• Anonym (Post)

Hur ofta försvinner brev på posten?

Hur ofta vet ni att vanliga inrikesbrev försvinner på posten? Det kan gälla både privat och på ert arbete. Jag undrar alltså hur ofta ni vet att brev har försvunnit och aldrig kommit fram eller kommit fram väldigt många veckor för sent.

• Svar på tråden Hur ofta försvinner brev på posten?
  • Anonym (Lantbrevb)

Sällan skulle jag säga utifrån min erfarenhet 

• Anonym (Klabbsockar)

Jag fick besked av Postnords kundtjänst för några år sen att 1 brev av 50 försvinner och det tycker de är normalt och bara att leva med(!). 

Så är det det minsta viktigt (som papper till myndigheter) scannar jag alltid handlingarna först och skickar med spårbart brev.

• Anonym (Klabbsockar)

Vi har också haft problem både på jobbet och en kollega blev av med ett privatpaket där innehållet bara har försvunnit på vägen.

I alla tre fallen gällde det elektronik/datordelar, och att paketet gått genom Malmös logistikcenter.

Go figure...Obestämd

• Anonym (Post)
    Anonym (Klabbsockar) skrev 2023-05-08 18:33:44 följande:

Jag fick besked av Postnords kundtjänst för några år sen att 1 brev av 50 försvinner och det tycker de är normalt och bara att leva med(!). 

Så är det det minsta viktigt (som papper till myndigheter) scannar jag alltid handlingarna först och skickar med spårbart brev.

1 av 50 brev är ju helt galet?! Vet du om det var vanliga pappersbrev bara eller paket som kan innehålla något värdefullt inräknat i det? Jag tvivlar starkt på att det var så många brev och paket som försvann med gamla posten. Bra råd du gav om att skicka spårbart gällande viktiga saker.
    Anonym (Lantbrevb) skrev 2023-05-08 18:21:54 följande:

Råkar du vara brevbärare med tanke på ditt nick? Hur sällan är sällan isf enligt dig?

• Aniiee

Med tanke på hur många brev som hamnar fel bara här i huset gissar jag på "ett under om de hamnar rätt". 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (N)

Jag får ganska ofta grannars brev. Lämnar det dock i rätt postfack när det händer. Men kan tänka mig att inte alla bryr sig om att göra så och bara slänger

• Anonym (Post)

Nu får jag ont i magen eftersom att jag skickade ett viktigt brev för många veckor sen och jag inte har fått något svar än.

Hur många dagar kan det ta att skicka ett brev från mellersta Sverige till Jämtland?

• Anonym (Klabbsockar)
    Anonym (Post) skrev 2023-05-08 19:11:40 följande:
    1 av 50 brev är ju helt galet?! Vet du om det var vanliga pappersbrev bara eller paket som kan innehålla något värdefullt inräknat i det? Jag tvivlar starkt på att det var så många brev och paket som försvann med gamla posten. Bra råd du gav om att skicka spårbart gällande viktiga saker.
    Anonym (Lantbrevb) skrev 2023-05-08 18:21:54 följande:

Råkar du vara brevbärare med tanke på ditt nick? Hur sällan är sällan isf enligt dig?

Jag tyckte också det var en helt galet dålig kvalitetssiffra, men det var så de sa.

Likadant för två år sen när jag i desperation beställde ett läkemedel med expressbrev för att jag hade kroppsliga besvär 24/7 tills brevet kom fram och det ändå tog FEM arbetsdagar.

Arg som ett bi ringde jag och frågade vad det är jag betalat för, då ekonomibrev ska ta 2-3 arbetsdagar. Och då säger det päreträet i kundtjänst att det inte finns någon garanti för att ett expressbrev faktiskt går fram på 1-2 dagar som det står, utan det är bara den "uppskattade" leveranstiden.

Jag skulle inte förvåna mig om det blir PostMord, någon dag. Obestämd
  • Anonym (Maja)

Arbetat på postnords kundtjänst - ha i åtanke att detta var 2013-2014 - och då fick vi lära oss att 98 % av förstaklassbreven ("vanliga brev") kommer fram inom två dygn och att 99,9 % av breven kommer fram inom sju dygn. Merparten av de försvunna breven kommer till PTS (post- och telestyrelsen) och 90 % av dessa hamnar i slutändan i rätt händer. Något jag också såg när ärenden avslutades (jag kan bara minnas en gång som ett brev inte kom fram i slutändan, och då startade jag säkert 150 ärenden om dagen).

Skickar man väldigt viktig brev bör man dock skicka dessa rekommenderat. 

• Anonym (Post)
    Anonym (Maja) skrev 2023-05-08 19:35:03 följande:

Arbetat på postnords kundtjänst - ha i åtanke att detta var 2013-2014 - och då fick vi lära oss att 98 % av förstaklassbreven ("vanliga brev") kommer fram inom två dygn och att 99,9 % av breven kommer fram inom sju dygn. Merparten av de försvunna breven kommer till PTS (post- och telestyrelsen) och 90 % av dessa hamnar i slutändan i rätt händer. Något jag också såg när ärenden avslutades (jag kan bara minnas en gång som ett brev inte kom fram i slutändan, och då startade jag säkert 150 ärenden om dagen).

Skickar man väldigt viktig brev bör man dock skicka dessa rekommenderat. 

Det var ju ett tag sen du jobbade där (?) men hur länge tror du att det kan ta för ett vanligt brev från mellersta Sverige till Jämtland i snitt? Är 4-5 dagar mer troligt än 2 dagar? Om vi inte räknar med att det kan ha försvunnit för evigt eller i månader. Rekommenderat är ju ett bra förslag men tyvärr gjorde jag inte det den här gången. Gråter

Om brevet har en tydlig avsändaradress och förstås adressen dit det ska borde det dyka upp i någon ände då inom några veckor?

Förstår jag dig rätt om att det är typ en på miljonen av vanliga brev som försvinner för evigt som har två adresser på kuvertet? Tack för att du svarade förresten som har information från insidan.
Svar på tråden Hur ofta försvinner brev på posten?