• Anonym (Anna)

Vikt stress

hssk

jag har gått upp mycket i vikt och jag känner mig otroligt obekväm. Jag jobbar ständiga kvällar och jag behöver tips. Mitt arbete är otroligt stressigt. 
    10.00 går upp och äter 1 smörgås och dricker flera koppar kaffe.
    13.00 eventuellt mat eller smörgås vilket sällan händer då jag glömmer äta
    23.45 middag!! då är jag så hungrig och äter middag och choklad För sötsug.
    under arbetetspass kan ibland en kaka slinka ned. Att äta på sin rast är omöjligt då man sällan får rast och jag är så sönder stressad så kan inte äta. 
    hur kan jag ändra mina vanor? 
    Att träna är inte aktuellt då jag springer som en råtta på jobbet så är kroppsligt utmattad. borde få tillräckligt med träning på jobbet då det är tempo och går ungefär 19.000 steg per dag 

• Svar på tråden Vikt stress
  • Anonym (Mamma Mu)

Vad jag har lärt mig så kan kväll-nattjobb ge ? trötta binjurar?. Kroppen ( binjurarna) behöver få vila efter 22.00. Jag har även läst att kvälls-nattarbetare mår bäst av att äta lunch tvärtom dvs middag lunch frukost , kanske det kan hjälpa? Många som ökar i vikt pga dålig sömn och för mycket stress. Magnesium hjälper kroppen att stressa ner..ta gärna det när du går och sover. 

• Anonym (Mia)

Fokusera på att först förbättra frukost och lunch så att du äter riktigt bra och näringsrikt vid dessa tillfällen och ger dig själv de bästa förutsättningarna att orka med ditt stressiga jobbpass.

Just nu orkar du inte träna av förståeliga skäl, men avsätt tid till det. Meditera eller gör yoga (YouTube är din vän här) 15-30 minuter under förmiddagarna. Vänj dig vid att ta den här tiden till dig själv och senare, när det känns hanterbart, kan du även börja träna under den här tiden.

Lediga dagar så ser du till att fokusera på ditt välmående. Träffa människor som får dig att må bra, ta dig ut i naturen, utöva en hobby som berikar dig, vila ... Ät näringsrik mat och förbered kanske nyttiga matlådor och snacks inför veckan. I längden kommer förstås träning att hjälpa dig, men satsa kanske på yoga eller simning, eller något annat som inte behöver vara alltför krävande.

Med tanke på din stressiga vardag så tycker jag inte att det låter som en god idé att börja banta eller äta enligt någon strikt diet just nu. Fokusera istället på saker som ger dig mer ork och styrka att hantera den stressen. Din kropp kommer att må bättre av det.

• Anonym (same)

Ät ORDENTLIG frukost. Minst hälften av ditt dagsbehov, kanske mer. Mitt dagsbehov räknar jag vara 2130 kcal och jag äter 1200 kcal till frukost.

Ha energibars som uppbackning om du inte hinner med lunch. Små, energitäta, som är max 1-2 tuggor vardera, som du kan käka på stående fot/i farten. Nötfria naturligtvis om du jobbar på sjukhus. Jag har recept om du vill ha.

När du kommer hem på kvällen, varva ner med en kopp choklad och en macka, gärna med ost, så sover du gott sen.

• StudierKemi

De har gett dig många bra råd här inne. :) Jag själv har också gått upp i vikt. Om du är tillräckligt open-minded så kan du och jag bli faste-kompisar. Vi kan skriva till varandra när det krisar, och få varandra att hålla ut och komma i mål under utvalda faste-dagar. Och att den som failar ändå av oss två under en exempelvis 48-timmars fasta, måste swisha 40 kr till vinnaren. Vill du, snälla? :)

• Anonym (Anna)

Tack för alla tips. Har läst alla och tar till mig. Nu ska jag ändra mina vanor. Går inte att ha det såhär när man mår dåligt över det. Yoga känns ändå som en bra träning för att då kan jag koppla av. Fått sån otroligt jobbig hjärtklappning det sista som håller sig hela dagarna. Antagligen stressen på jobbet. Så det är inte bra vikten heller som påverkas. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Anna) skrev 2023-05-10 22:54:05 följande:

Tack för alla tips. Har läst alla och tar till mig. Nu ska jag ändra mina vanor. Går inte att ha det såhär när man mår dåligt över det. Yoga känns ändå som en bra träning för att då kan jag koppla av. Fått sån otroligt jobbig hjärtklappning det sista som håller sig hela dagarna. Antagligen stressen på jobbet. Så det är inte bra vikten heller som påverkas. 

Jag älskar verkligen yoga med och hur det får mig att må. Bästa sättet att komma tillbaka efter sjukdom eller någon annan paus i träningen. Testa Yoga With Adriene på YouTube om du vill ha någonstans att börja. Lycka till!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Mia) skrev 2023-05-11 00:12:35 följande:
    Jag älskar verkligen yoga med och hur det får mig att må. Bästa sättet att komma tillbaka efter sjukdom eller någon annan paus i träningen. Testa Yoga With Adriene på YouTube om du vill ha någonstans att börja. Lycka till!
    Åh tack det ska jag testa :) 
Svar på tråden Vikt stress