Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Har FK gjort rätt?

Ts, det bästa du kan göra är att be FK förklara dessa saker för dig. Antingen förstår du hur de menar eller så kan du komma tillbaka till tråden med mer information.

• Anonym (S)
    Johan111 skrev 2023-05-09 21:49:32 följande:
    Fast det är inte vad FKassan hävdar :). Dom hävdar ordagrannt att det inte spelar någon roll om hon får en 100%ig anställning på nya orten.
    Backa nu. Hävdar de ordagrant att det är för att ni har flyttat till en annan ort? Det betvivlar jag starkt. Det är som de andra säger, det beror på att hon har en ny tjänst med lägre sysselsättningsgrad som hon får lägre ersättning.

Det var extremt lätt att hitta information om detta: www.konstnarsnamnden.se/konstnarsguiden/socialforsakringar/sjukpenninggrundande-inkomst-sgi/

Nivån på din sjuk- och föräldrapenning beror på hur mycket du tjänar, eftersom din SGI beräknas på din inkomst av lön eller din arbetsinkomst från din enskilda firma. För att få sjuk- eller föräldrapenning måste du låta bli eller vara hindrad från att jobba och förlora inkomst på grund av det.

För att förklara närmare. Hon har en tjänst på 50 % och är inte sjukskriven från den, men om hon skulle bli sjukskriven så får hon bara ersättning utifrån sin nuvarande tjänst, inte någon fiktiv heltidstjänst. Just nu är hon dessutom inte alls sjukskriven om jag förstod dig rätt och har alltså inte rätt till någon sjukpenning heller.
  • Anonym (S)
    Johan111 skrev 2023-05-09 21:53:54 följande:
    Tyvärr spelar det i dagsläget ingen roll om hon får en 100%ig tjänst på nya orten enligt FK. Det som spelar roll är att man börjar jobba 100% igen och visar att man klarar det.

Det verkar som minsta uppehåll i anställning är vad som triggar detta. Har man kvar en tidigare anställning så verkar det som man inte behöver tänka på detta, men får man en ny (t.ex. vid flytt), så behöver man bevisa på nytt att man klarar 100%.
    Det stämmer. Hon måste jobba upp sin SGI och ha ett heltidsjobb först innan hon kan få full ersättning.

Återigen ts, det är inte för att ni har flyttat utan för att hon bytt tjänstegrad.
  • Anonym (S)
    Johan111 skrev 2023-05-09 22:00:59 följande:
    Situationen är denna för henne:
    1. Är sjukskriven till 50% från heltidstjänst under flytt till en ny ort
    2. Du får jobb på 50% på nya orten (dvs allt du har förmåga att arbeta)

På vilket sätt bidrar du mindre till systemet? På vilket sätt arbetar du mindre?

Men kanske viktigare: På vilket sätt skulle du ha agerat för att inte sabba för dig själv ekonomiskt? Ställa in flytten?

FKassan hävdar ordagrannt att om hon skriver på för 100% på nya orten så betraktas hon fortfarande som 50% arbetslös. Hon måste nämligen bevisa att hon klarar denna 100%iga anställning.
    Jag? Hon menar du väl?

Du missförstår, det handlar inte om vad hon bidrar med till systemet. SGI baseras på inkomst. Jag tycker inte jag ska behöva upprepa mig så du kan läsa mina senaste två inlägg igen.

Flytten var antagligen ett misstag, ja. Hon lämnar ju tjänsten som sjukskrivningen är baserad på. Då förlorar hon även rätten till sjukskrivning och nu jobbar hon bara halvtid. Andra halvan är hon arbetslös. Man skulle till och med kunna hävda att hon inte har behov av någon sjukskrivning nu eftersom hon redan bara arbetar halvtid.

Antagligen har de slarvat om de kallar henne arbetslös fast hon arbetar fulltid. Är du säker på att det inte är ersättningsgraden de talar om? Att hon i nuläget räknas som 50 % arbetslös när det gäller SGI, eftersom det faktiskt är så som det är? Däremot kommer de inte att bevilja sjukskrivning på halvtid bara för att hon söker en ny heltidstjänst eftersom hon måste arbeta upp sin SGI igen. Det är vad de menar i grunden, att hennes ersättning fortfarande blir för en halvtidstjänst och inte en heltid.
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2023-05-09 22:13:31 följande:
    Antagligen har de slarvat om de kallar henne arbetslös fast hon arbetar fulltid. Är du säker på att det inte är ersättningsgraden de talar om? Att hon i nuläget räknas som 50 % arbetslös när det gäller SGI, eftersom det faktiskt är så som det är?
    Tillägg. Alltså, det jag menar är att det inte är hon personligen som kommer att kallas arbetslös utan att de talar om ersättningens grunder, att det är där hon fortfarande kommer att räknas som "arbetslös".
  • Anonym (S)
    Johan111 skrev 2023-05-09 22:14:20 följande:

Bara för att jag ska förstå: Om vi tänker oss situationen utan någon flytt inblandad alls, utan att man gick från en 100%ig anställning till en annan 100%ig anställning, men att man var sjukskriven 50% i själva övergången. Blir man då också betraktad som arbetslös till 50%? Eller är det uppehåll mellan anställningar som triggar det? (säg att det var ett hål på 2-3 mån mellan). Är det då själva uppehållet mellan ansällningarna som blir avgörande?

Det finns ingen som kommer att anställa en person på 100 % om denne i nuläget är sjukskriven 50 % utan säkra garantier för att hen faktiskt klarar tjänsten. T ex kan en person som är sjukskriven pga fysiska besvär fortfarande ta andra arbeten som är lättsammare. Om man går över till ett annat heltidsjobb faller sjukskrivningen eftersom man bevisligen klarar av ett heltidsjobb igen, och sjukskrivningen är dessutom baserad på den andra anställningen så det kan också bli en orsak. Om det också finns ett glapp på 2-3 månader så kan det också sänka ens SGI rejält.
  • Anonym (S)
    Johan111 skrev 2023-05-09 22:28:01 följande:

Exakt, så resonerade vi också gällande potentiella arbetsgivare. Därför hon sökte på 50%. Mycket bra inlägg - jag hade inte alls tänkt på de andra argumenten i detta inlägg. (Dock sänks inte SGI med glapp om man skyddar den, såvitt jag vet, kanske kan vara bra att veta)

Tack för alla svar. 

Jag tror denna tråd besvarat mig säkert 1-2 månaders bollande med FK plus kanske (om vi har tur/otur beroende på hur man ser på det) också kan hjälpa andra i framtiden som hamnar i samma situation.

Det jag menade med glappet är att ens årsinkomst sänks och att det kan göra skillnad.
Svar på tråden Har FK gjort rätt?