Inlägg från: Anonym (AS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (AS)

Har FK gjort rätt?

Flytten har ju inget med FKs beslut att göra. Detsamma hade gällt om hon bytt arbetsgrad på gamla orten utan flytt. 

när det avsågs att hon skulle jobba 40h men bara kunde jobba 20h så fick hon ss för 20h. 

nu anses det att hon ska jobba 20h så de resterande 20h finns inte kvar. 

anledningen till att hon inte kan ta en tjänst på 40h och sjukskriva sig på 20h handlar heller inte om att ni har flyttat. Det handlar helt enkelt bara om att man inte ska kunna ta en högre tjänstgöringsgrad för att få ut sjukskrivning från FK. Det är också logiskt. 

Sjukersättning kommer dock lösa alla era problem så sök det asap. De går lättare igenom om läkaren är väl insatt i patientfallet så sök på gamla orten hos den VC som tidigare har skött alla sjukskrivningar. Det är mkt bök och stök för att få till, men det enda val ni har om hon inte lyckas arbeta 100% den tid som fk förordrar. 

• Anonym (AS)
    Johan111 skrev 2023-05-09 22:03:28 följande:
    Då undrar jag ... hur tusan skulle man ha agerat i en sådan här situation?

Om man är 50% sjukskriven från en 100% tjänst under en flytt til ny ort. Vad ska man göra för att inte falla i denna fälla? Vi trodde ju att vi gjort rätt när hon sökte arbete till hennes fulla förmåga, och att det inte skulle leda till sämre förutsättningar ekonomiskt.

Finns det något sätt vi kunde ha flyttat på utan att tappa ersättningen?
    Om ni hade flyttat utan att byta arbete alternativt om hon hade lyckats arbeta 100% på nya arbetet den tid som krävs. 
  • Anonym (AS)

Dessutom ska hon ju egentligen inte kunna vara sjukskriven från sitt gamla 100%iga arbete år ut och år in på 50% heller. Till slut blir hennes arbetsförmåga testad på hela marknaden och har inget med hennes tjänst att göra så ni hade åkt på denna förr eller senare även om ni inte hade flyttat. 

• Anonym (AS)
    Anonym (V) skrev 2023-05-09 22:12:28 följande:
    Tror dock att sjukersättning nästan alltid är en betydligt lägre ersättning än sjukpenningen.
    Så är det säkerligen men att ha sjukpenning på 50% år ut och år in håller inte i längden. Till slut blir man utförsäkrad. 
  • Anonym (AS)
    Johan111 skrev 2023-05-09 22:14:20 följande:

Bara för att jag ska förstå: Om vi tänker oss situationen utan någon flytt inblandad alls, utan att man gick från en 100%ig anställning till en annan 100%ig anställning, men att man var sjukskriven 50% i själva övergången. Blir man då också betraktad som arbetslös till 50%? Eller är det uppehåll mellan anställningar som triggar det? (säg att det var ett hål på 2-3 mån mellan). Är det då själva uppehållet mellan ansällningarna som blir avgörande?

Är inte 100% juridiskt kunnig men skulle säga att det inte handlar om uppehållet utan om en ny anställning på 100% som man tar utan att ha för avsikt att arbeta 100%. Så mitt svar är att det sannolikt hade lett till samma situation. Någon får rätta mig om jag har fel?
  • Anonym (AS)
    Johan111 skrev 2023-05-09 22:14:20 följande:

Bara för att jag ska förstå: Om vi tänker oss situationen utan någon flytt inblandad alls, utan att man gick från en 100%ig anställning till en annan 100%ig anställning, men att man var sjukskriven 50% i själva övergången. Blir man då också betraktad som arbetslös till 50%? Eller är det uppehåll mellan anställningar som triggar det? (säg att det var ett hål på 2-3 mån mellan). Är det då själva uppehållet mellan ansällningarna som blir avgörande?

Är inte 100% juridiskt kunnig men skulle säga att det inte handlar om uppehållet utan om en ny anställning på 100% som man tar utan att ha för avsikt att arbeta 100%. Så mitt svar är att det sannolikt hade lett till samma situation. Någon får rätta mig om jag har fel?
Svar på tråden Har FK gjort rätt?