• Aniiee

Har FK gjort rätt?

Johan111 skrev 2023-05-09 21:39:43 följande:

"Eftersom hon inte har heltidsjobbet kvar så räknas hon som arbetslös, eftersom det är på den halvan hon söker sjukpenning. Låter helt rätt. Det har inget med flytten att göra."

Det här förstår jag inte alls. Om vi inte hade flyttat hade hon ju fått högre ersättning.

Nej, det är inte för att ni har flyttat, det är för att hon bytt jobboch jobbgrad. Du måste sära på dessa två saker. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    Johan111 skrev 2023-05-09 21:46:31 följande:
    Ja, jag misstänker också det. Jag undrar om facket har något ansvar här i de råd de gav. Jag tycker de borde ha informerat om detta och avrått från detta.

Men det betyder ju dessvärre också att alla som tidigare jobbat heltid, drar på sig en potentiellt permanent nedsättande sjukdom och flyttar till annan ort, också får permanent sänkt ersättning.

Ang andra svaret. Jodå jag har ringt och pratat med FK flera gånger och försökt fråga om detta verkligen är så det fungerar, men ja - det verkar synnerligen så att flyttar man som sjuk så får man räkna med sänkt ersättning :S
    Om ni misstänker att nedsättning är permanent så bör ni utreda detta med läkare och därefter söka sjukersättning på den del hon inte kan arbeta. 
  • Aniiee
    Johan111 skrev 2023-05-09 21:49:32 följande:
    Fast det är inte vad FKassan hävdar :). Dom hävdar ordagrannt att det inte spelar någon roll om hon får en 100%ig anställning på nya orten.
    Och det är inte riktigt relevant. Flytten i sig är inte relevant, det är arbetsförhållandena dom är. Hade hon gjort samma sak på er gamla ort hade utfallet varit detsamma. 
Svar på tråden Har FK gjort rätt?