Har FK gjort rätt?
Det verkar inte som att familjelivs forum bevarade mellanrum i inlägget, så saknas en del radbrytning (allt blev en enda stor text-klump) :/. Ser inte att det är möjligt att ändra inlägget. Hoppas ni orkar läsa det ändå!
"Det bästa hon kan göra är att försöka få en 100% tjänst och bli sjukskriven från den på 50%."
- Det var min tanke också, men FK accepterar tydligen inte detta. FK hävdar att hon måste bevisa att hon klarar att arbeta 100% under en period (vilket sjukdomen med allra största sannolikhet inte kommer tillåta).
Men om jag förstår dig rätt så är det alltså enligt gällande regelverk korrekt att flytt vid sjukdom innebär sänkt ersättning?
"Eftersom hon inte har heltidsjobbet kvar så räknas hon som arbetslös, eftersom det är på den halvan hon söker sjukpenning. Låter helt rätt. Det har inget med flytten att göra."
Det här förstår jag inte alls. Om vi inte hade flyttat hade hon ju fått högre ersättning.
Hon jobbar ju precis som då exakt alla timmar som hon inte är sjukskriven :S. Är det inte konstigt att få sänkt ersättning då?
Det är inte flytten som gör att hon får lägre ersättning utan det faktum att hon nu bara har en tjänst på 50%, tillskillnad från förut då hon hade en tjänst på 100%.
Man kan inte vara sjukskriven från en tjänst man inte har.
Bara för att jag ska förstå: Om vi tänker oss situationen utan någon flytt inblandad alls, utan att man gick från en 100%ig anställning till en annan 100%ig anställning, men att man var sjukskriven 50% i själva övergången. Blir man då också betraktad som arbetslös till 50%? Eller är det uppehåll mellan anställningar som triggar det? (säg att det var ett hål på 2-3 mån mellan). Är det då själva uppehållet mellan ansällningarna som blir avgörande?
Exakt, så resonerade vi också gällande potentiella arbetsgivare. Därför hon sökte på 50%. Mycket bra inlägg - jag hade inte alls tänkt på de andra argumenten i detta inlägg. (Dock sänks inte SGI med glapp om man skyddar den, såvitt jag vet, kanske kan vara bra att veta)
Tack för alla svar.
Jag tror denna tråd besvarat mig säkert 1-2 månaders bollande med FK plus kanske (om vi har tur/otur beroende på hur man ser på det) också kan hjälpa andra i framtiden som hamnar i samma situation.