Exet var inne i min journal
Det kan vara så att hon var den i tjänst och de hade ingen annan att välja på? Kan vara om hon inte träffade dig att hon insåg att det var du, du kanske har ett vanligt namn eller hon har inte kopplat ihop det eller även om hon har inte tyckt det var tillräckligt för att hon skulle backa och vägra dig vård? Vårdpersonal träffar på patienter i ett och ett och det kan gå i ett intensivt tempo. Det låter ju på din beskrivning som att du verkligen behövt vård här och nu. Hon har kanske inte varit road av detta alls heller men försökt sköta det snyggt ändå?
Det verkar som du kommit på detta i efterhand om jag förstått det rätt? Inte att du mött henne ansikte mot ansikte? Det är bara den som vård personal vårdar som får lov att titta i din journal. Som du beskrivit det har hon inte bara tittat utan varit en del i den vårdkedja du behövt akut vid den perioden. Hur det än var och är med er privat behöver inte det betyda att hon inte kan vara en bra sjuksköterska och vara professionell? Hon riskerar ju också få repressalier ifall hon missköter sitt jobb för att hon då i din misstanke gjort så för att hon skulle hämnas mot dig? Skulle hon tycka det är värt det? Hon kan till och med då bli av med sin licens/ej få arbeta mer som sjuksköterska?
Sen tänker jag att det du angett här för oss vad som stått i din journal inte är något som någon precis skulle tycka vara av värde så varför hon skulle tycka det vore något att sprida, det fattar jag inte, men det kan vara fel på mig som tänker så. Dessutom skulle det inte låta lite dumt. Hennes exs (din makes) hustru har precis fött hans barn. Kanske inte känns så kul precis för henne om hon nu vill ha honom tillbaka? Sen räcker det med att hon berättar det för en person och denne person vet om att hon har sekretess så är hon körd.
Men sen har du rätt det finns kusliga stalkers och känner du att detta är något skumt med så får du väl ta upp det?
Tycker du att du fått fel behandling av henne eller fler i vårdkedjan eller att hon inte varit behörig i att titta i din journal så ja, absolut ska du ta upp det och anmäla det och gå igenom den processen.
Jag förstår att du känt dig utsatt i den situationen när den eskalerade så här och nu efteråt när du kommit på att hon också varit inblandad. Hoppas du mår bra idag och att allt gått bra med lilla bebisen.