Inlägg från: Anonym (Ledsen ångest) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen ångest)

För jävlig situation!

Hej!

Här kommer ännu en abort tråd, jag vill gärna ha input från er som varit med om samma.

Har blivit oplanerat gravid trots spiral, är gift har två barn 7 och 10 år sedan innan med samma man. Vi har varit gifta i 6 år och tillsammans i 16 år.

Min man vill absolut inte ha det här barnet, vi har pratat om det varit hos kurator men han ändrar sig inte det minsta lilla. Jag själv lutar åt att behålla men tvivlar pga att min man verkligen inte vill. Min mans fokus är enbart praktiska saker, han säger att han inte orkar en till. 

Känns som att hur vi än gör blir det fel. Gör jag abort kommer jag göra det mest för min mans skull och jag är rädd att detta kommer vara början på slutet av vår relation. Behåller jag kanske det blir samma, kanske blir separation för att det blir sådan påfrestning? Jag har sån fruktansvärd ångest, abort är bokad men jag vet att jag inte kommer kunna genomföra den. Vill inte att detta ska leda till separation.
    Snälla ni som varit med om samma hur blev det?

• Svar på tråden För jävlig situation!
  • Anonym (Ledsen ångest)

det finns en överhängde risk att det blir separation även om jag gör abort. Jag förstår det du skriver men det kan aldrig bli bra att göra abort mot min vilja. Det är som att jag måste välja vem av oss som ska må dåligt? För så kommer det bli oavsett hur vi gör. 

Anonym (den som gapar efter mycket) skrev 2023-05-07 10:35:43 följande:

Om du inte gör abort kommer det troligen att bli separation, och då står du där i värsta fall ensam med tre barn och dålig ekonomi. För så fungerar rätt många män.

Min man var tydlig med att ett barn är hans gräns, blir det två skiljer han sig.
    Så jag tycker du ska vara glad som har en man som gick med på två, kanske. Och tänka på att det ni har nu orkar ni nog med, och kommer snart ur småbarnsåren och får mer tid till egna aktiviteter och att bli ett par igen.

Är det inte värt något också?

Jag och min man har sett många skilsmässor i flerbarnsfamiljer men vi har nu 24 år ihop, och fler lär det bli.

• Anonym (Ledsen ångest)

Ja jag har svaret inom mig men jag tvivlar trots detta då jag inte vill göra något mot min mans vilja. 

jag tänker, kanske naivt av mig att det är större sannolikhet att gå skilda vägar efter en abort än att behålla barnet. Jag menar vi har redan två barn, klart han kommer älska detta barn med och växa in i det. Men det kanske är naivt att tänka så. Ska jag göra abort vill jag göra det så fort som möjligt, tänker att det blir värre ju längre tiden går. 

Anonym (Mamma till 1) skrev 2023-05-07 10:03:29 följande:

det känns som att du har svaret inom dig ?och tyvärr kan det som du säger gå åt två håll. Är du beredd att klara av bebisen själv och de två andra barnen vid en eventuell skilsmässa? Praktiskt och ekonomiskt? Jag har inga egna erfarenheter men vet dem som gjort abort mot sin vilja lidit mycket av det och det slutade med skilsmässa och efter en tid en ny man och en bebis, Svårt läge?.måste du bestämma dig nu? Går kanske avboka aborten och få mer betänketid? 

• Anonym (Ledsen ångest)

Tack så mycket för ditt svar och jag beklagar verkligen situationen du sitter i. Oansvarigt att inte göra något när han visste att tidigare blivit gravid trots preventivmedel. 

Min man säger att han inte kommer att lämna sin familj men han vet inte hur han kommer ta sig an detta barn samt hur han kommer att må i situationen i längden eftersom han inte vill. Men eftersom vi har ett bra familjeliv och ett bra förhållande från början tror jag verkligen att vi klarar ett barn till. Att jag har två större barn ser jag bara som en fördel i denna situation men visst har jag stora farhågor. På torsdag har jag aborttid och jag tror jag kommer sitta där och ännu inte ha bestämt mig. 

