• Anonym (leena)

Var köper jag påslakan?

Hej, var köper jag bra påslakan? 
    Vilka väljer jag och varför?

• Svar på tråden Var köper jag påslakan?
  • Anonym (Tips från coachen)

Ikea duger utmärkt. Billigt och bra. Känn på kvaliteten och köp inte de allra billigaste däremot, man ska leva gott även om det är billigt ;)

• Anonym (Malin)

Har varit nöjd med våra från både Jysk, IKEA och Hemtex. De som kallas Borås Cotton har vi varit väldigt nöjda med. Rusta har vet jag. HM Home tror jag har. 

Annars kan man ju också köpa begagnat på ex Röda Korset eller liknande. De är väl tvättade oftast och därmed kan man minska sin miljöpåverkan. 

Eller så googlar man... 

• RaYzLeR

IKEA. Problemet med IKEA:s påslakan är att dom inte har hål framtill, så man kan dra fram täcket.

• AndreaBD

Passa på när Lidl har. De brukar vara bra. Dra-på-lakan, även för dubbelsäng. De har dem ganska ofta. 

• Fontana
    RaYzLeR skrev 2023-05-07 23:17:21 följande:

IKEA. Problemet med IKEA:s påslakan är att dom inte har hål framtill, så man kan dra fram täcket.

IKEA säljer ju över nästan hela världen. Utomlands fick de ständiga reklamationer på sina påslakan, de hade ju "hål" i sidorna längst upp. Tydligen en typiskt svensk/nordisk vana att sticka in händerna där och dra täcket på plats. I övriga världen skakar man kanske bara täcket på plats.
  • Aniiee

Det är ju enkelt att bara sprätta upp och fålla om. Men, ja, irriterande.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    Fontana skrev 2023-05-08 14:25:33 följande:
    IKEA säljer ju över nästan hela världen. Utomlands fick de ständiga reklamationer på sina påslakan, de hade ju "hål" i sidorna längst upp. Tydligen en typiskt svensk/nordisk vana att sticka in händerna där och dra täcket på plats. I övriga världen skakar man kanske bara täcket på plats.
    I övriga världen har man över huvudtaget sällan påslakan. 
  • Anonym (Linn)

Jag gillar Hemtex påsklakan. Brukar köpa sängkläder i bomullssatin när de har någon kampanj, typ 30% rabatt. Bra kvalitet och hög trådtäthet, samt hål i övre hörnen av påslakanen, vilket jag vill ha.

• Citronella
    Aniiee skrev 2023-05-08 14:30:29 följande:
    I övriga världen har man över huvudtaget sällan påslakan. 
    Klart att man har! 
  • Aniiee
    Citronella skrev 2023-05-08 20:02:29 följande:
    Klart att man har! 
    Nej, faktiskt inte. Väldigt ofta har folk i andra länder helt enkelt ett täcke utan påslakan, täckena i sig är vackert prydda. En del har ett lakan/top sheet mellan täcket och kroppen, men det är inte påslakan.
  • Citronella
    Aniiee skrev 2023-05-08 20:51:00 följande:
    Nej, faktiskt inte. Väldigt ofta har folk i andra länder helt enkelt ett täcke utan påslakan, täckena i sig är vackert prydda. En del har ett lakan/top sheet mellan täcket och kroppen, men det är inte påslakan.
    Idag har en absolut, övervägande majoritet påslakan för det är enklare. 
  • Aniiee
    Citronella skrev 2023-05-08 21:19:02 följande:
    Idag har en absolut, övervägande majoritet påslakan för det är enklare. 
    Nej. Inte på världsplanet. Inte någon slags majoritet alls och absolut inte en överväldigande sådan. Påslakan är ovanligt utanför norden. 
  • patthh

Har du Dollar Store i närheten så köp där
    Jysk är helt ok oxå

• Citronella
    Aniiee skrev 2023-05-08 21:30:03 följande:
    Nej. Inte på världsplanet. Inte någon slags majoritet alls och absolut inte en överväldigande sådan. Påslakan är ovanligt utanför norden. 
    Varifrån har du fått det här? Jag visade dina inlägg för en kompis i USA och hon höll på att skratta ihjäl sig. 
  • Anonym (Linnea)

Å andra sidan har de knappar nertill, så att täcket inte glider ut. 
  • Aniiee
    Citronella skrev 2023-05-08 21:40:59 följande:
    Varifrån har du fått det här? Jag visade dina inlägg för en kompis i USA och hon höll på att skratta ihjäl sig. 
    Erfarenhet, litteratur, livsstilsforskning och världsvida samtal. Även mina (plural) kompisar i USA skulle skratta, åt varandra, över olikheterna i sitt egna land. Och USA är dessutom bara ett land. 
  • Anonym (Tips från coachen)
    Aniiee skrev 2023-05-08 22:34:14 följande:
    Erfarenhet, litteratur, livsstilsforskning och världsvida samtal. Även mina (plural) kompisar i USA skulle skratta, åt varandra, över olikheterna i sitt egna land. Och USA är dessutom bara ett land. 
    Och, knappast tongivande för resten av världen ska tilläggas.
  • Citronella
    Folk som sagt att de inte har påslakan där de bor driver med dig. Läser du måste du titta på när det är skrivet förr var det vanligt med mönstrade täcken och lakan men inte idag (Eller under vår livstid) 
  • Anonym (Påslakan)
    Är erfarenheten, litteraturen, livsstilsforskningen och samtalen färsk info? Kan det verkligen vara så att jag bara har råkat på ?påslakananvändare? när jag varit utomlands? Visst! Det finns människor i alla länder som inte använder lakan, men att det är ovanligt med påslakan utanför Norden måste du ha missuppfattat.
Svar på tråden Var köper jag påslakan?