Har FK gjort rätt?
Det verkar inte som att familjelivs forum bevarade mellanrum i inlägget, så saknas en del radbrytning (allt blev en enda stor text-klump) :/. Ser inte att det är möjligt att ändra inlägget. Hoppas ni orkar läsa det ändå!
Om hon hade en 100% tjänst så var hon sjukskriven från den tjänsten på 50%
Nu har hon bara en 50% tjänst och blir alltså arbetslös på 50%.
Ska hon vara sjukskriven för den del hon är arbetslös nu måste sjukskrivningen prövas på HELA arbetsmarknaden, så är det för alla som är sjukskrivna som är arbetslösa.
Hade hon varit 100% arbetslös hade hennes sjukskrivning provats mot exakt hela arbetsmarknaden. Nu provas de 50%.
Det bästa hon kan göra är att försöka få en 100% tjänst och bli sjukskriven från den på 50%. För rent krasst har hon bara en 50%-ig tjänst så ÄR hon ju arbetslös resterande del upp till 100%.
"Det bästa hon kan göra är att försöka få en 100% tjänst och bli sjukskriven från den på 50%."
- Det var min tanke också, men FK accepterar tydligen inte detta. FK hävdar att hon måste bevisa att hon klarar att arbeta 100% under en period (vilket sjukdomen med allra största sannolikhet inte kommer tillåta).
Men om jag förstår dig rätt så är det alltså enligt gällande regelverk korrekt att flytt vid sjukdom innebär sänkt ersättning?
Eftersom hon inte har heltidsjobbet kvar så räknas hon som arbetslös, eftersom det är på den halvan hon söker sjukpenning. Låter helt rätt. Det har inget med flytten att göra.
"Eftersom hon inte har heltidsjobbet kvar så räknas hon som arbetslös, eftersom det är på den halvan hon söker sjukpenning. Låter helt rätt. Det har inget med flytten att göra."
Det här förstår jag inte alls. Om vi inte hade flyttat hade hon ju fått högre ersättning.
Hon jobbar ju precis som då exakt alla timmar som hon inte är sjukskriven :S. Är det inte konstigt att få sänkt ersättning då?
"Eftersom hon inte har heltidsjobbet kvar så räknas hon som arbetslös, eftersom det är på den halvan hon söker sjukpenning. Låter helt rätt. Det har inget med flytten att göra."
Det här förstår jag inte alls. Om vi inte hade flyttat hade hon ju fått högre ersättning.
Ts, det bästa du kan göra är att be FK förklara dessa saker för dig. Antingen förstår du hur de menar eller så kan du komma tillbaka till tråden med mer information.