Märker ni att folk maskar på jobbet?
Anonym (Tröttsamt) skrev 2023-05-14 09:58:17 följande:
Som chef i offentlig förvaltning, vill jag verkligen säga emot här. De senaste tio åren har organisationerna slimmats allt mer. Saker som tidigare sköttes av tre personer, sköts nu på halvtid av en person, som samtidigt sköter helt andra saker med andra handen. Det är precis att det går ihop, men på bekostnad av personal som mår dåligt och sjukskrivs. Själv får jag numera gör två personers jobb - två helt olika roller, eftersom vi haft anställningsstopp i över ett år. Medarbetare slutar ju ändå och saker måste göras.Instämmer helt. Jag arbetar på en myndighet och det finns ingen tid till raster 4/5 dagar. Förr fanns administratörer som gjorde en del uppgifter, idag ska den enskilda hantera uppgifterna utöver sitt ordinarie arbete. Jag kan skratta för mig själv när vänner och bekanta pratar om att söka sig till det offentliga för att få mer fritid?jo tjena!
Jag arbetade många år som konsult ska tilläggas och skillnaden mellan privat och offentlig idag är att privat tjänar mycket mer men offentlig är något tryggare i dåliga tider. Arbetsbördan är dock den samma.