BineH skrev 2023-05-07 17:04:03 följande:

Satt i exakt samma sits för 1 år sedan. Blev gravid trots preventivmedel, och trots att min sambo visste om att jag blivit gravid med de två äldre barnen med preventivmedel och jag bett honom att sterilisera sig om han inte ville ha fler så gjorde han inte de och i maj förra året blev jag oplanerat gravid igen. Vi gick igenom samma sak som er han ville inte och vi var hos kurator och abort rådgivare men till sist klarade jag inte av en abort... jag kände att jag tar inte bort ett barn för hans skull. Och skulle jag tagit bort de hade jag behövt lämna honom eftersom jag ansåg att han då tvingat mig till de. 
    Och det blev inte bra. Han var inte med på förlossningen, han tar inte barnet som nu år 2 månader. Det känns som att han straffar mig för att jag behöll barnet. Men jag ångrar inte barnet, och kommer aldrig ångra att jag behöll honom. Nu sitter jag mest och funderar på hur länge jag orkar stanna med denna mannen och såklart mår jag jättedåligt i detta.

• Anonym (Ledsen ångest)

Jag har Inte genomfört aborten men likväl känner jag mig jätte osäker. Min man vägrar fortfarande men säger att han stöttar och såklart är kvar oavsett beslut. Det är som jag efter detta har blivit mer och mer tveksam. Orkar man börja om? ja jag har många tankar och vet faktiskt inte alls hur jag vill göra, är så
    ambivalent. Hormonerna gör inte saken bättre precis  

Anonym (Kimchi) skrev 2023-05-09 17:44:13 följande:

Hur går det för dig? Har dina tankar landat. I övermorgon är det torsdag. Känner du i hela ditt väsen att behålla så följ det. Men ändå känns det som att en abort är det enda rätta. Det verkar kunna gå åt pipan hur du än gör. Om ni kommer att fortsätta relationen så kanske det finns tid längre fram överväger tillsammans om ett tredje barn. Om det är helt tvärnit för maken så skicka honom ögonaböj för en vasektomi. Även om ni separerar ska han inte skaffa fler barn. 

• Anonym (Ledsen ångest)

Hej!
    Jag har faktiskt bokat en ny aborttid till nästa vecka och jag känner just nu i alla fall att det är mitt beslut som jag äger. Visst har jag känt press från min man men han har sagt att han såklart inte skulle vilja skiljas om jag behåll så även om han inte vill så är han kvar. Det var efter detta jag på riktigt började känna efter var JAG vill och det har ändrats kan jag säga. 

Pratade med en superbra barnmorska som fick mig att inse att det inte finns rätt och fel. Det har fått mig att inse att jag nog mest vill behålla för att slippa dåligt samvete mot det som ligger i min mage inte för att jag egentligen vill ha fler barn. tidigare har jag känt som att jag ?dödar? mitt barn men jag har kommit på andra tankar. När jag känner efter så orkar jag inte börja om med bebistiden, orkar inte vara gravid,  jag vill ha tid för mina nuvarande barn, satsa på mitt jobb osv.
    det känns såklart inte kul att göra abort och dåligt samvete har jag känner i grund och botten att jag faktiskt inte orkar.

Hur resonerar du? Berätta gärna för jag har saknat att ha någon att prata öppet med, ingen i vår närhet vet förutom kurator och barnmorska. Hur gamla är dina barn?

Anonym (Samma) skrev 2023-05-16 13:50:26 följande:

Har du bestämt dig TS? Jag är i samma sits och har en tid bokad på måndag. Har två barn och ett tredje hade blivit som att börja om. Min man vill verkligen inte. Inte jag heller egentligen men samtidigt vill jag inte heller göra abort. 

• Anonym (Ledsen ångest)

Hej! Hur går det för dig? Samma tankar? Har du bokat aborttid? Jag känner mig allt mer säker på mitt beslut och det känns ok. Dock har jag en farhåga att hormonerna gör mig negativ och deprimerad än vanliga fall. har så mycket fysiska symtom nu som gör mig galen, vill bara bli av med dem. 

