Inlägg från: Anonym (fast) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fast)

Financial Independence Retire Early (FIRE) - erfarenheter?

Anonym (Lev!) skrev 2023-05-12 14:01:58 följande:
    Ja, det finsn mer utrymme för privat sparande i USA med anndra lönelägen och framförallt annat skatteläge.

Men efter man dragit av kostnaden för sjukförsäkring, barnomsorg, avstättning till barnens universitetssparande, eget pensionssparande, buffert att ha vid sjukdom och arbetslöshet blir skillnaden betydligt mindre.

Men är man två välutbildade friska vuxna utan barn blir det betydlig mer pengar att röra sig med i USA än i Sveriga och en FIRE strategi möjlig på ett helt annat sätt.
    Men tyvärr är de flesta i USA inte välutbildade, eller välbetalda, utan bra mycket fattigare än fattiga svenskar.
  • Anonym (fast)

Angående TS, jag är mer på inlägg nr. 1 att jag hellre lever här och nu heller än i någon slags osäkert sen som kanske aldrig kommer. Samtidigt lever jag faktiskt mest på tillgångar och jag arbetar så mycket jag vill och ägnar mer tid åt min hobby/livsstil. Sen har jag också mycket mindre utgifter än medelsvensson, inbillar jag mig i alla fall, och vissa orsaker till det är att jag väljer bort saker som många andra betalar för. 

Så livsstilsval tror jag är en del i FIRE som gör att folk aldrig når dit, jaq har läst och hört/pratat med folk om det och vissa saker verkar helt enkelt för viktiga att ha kvar, vilket jag absolut förstår.

Svar på tråden Financial Independence Retire Early (FIRE) - erfarenheter?