Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Har FK gjort rätt?

Det stämmer att det inte spelar nån roll om hon nu skaffar en heltidstjänst, eftersom det bara vore för att få högre ersättning. Hon har ju ingen avsikt att jobba heltid. Det funkar liksom inte att bara tillrättalägga saker gör syns skull för att få en mer förmånlig utbetalning, 

• Anonym (V)

Detta har inget med SGI att göra, hon skyddar hela din SGI så länge hennes arbetsförmåga är nedsatt med minst en fjärdedel. Men är hon sjukskriven på den arbetslösa delen blir hennes ersättning sänkt till högst arbetslöshetstaket på 543 kr eller vad det ligger på idag. 

• Anonym (V)
    Anonym (AS) skrev 2023-05-09 22:05:02 följande:

Flytten har ju inget med FKs beslut att göra. Detsamma hade gällt om hon bytt arbetsgrad på gamla orten utan flytt. 

när det avsågs att hon skulle jobba 40h men bara kunde jobba 20h så fick hon ss för 20h. 

nu anses det att hon ska jobba 20h så de resterande 20h finns inte kvar. 

anledningen till att hon inte kan ta en tjänst på 40h och sjukskriva sig på 20h handlar heller inte om att ni har flyttat. Det handlar helt enkelt bara om att man inte ska kunna ta en högre tjänstgöringsgrad för att få ut sjukskrivning från FK. Det är också logiskt. 

Sjukersättning kommer dock lösa alla era problem så sök det asap. De går lättare igenom om läkaren är väl insatt i patientfallet så sök på gamla orten hos den VC som tidigare har skött alla sjukskrivningar. Det är mkt bök och stök för att få till, men det enda val ni har om hon inte lyckas arbeta 100% den tid som fk förordrar. 

Tror dock att sjukersättning nästan alltid är en betydligt lägre ersättning än sjukpenningen.
  • Anonym (V)
    Anonym (AS) skrev 2023-05-09 22:17:41 följande:
    Är inte 100% juridiskt kunnig men skulle säga att det inte handlar om uppehållet utan om en ny anställning på 100% som man tar utan att ha för avsikt att arbeta 100%. Så mitt svar är att det sannolikt hade lett till samma situation. Någon får rätta mig om jag har fel?
    Håller med dig.

Men Ts, detta skedde för fem år sen. Är det först nu som du upptäcker detta?
  • Anonym (V)
    Johan111 skrev 2023-05-09 22:23:46 följande:
    Situationen är rätt rejält förenklad för att inte göra detta alltför personligt och för att inte krångla till texten. Är mest intresserad av vad som är juridiskt rätt och fel här.

Uppsägningen/jobb-bytet skedde mer nyligen än så (ca 1 år sedan), och det är ett tag efter det som jag gick in som ombud och började hjälpa henne (i julas ungefär) och upptäckte att ersättningen ej verkade stämma med registrerad SGI (utan med 540-gränsen).
    Ok. Men det är helt korrekt att hon får sänkt ersättning utifrån det du beskrivit.
Svar på tråden Har FK gjort rätt?