• Anonym (Viktförändring)

Hur snabbt märks ändrade (mat)vanor på vikten?

Ja, som rubriken lyder: hur snabbt märker man en viktförändring till följd av ändrade (mat)vanor? Som t.ex. om man minskar eller ökar sin dagliga energimängd med 500 kcal antingen genom att äta 500 kcal mindre/mer om dan eller genom att se till att röra på sig mer/mindre så att man förbränner 500 kcal mer/mindre om dan så går man ju ned/upp ca ett halvt kilo i veckan, men hur lång tid tar det innan det händer? Jag ändrade den energimängd som jag brukar hålla vikten på m 500 kcal om dan för tre veckor sen, men jag ligger ff på samma vikt, så nu undrar jag om det kanske är en viss eftersläpning, så att jag om t.ex fyra veckor har ändrat vikten med 2kg, bara att det tog lite tid för det att hända? Eller hur snabbt borde en förändring ge resultat?

Hoppas nån kan svara :)

• Svar på tråden Hur snabbt märks ändrade (mat)vanor på vikten?
  • Anonym (Lollo)

1 kg viktnedgång motsvarar cirka 8 000 kcal underskott.

• Anonym (ft)

Viktnedgång är inte så enkelt som att räkna siffror då det finns hur många faktorer som helst som spelar in, du kan mycket väl gått ner i fett men lagt på dej kroppsmassa i motsvarande mängd.

• Anonym (Jag)

För mig tog det en månad ungefär, då hade jag gått ner 3-4 kg bara genom att äta mat med mindre grädde och något mindre portioner. Sluta räkna kalorier och ät vettigare bara. Det handlar om att skapa hållbara vanor, du kan inte hålla på med kalorier resten av livet. Då blir man ju konstig till slut.

• Nutid
    Gissar att det är väldigt olika mellan olika personer. Min vikt är rätt konstant både när jag är lat och inte orkar laga så mycket mat eller i perioder av mycket och regelbundna måltider. För min fru däremot räcker det att det är lite stressigt för art hon sk gå upp.
  • Citronella

Jag skulle säga att det börjar hända saker på vågen efter 1-2 månader om du går ner ett halvt kilo i veckan. Vikten kan variera något kilo hit eller dit beroende på om man varit på toa, hur mycket vatten man drack kvällen innan och var i menscykeln man befinner sig. 

Anonym (Lollo) skrev 2023-05-06 15:29:18 följande:

1 kg viktnedgång motsvarar cirka 8 000 kcal underskott.

Ja, eller rättare sagt 7000 kcal. Det vet jag, men det var ju inte det som var min fråga... men tack för att du svarade iaf :)
  • Anonym (rehabpt)

Vi brukar säga att det tar 8-12 veckor innan det händer något på riktigt. Vi säger att kroppen ska ställa om sig innan den kan släppa på fettet. Man kan gå ner ganska mycket i vattenvikt de första 8 veckorna dock. 

Anonym (ft) skrev 2023-05-06 15:39:25 följande:

Viktnedgång är inte så enkelt som att räkna siffror då det finns hur många faktorer som helst som spelar in, du kan mycket väl gått ner i fett men lagt på dej kroppsmassa i motsvarande mängd.

Hur menar du då? Varför skulle jag ha gått ned enbart i fett, och varför skulle jag ha lagt på mig kroposmassa (med vilket jag antar att du menar muskler då)?
    Anonym (Jag) skrev 2023-05-06 15:40:06 följande:

För mig tog det en månad ungefär, då hade jag gått ner 3-4 kg bara genom att äta mat med mindre grädde och något mindre portioner. Sluta räkna kalorier och ät vettigare bara. Det handlar om att skapa hållbara vanor, du kan inte hålla på med kalorier resten av livet. Då blir man ju konstig till slut.

Ja, det är så klart det bästa, men min poäng var mer att jag undrade hur lång eftersläpning det är med vikten efter det att man ändrat vanor, om du är med på hur jag menar. Oavsett hur man sen mätrr ändrungen i vanor. Hursomhelst, menar du alltså att det tog ungefär en månad efter det att du ändrat dina matvanor innan det syntes på vågen, men att vågen efter ca en månad visade en nedgång på 3-4kg på en gång?
    Nutid skrev 2023-05-06 15:41:55 följande:
    Gissar att det är väldigt olika mellan olika personer. Min vikt är rätt konstant både när jag är lat och inte orkar laga så mycket mat eller i perioder av mycket och regelbundna måltider. För min fru däremot räcker det att det är lite stressigt för art hon sk gå upp.
    Ja, det är väl sant förstås. Men går din fru UPP i vikt när det är stressigt? Annars hade jag ju trott att det borde vara tvärtom?
Svar på tråden Hur snabbt märks ändrade (mat)vanor på vikten?