• Anonym (knyta band)

Är man mer vuxen om man varit gift

jämfört med de som aldrig har varit gifta?

• Svar på tråden Är man mer vuxen om man varit gift
  • Fiona M

Man kanske är vuxen men definitivt ändå omogen om man försöker jämföra så.

• Anonym (Sambo)
    Anonym (knyta band) skrev 2023-05-10 08:19:02 följande:

Gift eller inte spelar väl ingen roll. Men har man levt ihop under en tid i ett steriöst förhållande har man en del erfarnhetyer som annars kan vara svårt att få.

Hur man sen använder den erfarenheten är en annan sak.
  • Anonym (---)
    Anonym (knyta band) skrev 2023-05-10 08:19:02 följande:

Jag tror inte jag förstår hur du menar.
    Om man tex är sambo i 20 år och har barn och ett liv tillsammans så är det ingen skillnad mot om samma personer dessutom råkade vara gifta. Det enda som skiljer är det juridiska, men det gör en knappast mer eller mindre "vuxen". 
  • Anonym (M)
    Anonym (---) skrev 2023-05-10 08:36:08 följande:
    Om man tex är sambo i 20 år och har barn och ett liv tillsammans så är det ingen skillnad mot om samma personer dessutom råkade vara gifta. Det enda som skiljer är det juridiska, men det gör en knappast mer eller mindre "vuxen". 
    Man skulle kunna se det som mer ordentligt/präktigt/vuxet att vara gift just pga de juridiska fördelarna som trots allt finns.

• Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2023-05-10 08:40:19 följande:
    Man skulle kunna se det som mer ordentligt/präktigt/vuxet att vara gift just pga de juridiska fördelarna som trots allt finns.
    Nja, att ta ansvar för sitt liv och ekonomi är vuxet. Att gifta sig och inte skydda t ex en släktgård med äktenskapsförord är inte så vuxet. Så jag håller inte med dig. 
  • Anonym (Hin håle)

Ja, ogifta är alltid runt 16 år och när de gifter sig åldras de snabbt så in i tusan och blir runt 35 allihop. 

• Anonym (Old)
    Anonym (M) skrev 2023-05-10 08:40:19 följande:
    Anonym (A) skrev 2023-05-10 08:53:06 följande:
    Nja, att ta ansvar för sitt liv och ekonomi är vuxet. Att gifta sig och inte skydda t ex en släktgård med äktenskapsförord är inte så vuxet. Så jag håller inte med dig. 
    Om det är till för- eller nackdel att vara gift beror ju helt på vilken livssituation man har. Bonusbarn och släktgårdar är ju två exempel på när det kan vara mindre lämpligt.

Vuxet och moget är att göra ett aktivt val innan man signar upp det kontrakt som ett äktenskap innebär. 

• Anonym (Rakt på sak)

Nej man är inte automatiskt mer vuxen om man varit gift.

Svar på tråden Är man mer vuxen om man varit gift