Anonym (Samma) skrev 2023-05-16 18:25:29 följande:

Det känns som vi sitter i precis samma sits.  Min sambo vill inte behålla Men har varit tydlig med att jag inte ska göra abort om jag inte vill. Han kommer finnas där om jag väljer att behålla. 

Men jag orkar nog inte heller börja om just nu. Bebis vore jättemysigt men min äldsta är väldigt tidskrävande och krånglar en del för tillfället. Han behöver vår tid. Plus att relationen haft sina dalar.... jag tänker att om vi separerar längre fram så är det enklare med två barn än tre varav en fortfarande liten. 

Våra stora barn är 5 och 8 och de har precis landat i allt sedan vi flyttade för 9 månader sedan. En stor till förändring till hade nog varit för mycket.

däremot utesluter vi inte ett tredje barn längre fram, men då ska det vara ett aktivt beslut som vi längtat efter.

men mår ändå så dåligt över aborten, fast jag vet att det är det rätta. Just nu är det konflikt mellan hjärnan och hjärtat. 

Styrka till dig!!! 

• Anonym (Ledsen ångest)

du får gärna skriva imorgon efter ❤️ jag har tid på onsdag, men jag har sagt att jag vill ha en kirurgisk abort för jag vet att mitt psyke inte skulle klara av medicinsk. Detta är en super svårt situation som jag verkligen inte önskar någon annan.

Anonym (Samma) skrev 2023-05-21 20:08:26 följande:

Just nu splittrad. Har tid imorgon för medicinsk abort och kommer genomföra den. Men vill egentligen inte. Det som får mig att tänka att det är bäst är att jag och mannen bråkar jättemycket och dessutom krånglar äldsta barnet med allt. känns som att förutsättningarna verkligen inte är bra. Funderar återigen på separation och det är ingen bra grund för en bebis. Förmodligen spär hela abortgrejen på bråken och just nu blir det en bekräftelse att förhållandet inte skulle palla. känns sorgligt. men gör också valet enklare. 

hur Har det gått för dig? 

• Anonym (Ledsen ångest)

Hej, hur har det gått idag? 

Jag vill också bara få det gjort men tyvärr tror jag att onsdag bara är ett samtals Så än kommer det dröja innan själva aborten är gjord tror jag..

Anonym (Samma) skrev 2023-05-21 22:31:54 följande:

Tack  // {#emotions_dlg.flower}
    jag bad också om kirurgisk men barnmorskan verkade inte alls tycka det och övertalade mig till medicinsk. Och nu pallar jag inte ändra igen. Vill bara få detta gjort så att jag kan sluta vela/gräma mig. 

hur känner du inför onsdag? 

• Anonym (Ledsen ångest)

tack för att du tog dig tid att skriva så utförligt! hur känner du nu när det gått lite längre tid? 

jag har tid för en kirurgisk abort på tisdag. De försökte  övertala mig till medicinsk men jag var bestämd, är påläst och vet vad riskerna är.

Er situation känns väldigt lik vår på många sätt och känner igen mig i mycket att det du skriver. På ett sätt vill jag bara få det gjort samtidigt som en liten del av mig känner tvivel, mest är jag rädd att ångra mig efteråt. Tycker det känns härligt med en stor familj.. när de är stora men jag känner inte för att gå igenom småbarnstiden igen.

Bara det att ta en promenad eller en cykeltur med ett av barnen och kunna prata och hänga med varandra, det känns skönt. Och det blir ju annorlunda om det skulle komma en bebis och jag är inte beredd att ta ifrån mina barn den tiden jag har med dem nu. Så jag tror det blir bra men som sagt lite tvivel och mycket dåligt samvete har jag för aborten.

Anonym (Samma) skrev 2023-05-24 09:46:23 följande:

Förstår, hoppas det går bra idag på samtalet iaf. Berätta gärna efter hur det kändes. Massa kramar till dig!! 

