Inlägg från: Anonym (Den:svenska_avundsjukan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Den:svenska_avundsjukan)

Hur mycket reagerar ni utifrån avundsjuka?

När ni diskuterar med en person, ex. vis här på forumet, som har något som ni inte har, kan ni då visa er avundsjuka och missunnsamhet genom en nedsättande eller dryg kommentar?

Jantelagen lär väl vara närvarande även på FL.

• Svar på tråden Hur mycket reagerar ni utifrån avundsjuka?
    Anonym (????) skrev 2023-05-07 07:11:38 följande:
    Nej.
    Varför skulle jag vara avundsjuk på något/något jag inte ens känner, inte vet vem det är? For all I care så kan ju personen sitta och bara hitta på också, för att få diskutera. 
    Är inte avundsjuk IRL heller egentligen. Alltså, begreppet avundsjuk är något jag sällan tänker på. 
    Samtidigt är det nog många som är avundsjuka på andra i vissa områden i sina liv, eller på någon annans egenskaper eller utseende, fast de kanske tycker det är "skämmigt" att våga erkänna det.

Jag ser ofta kommentarer här på forumet som verkar grunda sig på ren avundsjuka. Särskilt mellan män och kvinnor.

Freddie K skrev 2023-05-07 06:49:11 följande:

Jag blir aldrig avundsjuk. Tycker att det är en ologisk känsla!

Jag har svårt att tro på den som säger att hen "aldrig" är avundsjuk, Jag tycker ofta man kan se tecken på det, även om det inte alltid sägs rent ut.

Se bara på hur folk reagerar på varandras nya prylar och inköp, grannen vill ha det som grannen har. Jag har sett många exempel på det i mitt liv. Eller hur man är avundsjuk på någons egenskaper eller utseende, som man önskar att man själv hade.

Men ok, jag väljer att tro dig till motsatsen bevisats! Glad
    Anonym (money makes the world go round) skrev 2023-05-07 08:52:16 följande:

Inte mycket. De flesta är avundsjuka på mig.

Men jag kan absolut säga högt (och har gjort) att jag avundas min granne som gick i pension vid 57 med fulla ersättningar från ett glassigt EU-jobb- det är deras standard pensionsålder.

Det är där min avund börjar, allt annat har jag. Och visst hade jag kunnat gå tidigare i pension också, men inte med den ersättningen.

Andras inkomster har jag aldrig varit särskilt avundsjuk på, trots att jag själv är lågavlönad och lever på marginalen. Det är helt enkelt lönlöst och tar onödig energi att vara avundsjuk på sådant jag förmodligen aldrig kommer att uppnå, så man lär sig efterhand att gilla läget.Men spelar ibland i hopp om en storvinst.

Svar på tråden Hur mycket reagerar ni utifrån avundsjuka?