Inlägg från: Anonym (Jur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jur)

Hjälp!

Sol12345 skrev 2023-05-06 11:39:08 följande:
    Hjälp!

Jag har flyttat in till min sambo, han äger lägenheten. Han vägrar sälja och flytta pga att han vill att lgh skall vara ett arv till hans barn. 

Jag har också barn, och vill givetvis också kunna ge mina barn ekonomisk trygghet i händelse av min död. 

Men han vägrar flytta, och då har jag föreslagit att jag köper in mig i hans lgh, då det är viktigt för mig att också äga ett boende. 
    Detta vägrar han också. 

Der han signalerar är ju då att han tänker bara på sina barn och att de ska få det bra i händelse av hans död. 

Jag kommer ju aldrig kunna ha ett arv till mina eftersom jag inte äger något boende och kommer inte göra heller i framtiden då jag vill leva med honom. 
    Jag kommer inte heller ha någonstans att bo i händelse av hans död. 

snälla, Ngn som är juridikkunnig, hur ska jag tänka? 

Istället för att köpa del i bostad.  Lägg pengarna på hög som reserv för dig och arv till dina barn.  Eller köp en sommarstuga.  
  • Anonym (Jur)
    Anonym (-) skrev 2023-05-06 12:56:54 följande:

*tillägg till min trådstart:

Han har 5 barn så vi sover även i vardagsrummet. Jätte trist att inte få ha ett eget rum. Vill få honom att ändra sig men han vägrar. Hur blir juridiken om han vägrar? Jag orkar inte köpa en sommarstuga eller ha ett vanligt sparande men det är jätteviktigt att mina barn får ett lägenhet.

Orkar du inte spara eller köpa sommarhus så återstår två alternativ
    Gilla läget elller skaffa egen bostad till dig och dina barn.
  • Anonym (Jur)
    Sol12345 skrev 2023-05-06 13:41:38 följande:

Tomelilla; vi har inga gemensamma barn. 

Du som håller på å sabba tråden ge dig. Ingen tycker det är kul. Ser du inte det? Finns säkert sandlådor du kan gräva i ute. 

Ignorera de som bråkar

Hur ser du på alternativen eget sparande ellee köpa sommarhus?
Svar på tråden Hjälp!