Här kommer min uppdatering.. 

I måndags var jag hos BM fick första hormonpillret. Jag hade trott att aborten skulle påbörjas redan på måndagen så hade varit inställd på att blödningar osv skulle starta. Men första pillret reglerade bara hormonnivåerna så hela måndagen var i princip som vanligt men känslorna överallt såklart. Och en del huvudvärk/illamående vilket påverkade humöret. Var rätt nere hela dagen. Känslan att jag fortfarande kunde stoppa det var värst! Läste om folk som tagit första hormonpillret men sen ångrat sig. Fick infall flera gånger att ringa mottagningen för att försöka stoppa det men hejdade mig. Igår kl 10, 24 timmar efter första pillret, så tog jag tabletterna som framkallade "missfallet", samt starka smärtstillande. Jag hade sjukanmält mig från jobbet och låg i sängen hela dagen vilket i efterhand känns som att det förmodligen var en smart idé. Visst gjorde det lite ont men liggandes i sängen var det faktiskt inte så farligt. Med smärtstillande var det mest som en riklig mensvärk. Sträckkollade serier och åt skräpmat och tillät mig tycka synd om mig själv. 

Blödningen kom igång snabbt och blödde rejält hela dagen. Jag trodde jag skulle vara sorgsen när blödningen kom igång men det var så pass odramatiskt att jag faktiskt inte reagerade så mycket känslomässigt.

Så nu, två sjukdagar senare och en massa tabletter så känner jag mig faktiskt normal igen. Jag tänkte att jag skulle tillåta mig 3 dagar för att älta och gräva ner mig lite, men idag känner jag mig så pass normal att jag faktiskt jobbar. Både känslomässigt och kroppsligt känns det stabilt faktiskt. 

Reflektion nu när det är "klart": Det känns såklart ledsamt allting, och har ju varit otroligt jobbigt. Men jag är också lättad nu när det är "över".  Jag tänker på de två barn vi har och att det känns fantastiskt att få lägga min energi på dem just nu. De börjar komma in i livet (vi flyttade ju nyligen) och glädjs åt vänner osv. Känns bra att vi ger dem tid at landa ordentligt i allt och inte plötsligt få en bebis i familjen att ta hänsyn till. Vet att de hade älskat att få ett syskon men det hade ju också inneburit mindre tid för dem, mindre tid för lek, aktiviter osv. Och vi tycker redan vi kämpar med att få ihop allt. En bebis hade inte underlättat ekvationen.

Jag känner också en lättnad ekonomiskt. Då vi köpte hus precis innan räntorna började stiga så har våra boendekostnader skjutit i höjden. En föräldraledighet hade gjort allt ganska ansträngt. OM vi ska skaffa ett till barn längre farm så känns det bättre om det är välplanerat och att vi haft möjlighet att spara ordentligt innan. Vi har dessutom massa att fixa med i huset, dit mycket pengar kommer gå. Vilket vi hade fått vänta med om vi fått en bebis. 

Visst hade vi fixat livet med en bebis med, allt ordnar sig ju, men det var inte så vi hade tänkt oss livet just nu. Med det sagt ångrar jag inte aborten. Möjligt att det blir annorlunda längre fram men idag känner jag mig stark och lite lättad. Kanske framförallt lättad att våndan är över. Att det inte längre är "men vi kanske skulle behålla ändå". Det velandet gjorde mig galen!

Blev ett långt inlägg från mig... skickar styrka till dig och massa kramar! Du fixar det! 

• Anonym (Ledsen ångest)

Hej! Allt har gått bara bra,  ingrepp var okomplicerat och fick ett jätte bra bemötande. Mår bra, känner lättnad att det var över men också tomhet och tankar som ?tänk om?. Känslorna kommer väl att gå upp och ner..

Anonym (Kimchi) skrev 2023-05-30 19:10:56 följande:

Nu är det tisdag kväll. Håller tumme att allt gått bra. 

Svar på tråden För jävlig situation!