• Anonym (pillerpoppare)

Märker ni att folk maskar på jobbet?

Softar runt ??

• Svar på tråden Märker ni att folk maskar på jobbet?
  • Anonym (Myndighet)

Utan tvekan finns det en hel del som dyker upp sent, fikar länge, tar kaffe direkt på lunchen länge, fikar länge igen, och sedan går tidigt. Dessutom sitter de gärna i timvis i nonsens-möten.

• Anonym (jo)

Jo ibland hänger de hos mig lite längre än motiverat, vilket förmodligen handlar om att de maskar.

• Anonym (Aha)

Ja det finns nog ett par sådana på alla arbetsplatser. Men generellt så har väl rätt många jobb perioder med mindre intensiv arbetsbelastning och då är det helt rimligt att löka runt lite. Man ska ju liksom räcka ganska många år i arbetslivet, och för att göra det så kan man inte gå på högvarv hela tiden. 

• Embla twopointoh

Nej. Där jag jobbar är det ganska fritt hur man lägger upp sitt jobb, huvudsaken är att det blir gjort inom utsatt tid, och eftersom jag inte har full insyn i mina kollegors schema eller hur många timmar totalt de lägger ned, så har jag ärligt talat ingen aning om någon av dem maskar.

• Anonym (Överflöd)

Har arbetat på myndighetet och visst förekom det.

Berodde naturligtvis på att staten var arbetsgivare och inte en privat aktör.

Att stå och snacka med en kollega i 15 minuter om ngt som inte hade med arbetet att göra var vanligt.

Kvartsraster som ofta blev halvtimmeslånga, möten om nästan allt och ibland möten om när man skulle ha nästa möte. Ja, nästan så var det.

Rökare kunde röka på abetald arbetstid.

Vissa privatsurfade väldigt mycket.

Det var inte direk personalbrist och fanns "chefer" som satt och donade med någon utredning. Fria arbetsuppgifter och uttryck som "deadline" hörde jag aldrig talas om.

Men det här var för 10 år sedan och det är kanske annorlunda idag.

• Anonym (Working hard or hardly working?)

Det mest extrema var när vi fick en VD som alla hatade. Hans beteende fick hgla organisationen att tänka "fuck you, jag tänker inte leverera nåt som den sjuka jäveln kan få credd för".

Fikapauserna blev lätt en timme, folk bara gick runt och klagade mest, några lämnade, det var total misär.

Men vi som höll ut de 3 åren fick ju en bättre ledare sen. Och då gick det plötsligt väldigt mycket bättre...

• Anonym (L)

Jobbade på larmcentral innan, lärde mig hur man kan se statistiken. Samtidigt som jag hade hanterat närmare 600 larm hade vissa kollegor hanterat 10. Mycket privatsnack, rökpauser etc Jag har tyvärr en del skinn på näsan så jag sa ifrån. Gick även till chefen och fick höra att ?du arbetar för hårt och snabbt, då inser inte dem att det finns något att göra?.

jag har dock alltid varit väldigt fyrkantig när det gäller arbete, vilket jag vet om. förväntar mig att folk ska vilja prestera och vilja utvecklas, eftersom jag gör det.

har dock insett nu att det tankesättet inte fungerar, sen är jag en väldigt dömande person med - så visst ser jag ner på folk som inte ens försöker prestera på sin arbetsplats.. Vill poängtera - folk som inte mår så bra, har det tufft i privatlivet etc. Ger jag givetvis dispans på detta, hälsa och välmående ska alltid gå före ett arbete! 

• Anonym (Vill inte kalla det maska.)

Jag vill inte kalla det för att maska eller lata sig eftersom de sysselsätter sig, men det tar tid från arbetet. Eller i bästa fall kan det kallas multitasking. Är två unga damer som spelar in Tik-Toks, tar foto för Instagram och onlyfans. De agerar som varandras fotograf.

Chefen är för gubbsjuk för att tycka det är ett problem, så det funkar nu. Men jag gissar att när han går i pension att det blir arbetsförmedlingen för bägge.

• Anonym (Överflöd)
    Anonym (L) skrev 2023-05-11 21:45:58 följande:

Jobbade på larmcentral innan, lärde mig hur man kan se statistiken. Samtidigt som jag hade hanterat närmare 600 larm hade vissa kollegor hanterat 10. Mycket privatsnack, rökpauser etc Jag har tyvärr en del skinn på näsan så jag sa ifrån. Gick även till chefen och fick höra att ?du arbetar för hårt och snabbt, då inser inte dem att det finns något att göra?.

jag har dock alltid varit väldigt fyrkantig när det gäller arbete, vilket jag vet om. förväntar mig att folk ska vilja prestera och vilja utvecklas, eftersom jag gör det.

har dock insett nu att det tankesättet inte fungerar, sen är jag en väldigt dömande person med - så visst ser jag ner på folk som inte ens försöker prestera på sin arbetsplats.. Vill poängtera - folk som inte mår så bra, har det tufft i privatlivet etc. Ger jag givetvis dispans på detta, hälsa och välmående ska alltid gå före ett arbete! 

Handlar främst om vem arbetsgivaren är.

Är det ett privatägt företag med aktiv ägare så blir det knappt en minuts spilltid har varit med om det.

Som statsanställd fanns det massor med tid över till annat som inte hade med arbetet att göra.
  • Anonym (L)
    Anonym (Överflöd) skrev 2023-05-11 22:08:27 följande:
    Handlar främst om vem arbetsgivaren är.

Är det ett privatägt företag med aktiv ägare så blir det knappt en minuts spilltid har varit med om det.

Som statsanställd fanns det massor med tid över till annat som inte hade med arbetet att göra.
    Ja det har du väl rätt i, anser väl bara att jag generellt är en sådan person som stör mig mycket på när andra är långsamma - en sämre egenskap som jag besitter 
Svar på tråden Märker ni att folk maskar på jobbet?