• Anonym (Hereditary)

Alla skor går sönder

Vet inte om jag är ensam om detta problemet men nästan alla skor jag köpt, t ex Nike, Puma, Reebook, billigare skor, har en tendens att nötas snabbt där bak. Tyget bakom hälen blir ju nött jättesnabbt. Detta gäller då alltså även märkesskor för över 1000:-. Tycker man kan begära lite mer när man betalar så pass mycket

De som håller bra är Converse, men de är ju inte så sköna och inget man kan gå i något längre.

Någon mer som råkar ut för detta? Vad köper ni för skor?

• Svar på tråden Alla skor går sönder
  • Anonym (orsak)

Nej, jag råkar inte ut för det, men min bror har. Det är inte skornas fel, han har alltid haft problem med fötterna och går lite speciellt på sina fötter, han träffade läkare och pedagog/sjukgymnast för det som barn. Även min mamma har likadant men inte lika uttalat och på hennes tid var det inte tal att träffa läkare för det, men även hon sliter skor på ingen tid.

Mina Reeboks brukar hålla tre-fyra år i ur och skur.

• Anonym (Tyngd i hälarna)

Jag lade all tyngd och gick på hälarna och slet skor som du gjorde. Fick köpa ett nytt par varje halva år. Skaffade sedan iläg i skorna. Det var dyrt men nu går jag som man ska göra.
    Eftersom jag gick fel så belastase jag kroppen helt fel.
    Fick även rådet att titta på skor med hög kant vid hälarna som stabiliserar.

• Anonym (Tjipptjopp)

Ofta eller allt - Made in China.
    Förvänta dig ingen högre kvalitet.

• Anonym (Hereditary)

Jag går dock inte konstigt och det är aldrig någon som påpekat att jag gjort det, inte i skolan, skolsköterskan eller någon läkare eller sjukgymnast. Men kanske jag har nåt sånt problem.

Mina Puma som jag fortfarande har blev väl nötta efter ett halvår cirka. De är fina på utsidan men slitna vid hälen. 

• Anonym (Y)

Testa Meell moc jungle, de hålle för mig

• RaYzLeR

Mina Adidas-skor är nötta både i hälen och spruckna framtill. Dom kostade ändå 600 kr och är bara ett år gamla.

• Anonym (Hereditary)

Trots att de blir nötta snabbt har jag mina skor i minst 3 år. Orkar inte köpa nya hela tiden, dessutom blir det ju dyrt.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Hereditary) skrev 2023-05-12 21:27:32 följande:

Jag går dock inte konstigt och det är aldrig någon som påpekat att jag gjort det, inte i skolan, skolsköterskan eller någon läkare eller sjukgymnast. Men kanske jag har nåt sånt problem.

Mina Puma som jag fortfarande har blev väl nötta efter ett halvår cirka. De är fina på utsidan men slitna vid hälen. 

Såna saker kan man nästan aldrig se med blotta ögat utan är sånt som märks just på hur man sliter skorna. Det går så klart att mha teknik ta reda på om du går fel, det finns maskiner som analyserar sånt, misstänker att det är dyrt och att man inte lägger ner såna resurser på en som sliter skorna ojämnt.
  • Anonym (Tyngd i hälarna)
    Anonym (Hereditary) skrev 2023-05-12 21:27:32 följande:

Boka en tid his ortopeden och beskriv att du sliter skorna och kanske behöver i lägg. Jag hade inga problem med skorna tills jag fyllde 25. Det var dåsolm jag började att slita skor vid hälarna. Efter ett par riktiga inlägg så har jag haft samma höst och vinterskor i två år utan slitningar!

Ska fixa ett par ilägg till sommarskorna, det är dyrt men helt klart värt det.
Svar på tråden Alla skor går sönder