• Anonym (L)

Utanför i sitt eget hem...

Anonym (Åskmoln) skrev 2023-05-11 11:58:00 följande:
    Utanför i sitt eget hem...

Jag har varit ihop med min man i 3 år och vi älskar varandra över allt annat. Nu har vi nyligen flyttat ihop och han har valt att sin dotter som är 9år ska bo hos oss varannan vecka. (Tidigare har hon kommit varannan helg) Å jag förstår att han vill ha henne mer men när det är barn veckor så känner jag mig sååå utanför, som om jag lika gärna hade kunnat bo själv. Lagar mat till familjen å sen är det massa gnäll om om tandborstning, dusch å sånt och sen går han upp å nattar henne i nästan EN TIMME medan jag sitter nere å väntar på att få lite ensamtid me min man men då är han så trött å jag små irriterad så vi brukar ofta gå och lägga oss istället. 
    Hon vågar inte va själv så vi kan inte göra någonting utan henne, all vaken tid går till henne å hennes behov. Det är som om jag pausar mitt liv vv men känner skuld å skam över att jag känner såhär. Har inga egna barn och kan ingenting om barnuppfostran. Är det normalt att behöva natta en 9 åring? Att inte kunna lämna dom inne för att greja i trädgården? 
    Har ni nått råd till mig, detta tär på mig å kommer att försämra min och min mans relation...

Det stora misstaget var att bli sambo. 

Ja, det är normalt att natta en 9-åring men att inte ens kunna vara ensam inomhus för att man ska greja i trädgården låter inte normalt. Det låter som han daltar med henne oerhört. 

För att återgå till ämnet - du kan inte göra något åt detta. Det enda som kommer att hända är att han blir defensiv, barnet gillar dig mindre och ni kommer längre ifrån varandra. 
    Flytta ut, var särbo, slipp vara hushållerska och sällskapsdam och umgås varannan vecka. 
    Det är omöjligt att förstå hur det är att vara ensamstående förälder innan man varit det. Speciellt om man inte har barn själv.

Jag är särbo med en man som har ett barn som är lika gammalt som mitt (10) och jag har varit otroligt tydlig med från första början att jag under inga omständigheter kommer att flytta ihop med honom. Både för att jag inte pallar med andras barn, och att jag värdesätter mitt eget liv högt och inte vill behöva tjata och tjafsa om disk, tvätt, mat, räkningar och barnuppfostran. Bästa beslutet någonsin som jag rekommenderar till alla.

• Anonym (L)
    FridaFox skrev 2023-05-11 14:43:15 följande:

Håller med om allt, förutom att det skulle var konstigt att barnet inte vill vara själv inne. Det handlar nog mer om att hon vill vara med, och nära sin pappa. Och varför skulle hon inte få vara med ute i trädgården med de andra? 

Låter väldigt sunt hur du valt att leva! 

Jag fattade det som att barnet inte ville vara i trädgården men vägrade vara själv inne och att man då stannar inne istället. Kanske har fel. Men det är inte normalt. Man bör kunna vara ensam en stund i sitt hem när man är 9.
Svar på tråden Utanför i sitt eget hem...