• Johan111

Har FK gjort rätt?

Osäker på vilket familjeliv-forum detta skall skrivas i, så jag försöker här. 
    Vet inte riktigt var man egentligen bör fråga om sådana här frågor. Om någon har direkt kunskap i ämnet eller vet var man kan få juridisk rådgivning i frågorna, och/eller om sådant är/inte är lämpligt, så skulle det hjälpa jättemycket (förutsatt att de inte kostar vansinnigt mycket förstås, men jag är fullt öppen för att köpa några timmar juristhjälp om det finns chans att det hjälper).
    Bakgrund:
    Jag är ombud hos FK åt min hustru som efter många års sjukdom har svårt för att följa försäkringskassans resonemang (sjukdomen påverkar till viss grad kognitiv förmåga), så ärendet gäller inte mig personligen, men det spelar egentligen ingen jättestor roll.
    Min hustru har sedan slutförd utbildning (22-23år gammal, nu 35 år) varit heltidsanställd för att sedan gradvis förlora mer och mer av sin arbetsförmåga pga sjukdom (ej möjligt f.n. avgöra hur permanent detta är). FK har gått in och täckt upp med sjukpenning. Fram till för 5år sedan hade hon fortfarande en heltidsanställning (på papper), men var sjukskriven till 50%.
    För ca 5 år sedan (30 år gammal) flyttade vi till en ny ort, en flytt som det efter en del försök det visade sig vara för komplicerat att pendla till det gamla arbetet från från (pga sjukdomen). Hustrun var vid denna tid sjukskriven på 50%, och hennes fack gav då rådet att säga upp sig från gamla arbetet och söka nytt på nya orten. Uppenbarligen kunde hon enbart söka arbete till den vidd som hon har förmåga att arbeta. Efter några månader (minns ej exakt, runt 5) fick hon ett jobb på 50% som vi hade hoppats på. Nu skulle allt funka tänkte vi. (självklart hade vi varit noggranna och skyddat SGI hos arbetsförmedl osv)
    Men, nu sitter vi med ett beslut från FK som vi undrar om detta verkligen kan stämma.
    FKs Beslut:
    Eftersom vi flyttat till ny ort och skaffat nytt jobb på 50% (dvs hon jobbar fortfarande efter flytten hela sin arbetsföra tid), så anser FK att hustrun inte längre har rätt till full sjukpenning. FK anser att hon är arbetslös till 50%. Det spelar tydligen ingen roll att hon hade heltidsjobb innan och att fick ersättning därefter, eller att SGI skyddats. Eftersom det bara har en 50%ig anställning nu så betraktas man som arbetslös. Men det stannar inte där - vidare hävdar FK också att det inte spelar någon roll om hon nu skulle få en 100%ig anställning på nya orten - hon skulle fortfarande anses arbetslös på 50%, eftersom hon tydligen behöver bevisa att hon faktiskt klarar att arbeta 100% innan hon han återfå sin fulla sjukpenning.
    För de som undrar över varför att skydda SGI inte hjälper helt: Sjukpenning begränsas till ett tak vid "arbetslöshet" till ca 540kr/dag (före skatt, heltid). Detta tak gäller vid sjukpenning oavsett om man skyddar SGI eller inte. I vårt fall ist för SGI-baserad sjukpenning som hade varit ca 750/dag (en rätt märkbar skillnad).
    Med andra ord: Om man flyttar till ny ort så får man sänkt ersättning om var sjuk under flytten :S. Det räcker alltså inte med att man skaffar nytt jobb på nya orten som gör att man arbetar hela sin kapacitet :S. Notera att hon ej nekas sjukpenning av FK, de bara hävdar prompt att eftersom vi flyttat så anses hon arbetslös. De säger ordagrannt (men vill inte motivera skriftligt, de vill bara säga det över telefon) att hon hade fått sin gamla ersättning om vi inte flyttat.
    Kan detta verkligen vara möjligt? Ska man få markant lägre ersättning (potentiellt livet ut, pga sjukdomen förmodligen begränsar hennes arbetsförmåga permanent) bara för att man flyttat till annan ort, trots att man jobbar efter sin fulla förmåga där...?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-05-09 21:26
    Det verkar inte som att familjelivs forum bevarade mellanrum i inlägget, så saknas en del radbrytning (allt blev en enda stor text-klump) :/. Ser inte att det är möjligt att ändra inlägget. Hoppas ni orkar läsa det ändå!
  • Svar på tråden Har FK gjort rätt?
  • Anonym (Lilli)

Om hon hade en 100% tjänst så var hon sjukskriven från den tjänsten på 50% 

Nu har hon bara en 50% tjänst och blir alltså arbetslös på 50%.

