• Osten93

Letrozol 2023, följas åt?

Hej,

Jag har precis börjat med letrozol pch vill gärna se om de finns någon som vill följas åt?

Jag har inte haft preventivmedel på 4 år ungefär. Jag och min sambo har försökt att bli gravida sen i september förra året( har tidigare kört avbrutet samlag).
    Har testat med ägglossningstester och hittar aldrig min ÄL. 
    När vi var hos läkaren så sa han att jag dock har väldigt mycket ägg och de kan vara anledning till att jag kanske inte hittar ÄL. Har mens varje månad men den varierar från 30-38 dagar så vet aldrig riktigt när den ska komma heller tyvärr.

Någon som vill följas åt pch peppa varandra lite?😊

• Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?
  • Osten93

Hej

Välkommentill denna tråd razorcrest❤️.

Jag har också fått till mig att jag har väldigt många ägg, har dock inte fått bekräftat något om jag har pcos, pco eller något utan bara att jag troligen inte har ägglossning varje månad. Går ju på letrozolen nu, enkel dos, varken tempar eller tar test för jag är lite rädd att jag stressar upp mig och har för mycket förhoppningar över de. 

Emmalinnean, de här väntandes gör en galen och de värsta är att jag googlar varenda liten sak jag känner nu😂. Försöker att bara go with the flow men man hoppas ju hela tiden ❤️. Är otrivelle ryp liknande letrozol? Att de "lockar" fram ägglossningen?

Rödluvan, hoppas de går denna månad för dig nu när du spolat och tar sista dosen, håller tummarna så för dig!! Ja precis, jag fick remiss till sahlgrenska också, förhoppningsvis slipper vi gå dit båda två❤️. Fick du höra hur lång väntetid de var ungefär där?

Jag.är idag på cykeldag 34, skulle säga bim +1-2 någonting. Dock har jag fortfarande bruna spottings, idag måste jag säga att jag har som mest och förlåt för info här men de är liksom brunt och får ibland lite klumpar, precis som om mensen är trögstartad eller något.. Jag har riktig huvudvärk och haft i två dagar nu, jag skyller allt på letrozolen pch att jag inte vet hur mkn kropp reagerar på den. Planen var att ta ett test idag tidigt på morgonen men kände att jag ville vänta ut lite ifall mensen kom idag, som sagt är de dessa konstiga spottings, vet inte om jag bör kalla de spottings när de kommer lite klumpar och de har hänt några gånger idag, fick litelite i trosan, annars är de för de mesta när jag går på toa jag ser de. Jag funderar på att ta ett test imorgon bara för att sluta fundera och googla på detta 😂, men samtidigt lite rädd för jag vet att jag kommer bli ledsen men samtidigt skönt att bara få de svart och vitt.

• Rödluvan93

Osten93, de jag fick höra början på juni när jag var hos min nya klinik trodde hon 10 månader väntetid för att få göra IVF på Salhgrenska :/ ska träffa dom i augusti igen ju så ska fråga henne igen om hon vet om kön har minskat/ökat. Hon sa att många inte orkar vänta o gör de privat under tiden man står i kö, men det är ju inte direkt gratis.. ❤️

Jobbigt med spottings, gör en så kluven när de håller på så! Även om de känns jobbigt kanske ett gravtest kan ge dig lite svar på vad som pågår ❤️

Hoppas hoppas det tar sig snart för oss alla i denna tråd!
  • Osten93

Aha ja såpass lång tid! Jag är lite kluven på var man hittar privatkliniker också:/. För går man genom sahlgrenska så är de väl så gott som "gratis" om man försöker första gången? 
    Skönt ändå att du får träffa dem så iallafall❤️. Jag blir så himla typ vill att de ska hända nununu och vill ju typ höra av mig till min klinik men samtidigt så har jag ju bara gjort två omgångar med letrozol. Jag är lite inne på att mensen kommer och är lite trögstartad nu men gör ett test imorgon till morgonen för att bara få de framför mig iallafall ❤️.
    Håller tummarna för oss allihopa, jätte skönt att ändå kunna prata ut om de såhär då jag iaf inte har någon lust att berätta heller för någon att vi försöker ❤️

• Emmalinnean

Osten93: ja men precis. Om jag förstått det rätt så är letrozol till för att locka fram ägget medan ovitrellen är för att se till att ägget faktiskt släpper. Att ägglossningen verkligen blir av! 

Håller med dig, så skönt att ha denna tråden att prata ut i. Även om min partner är med mig i det så tror jag de inte förstår helt ut då det är min kropp som "felar". Om ni förstår vad jag menar. 

• Rödluvan93

Jag fick tips om Göteborgs IVF klinik som är en privatklinik och dom har en systerklinik som är landstingsfinansierad. Är väldigt nöjd med dom. Men finns säkert många fler om man bara söker runt efter IVF kliniker, Livio och Nordic har man hört talas om. Ja på Salhgrenska betalar man bara några hundralappar för varje läkarbesök och 3 försök får man.

Hur gick det med ditt test Osten93? ❤️

• Osten93

Emmalinnean: okej då förstår jag, för mig sa läkaren att jag har väldigt många ägg och kan vara så att jag inte har ägglossning varje månad ❤️.
    Håller med dig där om att sambon liksom kanske inte förstår hur man känner, min sambo säger bara de kommer lösa sig, jag vet att han menar väl samtidigt som de får mig att koka lite 😂😂.

