Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Riksdagsvalet 2026

Om jag först tar vad  jag tror resultatet blir så är det som följer.

L och KD hamnar under 4% gränsen
    SD blir större än M
    Kristerson avgår.

S gör ett relativt bra val
    Miljöpartiet gör också ett bra val
    V gör ett normalt val
    C gör ett katastrofval och klarar eventuellt inte heller 4% spärren

Andersson sträcker ut en hand till M och bildar regering S+M+Miljöpartiet

Om jag skriver vad jag önskar så 

L klarar 4 % spärren
    M blir större än SD
    Kristerson sitter kvar 

S gör ett bra val tillsammans med Miljöpartiet och Centerpartiet

S bildar regering tillsammans med C och L , som stöds av V, Miljöpartiet

Alternativt S och M bildar regering 

• Tyra myra
    Rataxes skrev 2025-03-19 18:40:38 följande:

Vill ni rösta på ett sånt parti?

Har tagit del av denna diskussion angående Kombispel och en sak har slagit mig. 

Varför inte förbjuda all telefonförsäljning? Själv har jag tvingats skaffa truecaller  så jag slipper alla dessa telemarketing samtal. Hela iden med telefonförsäljning är ohederlig. 

Att bara tjata om ett lotteri som till stor del riktar sig till medlemmarna i S är bara löjligt. 
  • Tyra myra
    nattuw skrev 2025-03-19 21:04:54 följande:
    Felet är att det framkommit att S lotteriet ,likt de bedragare som riktat in sig mot gamla och dementa och som de flesta föraktar, har riktat in sig mot gamla och dementa.
    Det borde vara mera aktuellt att förbjuda all telefonförsäljning än att gå på ett lotteri. Men sådan är politiken, man tänker i första hand på rösterna och i andra hand på medborgarna
  • Tyra myra

När det gäller låginkomsttagare så kom vi fram till att en släkting till mig med 16000 i pension får en skatte sänkning på 26 kr/mån.  Nu vet jag inte om just den räknesnurran var korrekt, tror den fanns på Dagens Industris sida. Men det säger ju sunda förnuftet att skattesänkningen blir mycket större om du har en inkomst på 50 000 än om du har 16 000.

Det är väl detta som diskuteras inte om de får skattesänkning eller inte. Klyftorna ökar bara ännu mera och när man inte ens anser sig ha råd barnbidragen så att ensamstående mammor och pappor. Anser man det viktigare att ge höginkomst-tagare stora skattelättnader,

Det handlar om rättvisa

• Tyra myra

Efter den senare tidens turbulens i världen tror jag att Tidöpartierna  kommer att få det tufft i nästa riksdagsval. 

SD kommer att tappa många av sina väljare när de sett vad populismen för med sig. Man kommer att gå tillbaka till sina tidigare partier och M blir återigen näst största partiet.

KD får kämpa för att hålla sig kvar över 4% sträcket, något de kanske lyckas med.

L försvinner ut ur riksdagen och kommer tyvärr inte att återkomma under överskådlig tid. Eventuellt kommer de att gå upp i Centerpartiet.

Dagens opposition kommer att få medvind i valet.
    Miljöpartiet kommer att konsolidera sig som näststörsta  oppositionsparti. 

C får tillbaka de väljare som gått till SD plus miljöinriktade liberaler.

V kommer att ligga kvar där de legat 

S kommer att fortsätta öka något och gör bästa valet på många år.

Hur regeringen kommer att formas beror helt på omvärldsläget tror jag. 
    Är det lika turbulent som idag kanske S och M bildar regering, men om det lugnat ner sig kommer det nog att bli en S ledd regering.

Åkesons dröm om att sitta i regering har nog hans vän Trump lyckats krossa.

• Tyra myra
    Mentat skrev 2025-04-23 16:36:18 följande:
    Det kan ju tolkas som en indikation på vad det kostar att ha en familj i landet som inte har någon större lust att integrera sig här utan kan tänka sig att återvända. Håller med om att det bara kan gälla dem som redan är här.
    Nu tror inte jag att ekonomin är det största anledningen till att man återvänder till sitt hemland.

De som kommer att göra det skulle ha gjort det ändå.
  • Tyra myra
    Rataxes skrev 2025-04-24 10:19:51 följande:

Aftolnatrinens överstepräst briljerar igen:

Hur kan det vara regeringens ansvar att den vänsterextrema bloggen ETC skickar ner en efterlyst reporter utan journalistackreditering? 

Enligt (S)(V)t's rapport är rättegången en publik tillställning, kan inte hela ETC redaktionen åka ner och bevaka rättegången? Ta gärna med aftonlatrinen också.

Nu blir jag lite förvirrad.  Att se Etc som vänsterextremistisk skulle innebära att Svenska Dagbladet skulle ses som högerextremistisk media.

Nog drar du iväg med dina politiska sympatier lite väl långt nu.
  • Tyra myra
    Rataxes skrev 2025-04-26 09:42:05 följande:
    ETC fungerar dom megafon  åt diverse vänsterextremister som Kajsa Ekis Ekman mfl på samma sätt som Fria Tider agerar megafon åt diverse lightnazister. Båda bloggarna publicerar regelbundet diverse vatniks, ETC har stående utrymme till Ryska Freds med Frida Stranne i spetsen. (Även Aftonlatrinen ger gärna dessa vatniks spaltutrymme, liksom Göran "100% skatt" Greiders Dala-Diktatorn.
    Att påstå att Greider är vänsterextremist är verkligen att ta i från tårna. Troligen inser du själv att du är ute och cyklar här.
  • Tyra myra
    Rataxes skrev 2025-04-26 22:29:50 följande:
    Fullt normala vänsteråsikter?

Det kan inte bli mycket mer extremt än så här.
    Ett uttalande helt taget ur sitt sammanhang som inte visar på några åsikter alls.

Om frågan varit typ " Vilken skattenivå  skulle krävas för att vänsterpartiets alla krav skulle tillgodoses?" skulle han kunna ge detta svar.

Det är på inget vis bevis på att han skulle vara vänsterextrem utan tvärtom.
  • Tyra myra
    Rataxes skrev 2025-04-28 10:21:58 följande:
    Ok, Göran Greider är alltså högerextrem Tomte
    Ha, ha....  det är väl tvärt om så att han inte är vänster extrem och inte extrem överhuvudtaget utan en rätt ordinär sosse.

Han liksom de flesta av oss i detta land lever i den gråa mitten.Glad
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026