Hjälp!
Anonym (-) skrev 2023-05-06 12:56:54 följande:
*tillägg till min trådstart:
Han har 5 barn så vi sover även i vardagsrummet. Jätte trist att inte få ha ett eget rum. Vill få honom att ändra sig men han vägrar. Hur blir juridiken om han vägrar? Jag orkar inte köpa en sommarstuga eller ha ett vanligt sparande men det är jätteviktigt att mina barn får ett lägenhet.
Du visste förutsättningarna när du flyttade in. Även gällande rum. Det skulle ju inte bli fler rum för att ni flyttade dit. Det är ett val du får göra.
Troligtvis vill han inte dela på en lägenhet för att han vet att den dagen (om) ni går isär så kanske han blir av med hela bostaden. Nu vet han att går ni isär så har han bostaden kvar som han köpt tidigare.
Du behöver ju som tidigare nämnt inte betala amortering och renoveringar bo lägenheten och kan ju således spara de pengarna istället. Så dina barn ärver ju det. På den fronten blir det nästan lättare istället för att ni ska ha en lägenhet att dela.
Om han skulle avlida så ärver mycket riktigt hans barn lägenheten. Men skulle ni äga halva lägenheten tillsammans skulle det ju innebär att hans barn fortfarande ärver halva lägenheten och också har rätt till de pengarna omgående. Vilket skulle betyda att du måste köpa ut hans del av lägenheten till marknadsvärde för att ge till barnen för att ha rätt att bo kvar i lägenheten.