• Anonym (bitt)

Kompis som alltid tar med sin kille..

Har en kompis som jag känt i några år. När vi ska umgås tar hon tyvärr nästan alltid med sin kille. Om jag till exempel ber henne komma över så tar hon med sig honom. Blir så irriterad på detta. Vill umgås med henne, inte med hennes kille! Vill kunna prata om vissa saker som jag inte kan eller vill prata om när han är närvarande. Frågade till exempel om vi skulle gå ut och äta lunch förra veckan och såklart tog hon med honom då också.

Vill ju inte sluta umgås med henne pga detta, så vad gör jag? Ska jag säga till henne att jag helst inte vill att hon tar med honom eller lär hon ta illa upp då?

• Svar på tråden Kompis som alltid tar med sin kille..
  • Anonym (A)

Jag skulle säga att "det vore trevligt att ses bara vi två nästa gång".
    Mina kompisar som är singlar har inget emot min man men det betyder inte att han får vara med varje gång vi ska göra något. 

• Fröken Allvar

Det du vill prata om: Är det något hon svarat undvikande på tidigare? Då kan att ha med killen bli ett slags skydd för henne.

Om det mer är att hon är nykär tycker jag att du kan säga att du, även om du uppskattar killen (okej och artigt att säga det även om du inte vill umgås med honom/båda egentligen) längtar efter att ses själva. En bra vän blir glad över att vara uppskattad. 

• Tecum
    Fröken Allvar skrev 2023-05-09 15:01:06 följande:

Det du vill prata om: Är det något hon svarat undvikande på tidigare? Då kan att ha med killen bli ett slags skydd för henne.

Om det mer är att hon är nykär tycker jag att du kan säga att du, även om du uppskattar killen (okej och artigt att säga det även om du inte vill umgås med honom/båda egentligen) längtar efter att ses själva. En bra vän blir glad över att vara uppskattad. 

Jag tror också det, på något sätt känner hon sig obekväm ensam i TS` sällskap och hon tar med killen som en buffert. För det är inte normalt mellan två gamla vänner att alltid ta med partnern
  • Anonym (Hin håle)

Prata med henne såklart? 

• MammaKajsa

För mig låter det mer som en varningssignal. Att din kompis har en svartsjuk pojkvän som inte låter henne göra saker själv ...

• mammabitch

Eller att hon själv är svartsjuk och inte vill släppa honom utom synhåll...

Par som måste hänga med varandra 24/7 efter den första förälskelsefasen är jobbiga för omgivningen  Skulle faktiskt sätta vänskapen på paus om min vän inte kunde tänka sig att träffa mig utan sin partner, men första steget är ju att efterfråga det.

• Anonym (trumpo rumpo)

mota Olle i grind 

• Anonym (Ta upp det)
    Anonym (bitt) skrev 2023-05-09 14:55:43 följande:

Vill ju inte sluta umgås med henne pga detta, så vad gör jag? Ska jag säga till henne att jag helst inte vill att hon tar med honom eller lär hon ta illa upp då?

Ta upp det med henne helt enkelt. Men försök ha en vänlig ton. Är killen ganska så ny?
  • Anonym (...)

Bara att säga precis som det är. 

• Anonym (Anna)

Också varit med om det där, när jag var yngre. Kompisens kille var väldigt osäker och svartsjuk (tror inte han hade egna vänner heller) Jag tror det handlar om att killen inte vill låta din kompis träffa dig utan honom. Att hon själv VILL ta med honom när ni ses, det tvivlar jag på. 

• Anonym (S)

Försöker hon bevisa nåt?? "Titta jag har minsann POJKVÄN!!"...? Annars kanske hon bara är allmänt stolt över honom, vill "visa upp" honom, vill att ni också ska bli kompisar? Tror inte på svartsjuka eller nåt allvarligt även om det absolut kan vara så, tror hon bara är äckligt nykär och tror att resten av världen är lika imponerade av honom som hon är! 😊

Jag har en kompis som är tvärtom, eller hur man ska säga. Jag är i dejtingstadiet, inte helt säker på hur jag vill ha det, och det har jag berättat för henne!
    Men så fort hon vill umgås så säger hon "Ta gärna med dig Sune också!". Om jag så bara ska förbi henne och hämta/lämna nåt "Men kommer du ensam???". Ehh, jaaa???? Eller om hon kommer hit eller om vi träffas på stan "Vart har du Sune då??". Va fasen, jag vill väl inte dra med ett ragg/dejt/kk när jag ska träffa en kompis och tjej-snacka?? Hade inte ens tagit med honom om det var min pojkvän, vad skulle han tillföra???

• Anonym (Kira)

Hade sagt till vännen att antingen ses vi själva eller så ses vi inte alls. Har inget intresse av att umgås med vänners partners på tre man hand. Nån gång då och då vid en middag (med övriga vänners respektive) eller fest, men inte annars. 

• Anonym (HH)

Börja prata om hennes ex, eventuella könssjukdomar hon haft etc., så är det nog inte lika kul längre.

Svar på tråden Kompis som alltid tar med sin kille..