Rödluvan: okej kanske blir att man hör av sig dit till slut beroendes på kost osånt då, bara att kolla in iallafall❤️.

Jag tog ett test igår, clearblue testa tidigt. Jag fick svar inte gravid, men jag förstår inte vad som händer med min kropp. Nu har jag haft mellanblödningar 7 dagar, igår tänkte jag okej nu kom mensen för de var mer utav de, men de är gammalt blod och vissa klumpar, satte in min menskopp men de är typ för "lite" jag vet liksom inte om jag ska tolka de som mens än för brukar ha mer än detta.. Jag mår jätte illa på kvällarna och har yrsel, 3 dagar i rad nu, även svin hungrig då med.
    Börjar bli irriterad på kroppen för nu känner jag liksom att om den ska komma får den gärna komma på riktigt för jag vet inte hur jag ska ta min letrozol nu heller, har ingen mensvärk som jag brukar heller utan har mer lite molande värk som jag också känner av på kvällen bara :(. 

• Razorcrest

Jag håller med, det har varit jätteskönt att hitta denna tråd och få höra era erfarenheter och få ventilera lite själv :) Min sambo är också jättefin genom den här processen, men sköljs ändå över med jobbiga ensamhetskänslor då och då. Tycker också det känns jobbigt nu under sommaren, känns som så mycket tid och tankekraft går till att tänka på det här...

Vad jobbigt det låter Osten93! Och tråkigt med det negativa testet. Kan det vara biverkningar? Men känns som rätt sent för det också kanske? Hoppas du får klarhet i det snart. Man vill ju bara kunna börja om på ny kula, så måste vara frustrerande :(

Apropå IVF, jag läste att i vissa regioner ingår IVF i vårdgarantin. Så då ska man kunna få hjälp inom tre månader från att remissen skickats (men det kan bli på en annan ort). Det kanske kan vara värt att kolla upp :)

• Flissannn

Emmalinnean tack för svar. Jag hoppas jag också kan få testa med otrivelle. blir inte denna omgång då de har semesterstängt men ska iaf lämna progesteronprov denna omgången. jag tror inte jag haft någon riktig ägglossning denna första omgång men då fick jag inte lämna något blodprov som kan bekräfta. Mensen kom punktligt i lördags så idag tar jag första tabletten letrozol för andra omgången. Men visar det ingen ägglossning på blodprovet denna gång också så ska jag verkligen försöka tjata mig till att få otrivelle också. Förstår inte varför man inte testar det direkt med tanke på att det just verkar va att jag inte ägglossar som jag ska . såg att du skrev att du börjar med progesteron efter ägglossning? Är det tabletter , kräm eller vad och av vilken anledning får du göra det? Eller missuppfattade jag kanske. 

• Emmalinnean
    Flissannn skrev 2023-07-10 18:20:52 följande:

Emmalinnean tack för svar. Jag hoppas jag också kan få testa med otrivelle. blir inte denna omgång då de har semesterstängt men ska iaf lämna progesteronprov denna omgången. jag tror inte jag haft någon riktig ägglossning denna första omgång men då fick jag inte lämna något blodprov som kan bekräfta. Mensen kom punktligt i lördags så idag tar jag första tabletten letrozol för andra omgången. Men visar det ingen ägglossning på blodprovet denna gång också så ska jag verkligen försöka tjata mig till att få otrivelle också. Förstår inte varför man inte testar det direkt med tanke på att det just verkar va att jag inte ägglossar som jag ska . såg att du skrev att du börjar med progesteron efter ägglossning? Är det tabletter , kräm eller vad och av vilken anledning får du göra det? Eller missuppfattade jag kanske. 

Ja men precis! 3 dagar efter sprutan så skulle jag börja med progesteron, jag fick utskrivet cyclogest som är ett vagitorium. Anledningen är att jag har haft en väldigt kort lutheal fas. Har endast haft 10 dagar från lh peak till att mensen kommer. Dvs att ägget hade inte ens hunnit fästa ordentligt. Anledningen kan vara antingen att jag aldrig fick ägglossning eller iaf en väldigt svag ägglossning och sedan producerade jag inte tillräckligt med progesteron. Så känns som jag verkligen fakear allt denna cykeln. Ägg som ska bildas av letrozol, ovitrelle för att det ska släppa och progesteron för att få en ordentlig lutheal fas. 

Lycka till denna omgången!
  • Cornflakes123
    Emmalinnean: varför misstänkte du hypofystumör? Vilka av dina värden pekade på det? Jag har själv pco-äggstockar men misstänker tumör eftersom att mitt t3 och t4 är högt, vilket är väldigt ovanligt hos klassisk pcos, men desto vanligare hos vissa hypofystumörer, även mitt prolaktin är förhöjt. När jag frågar läkare har jag dock inte direkt fått nån respons dock..

Till er alla: Stort lycka till! Är inne och tjuvläser lite trots att jag inte har börjat på letrozol själv ännu, men jag får förhoppningsvis börja till hösten!! Jag håller tummarna för många plus i tråden :)
Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?