men har fått för mig att om man är vaccinerad kan man inte få bältros (eftersom det är vattkoppsviruset som ligger latent och ger bältros). De utreder ju dessutom om det ska vara med i vaccinationsprogrammet.

• Anonym (X)
    Anonym (P) skrev 2023-05-05 13:33:56 följande:

Ja, båda är vaccinerade. Dels för att vattkoppor kan ge en del otrevliga följdsjukdomar och för att det kändes helt onödigt att låta dem lida när vaccin fanns att tillgå. Det är dyrt, men det är lång vab också. 

Följdsjukdomar?
  • Tomelilla15

det är samma virus som ger både vattkoppor och bältros. de Flesta vuxna har haft vattkoppor och kan utveckla bältros, man kan dock vaccinera sig även mot bältros. Så iväg med er till vaccinering! 

ja. Har vaccinerat barnen mot vattkoppor. Varför ska de lida? Kostnaden är småpotatis mot vad det hade kostat i vab den tid de är sjuka, om man nu tycker ekonomiska argument behövs. 

• Anonym (M)

Min äldsta som är 16 nu fick vattkoppor när hon var 4-5, vet inte ens om vaccinet fanns då. Funderade lite på att vaccinera mellanbarnet som är 7 år nu men hon fick vattkoppor för några veckor sen och min yngsta som är 1 har det nu. Det var lite jobbigt för 7-åringen men lillebror är faktiskt hur glad och pigg som helst. 
    Vet inte om det stämmer att det är lindrigare ju yngre barnen är? 

Svar på tråden Vaccinera mot vattkoppor?