Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Utanför i sitt eget hem...

Inte det svar du hoppas på, men det är helt normalt för en 9-åring att vilja nattas varje dag och att inte våga vara ensam i rummet osv. Alla 9-åringar är inte så, men många är det och det är helt inom normalspannet. 

Problemet är ju här att du inte trivs som det är nu, det är nu du inser vad det innebär att leva med barn. Det innebär att de vuxnas behov kommer som nummer 2 i de flesta fall. 

För att rädda relationen skulle jag välja att flytta ut och mest umgås på de barnfria veckorna. 

En 9-åring har ju minst 10 år kvar i hemmet och hennes behov kommer inte att minska även om de förändras. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Åskmoln) skrev 2023-05-11 12:35:10 följande:
    Tack för ditt svar. Önskar verkligen att jag kände stora kärleksfulla känslor för dottern men jag gör inte det, har verkligen försökt. Detta är såklart inget jag visar utåt mot henne eller någonsin skulle våga yppa till någon. Kanske kommer det med tiden? Att bli bonusmamma på halvtid med allt vad det innebär är verkligen helt nytt för mig.
    Har tagit upp det med min man att jag känner mig  bortprioriterad och han förstår mig men känner att han kommer i kläm mellan sina två tjejer som båda vill ha hans fulla uppmärksamhet och kärlek. 
    Kan inte tänka mig ett liv utan honom så jag vill verkligen att det ska fungera med henne. Vill inget hellre än att detta ska kännas som vår lilla familj. 
    Du får tänka att du har fördelen av att få vara med din man 100% av tiden, det får ju inte dottern. Plus att du har honom helt själv 50% av tiden. Det har inte dottern. 

Tror det är svårt att sätta sig in i vad det innebär ur ett barnperspektiv att genomgå en skilsmässa och flytta hit och dit varannan vecka om man inte är förälder själv, eftersom man inte har hunnit tänka i de banorna än. 

Jag tror inte att man måste känna några himlastormande känslor för någon annans barn, men man måste våga vara vuxen och inse att man inte kommer först när det står mellan dig och barnet. Inte när barnet är 9 år. Det hade varit annorlunda om hon var 17. Man behöver bara vara en helt vanlig schysst vuxen. Föräldrabiten får pappan ta och det verkar han ju göra. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Malus) skrev 2023-05-12 09:51:59 följande:

Hur kom det sig att ungen helt plötsligt, från att ha hälsat på varannan helg helt plötsligt ska "bo" varannan vecka?
    Man bor där man är folkbokförd, alla andra ställen besöker man.

Så är ungen skriven hos sin mor så är hon på besök, Det där dravlet om "sitt eget hem" gäller där man de facto bor. Och vad jag läst mig till så är ts hem hennes folkbokföringsadress och således HENNES hem.

Sen är det, enligt mig, förenat med risk för katastrof att flytta ihop med någon med småungar. 
    Det är något alla borde tänka efter minst en miljon gånger innan de gör. För att få behålla förståndet.

Jag förstår inte riktigt vad resonemanget om folkbokföring har för betydelse i detta? Oavsett om man sover på hotell eller i sitt hem med sina föräldrar är man ju ändå deras barn och behöver nattas i vissa åldrar. 

Håller helt med dig om att det är katastrof att bli styvmor. Jag har inte själv varit det, men det finns inte på kartan att jag någonsin skulle bli det. Det blir en man utan barn eller en man med vuxna barn om jag skulle behöva hitta en ny karl. Förstår inte hur folk tänker ens som vill bo med andras små barn. Det är klart som korvspad att de flesta barn inte har något intresse av att underlätta livet för någon som de inte ens är släkt med. Det kommer bli problem. Och barnen kommer ju först, så är det i alla fall för mig.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Malus) skrev 2023-05-12 10:30:21 följande:
    Betydelsen framgår väl glasklart?
    Man bor där man är folkbokförd, på alla övriga adresser är man på besök. Och att då börja yla om ungens "egna hem" som ju faktiskt (troligtvis, eftersom det är nypåfunnet att hälsa på varannan vecka) inte är, det är ju nästan lite bisarrt då det är ts som de facto BOR där. Således är det ts "egna hem" och inte ungens.

Styvlivet kan knäcka den starkaste. Det är så jag får ont i magen när jag tänker mig in i ts situation faktiskt. Gjorde själv det misstaget en gång i tiden, men som tur ar så hade den mannen bara ungskocken på besök varannan helg.
    De veckor på sommaren som ungarna var på besök jobbade jag, jag tog semester när jag kunde njuta av min ledighet och inte stå vid spisen eller på annat sätt behaga karln och hans avkommor.
    Självklart är det TS hem om hon bor där. Barnet har sin förälder där oavsett var hon är skriven, så det blir ju att ta sitt föräldraansvar när barnet är på platsen. Det jag menade är att barnets roll i relationen inte förändras pga var hon är skriven någonstans. 

Jag förstår precis att styvlivet kan knäcka en. Det är som bäddat för konflikter. 
Svar på tråden Utanför i sitt eget hem...