• Anonym

Exet var inne i min journal

Anonym (R) skrev 2023-05-08 20:33:53 följande:

Jag hade lyft det med hennes chef. Aldrig att jag skulle låta henne komma undan.

Vad anser du hon gjort fel?
  • Anonym
    Anonym (Inte rätt) skrev 2023-05-09 10:07:38 följande:

Först och främst så ska du begära ut ett loggutdrag. Beroende på landsting kan du göra det via 1177 eller genom att kontakta sjukhuset. I loggutdraget får du svar på om hon klickat runt i journalen och läst massor eller om hon bara precis varit delaktig i vården som var där och då. Om hon bara precis gjort vad som krävts i hennes tjänst eller om hon snokat.

Därefter kontaktar du hennes chef och eventuellt gör en polisanmälan. Har hon bara precis gjort vad som var nödvändigt får hon en varning och sen händer ingenting mer. Då kan du förhoppningsvis gå vidare med känslan av att hon i alla fall försökt göra rätt i sin yrkesroll och att du fick den vård du behövde där och då. Annars så påbörjas en utredning om vad som hänt och du kan få lite upprättelse i frågan.

Det är olagligt att gå in i bekantas journaler, punkt. Givetvis finns undantag, men överlag. Finns extremt många snokande ex i vården och det är inte okej!

Varför får hon en varning om hon gjorde vad som var nödvändigt?
Svar på tråden Exet var inne i min journal