Ska hon vara sjukskriven för den del hon är arbetslös nu måste sjukskrivningen prövas på HELA arbetsmarknaden, så är det för alla som är sjukskrivna som är arbetslösa.

Hade hon varit 100% arbetslös hade hennes sjukskrivning provats mot exakt hela arbetsmarknaden. Nu provas de 50%.

Det bästa hon kan göra är att försöka få en 100% tjänst och bli sjukskriven från den på 50%. För rent krasst har hon bara en 50%-ig tjänst så ÄR hon ju arbetslös resterande del upp till 100%.

• Johan111

"Det bästa hon kan göra är att försöka få en 100% tjänst och bli sjukskriven från den på 50%." 

- Det var min tanke också, men FK accepterar tydligen inte detta. FK hävdar att hon måste bevisa att hon klarar att arbeta 100% under en period (vilket sjukdomen med allra största sannolikhet inte kommer tillåta).

Men om jag förstår dig rätt så är det alltså enligt gällande regelverk korrekt att flytt vid sjukdom innebär sänkt ersättning?

• Anonym (Arbetslös)

Eftersom hon inte har heltidsjobbet kvar så räknas hon som arbetslös, eftersom det är på den halvan hon söker sjukpenning. Låter helt rätt. Det har inget med flytten att göra.

• Johan111

"Eftersom hon inte har heltidsjobbet kvar så räknas hon som arbetslös, eftersom det är på den halvan hon söker sjukpenning. Låter helt rätt. Det har inget med flytten att göra."

Det här förstår jag inte alls. Om vi inte hade flyttat hade hon ju fått högre ersättning.

• Johan111

Hon jobbar ju precis som då exakt alla timmar som hon inte är sjukskriven :S. Är det inte konstigt att få sänkt ersättning då? 

• Anonym (Arbetslös)
    Johan111 skrev 2023-05-09 21:39:43 följande:

"Eftersom hon inte har heltidsjobbet kvar så räknas hon som arbetslös, eftersom det är på den halvan hon söker sjukpenning. Låter helt rätt. Det har inget med flytten att göra."

Det här förstår jag inte alls. Om vi inte hade flyttat hade hon ju fått högre ersättning.

Det var uppsägningen som gav den lägre ersättningen 
  • Anonym (S)

Ts, det bästa du kan göra är att be FK förklara dessa saker för dig. Antingen förstår du hur de menar eller så kan du komma tillbaka till tråden med mer information.

• Johan111
    Anonym (Arbetslös) skrev 2023-05-09 21:41:46 följande:
    Det var uppsägningen som gav den lägre ersättningen 
    Ja, jag misstänker också det. Jag undrar om facket har något ansvar här i de råd de gav. Jag tycker de borde ha informerat om detta och avrått från detta.

Men det betyder ju dessvärre också att alla som tidigare jobbat heltid, drar på sig en potentiellt permanent nedsättande sjukdom och flyttar till annan ort, också får permanent sänkt ersättning.

Ang andra svaret. Jodå jag har ringt och pratat med FK flera gånger och försökt fråga om detta verkligen är så det fungerar, men ja - det verkar synnerligen så att flyttar man som sjuk så får man räkna med sänkt ersättning :S
  • Aniiee
    Johan111 skrev 2023-05-09 21:39:43 följande:

Nej, det är inte för att ni har flyttat, det är för att hon bytt jobboch jobbgrad. Du måste sära på dessa två saker. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    Johan111 skrev 2023-05-09 21:46:31 följande:
    Ja, jag misstänker också det. Jag undrar om facket har något ansvar här i de råd de gav. Jag tycker de borde ha informerat om detta och avrått från detta.

Men det betyder ju dessvärre också att alla som tidigare jobbat heltid, drar på sig en potentiellt permanent nedsättande sjukdom och flyttar till annan ort, också får permanent sänkt ersättning.

Ang andra svaret. Jodå jag har ringt och pratat med FK flera gånger och försökt fråga om detta verkligen är så det fungerar, men ja - det verkar synnerligen så att flyttar man som sjuk så får man räkna med sänkt ersättning :S
    Om ni misstänker att nedsättning är permanent så bör ni utreda detta med läkare och därefter söka sjukersättning på den del hon inte kan arbeta. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Har FK gjort rätt?