• Anonym (Säga upp sig)

Idag säger jag upp mig från jobbet. Råd??

Ikväll när min arbetsdag är slut ska jag säga upp mig, är tanken iaf. Om jag vågar vet jag inte men jag behöver all pepp jag kan få. Det är 3 månaders uppsägningstid så vill göra det på ett schysst och ärligt sett. 

Något jag behöver tänka på? Något jag verkligen inte ska säga? Vad bör jag säga förutom att jag inte vill jobba kvarObestämd

• Svar på tråden Idag säger jag upp mig från jobbet. Råd??
  • Anonym (Tips från coachen)

Du behöver inte säga någonting. Säg upp dig via meddelande, t ex jobbmailen. Eller om ni har en särskild blankett att fylla i. Du behöver inte ange några skäl. Jag rekommenderar verkligen att du gör detta skriftligt så du har bevis för hur länge du faktiskt ska jobba så uppsägningstiden blir rätt.

Har du nytt jobb? Isf kan man säga att man har fått bättre villkor, ett jobb som passar en bättre personlighetsmässigt, mer praktiskt för livspusslet eller nåt. Du bör inte klaga på nuvarande arbetsplats, chef eller kollegor.

• Anonym (Säga upp sig)

Tack för alla råd! 

Detta är lite komplicera men det är ett litet familjeföretag och vi är bara 5 st anställda. Så det vore konstigt att säga upp mig via mail men att säga det rakt ut känns såklart också konstigt och jobbigt. 

Kanske ett sms istället? Direkt efter jobbet? Känns iaf lite mer personligt än mail. Eller om jag ringer. Jobbigt att ta det face to faceSkrikandes 

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Säga upp sig) skrev 2023-05-08 12:41:13 följande:

Tack för alla råd! 

Detta är lite komplicera men det är ett litet familjeföretag och vi är bara 5 st anställda. Så det vore konstigt att säga upp mig via mail men att säga det rakt ut känns såklart också konstigt och jobbigt. 

Kanske ett sms istället? Direkt efter jobbet? Känns iaf lite mer personligt än mail. Eller om jag ringer. Jobbigt att ta det face to faceSkrikandes 

Skriv ut ett riktigt brev (daterat och signerat) och lämna över det samtidigt som säger det muntligt. Djupt andetag och du fixar det här.
  • Anonym (Been there)

Tänk på att sköta det snyggt. Lämna rent och välstädat. Det är de som blir kvar som kommer att äga historien om din tid där.

• Anonym (Chef)
    Anonym (Säga upp sig) skrev 2023-05-08 12:41:13 följande:

Tack för alla råd! 

Vill du göra det på ett just och proffersionellt sätt så gör du det face-to-face.

Oavsett kommer du behöva ta snacket med din chef dagen efter
  • Anonym (,,,)

Om du vill ha ett bra omdöme därifrån , som kanske kommande arbetsgivare frågar efter, så är det viktigt att du säger upp dig på ett bra sätt. 

• Anonym (Säga upp sig)
    Anonym (,,,) skrev 2023-05-08 13:28:35 följande:

Om du vill ha ett bra omdöme därifrån , som kanske kommande arbetsgivare frågar efter, så är det viktigt att du säger upp dig på ett bra sätt. 

Jag vet, det är därför jag ber om rådFörvånad
  • Anonym (absolut)

Du ska absolut möta chefen och säga det direkt till hen. Jag kommer ihåg hur jobbigt det kändes första gången jag sa upp mig, men det är ju helt naturligt att man går vidare i livet. Beroende på hur din relation till chefen är så kan det vara bra med skriftlig bekräftelse också så du vet om uppsägningstid osv. 

• Meddelande borttaget
  • Tow2Mater
    Anonym (Jenny) skrev 2023-05-08 13:11:03 följande:
    Skriv ut ett riktigt brev (daterat och signerat) och lämna över det samtidigt som säger det muntligt. Djupt andetag och du fixar det här.
    Och behåll själv en kopia av brevet.
Svar på tråden Idag säger jag upp mig från jobbet. Råd??