Inlägg från: Anonym (Villaägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Villaägare)

Riksdagsvalet 2026

I vårt välskötta, välmående och trygga villaområde har vi en familj från Mellanöstern . De är akademiker , verkar inte vara kriminella och har gott om pengar , men ändå avviker de från övriga familjer på ett negativt sätt. 

De sköter inte om sitt hus exteriört , målar inte om och ser till att allt är snyggt. Det ser schabbigt ut. Den inglasade balkongen används som någon form av stökigt förråd, jämfört med alla grannar som har trevlig möblering och blommor på balkongen. 

Det deltar inte i våra arbetsdagar i samfälligheten. Två gånger om året har vi dessa och familjen från Mellanöstern är aldrig med. En gång ringde en grupp på men de vägrade att komma ut. 

Utöver de två arbetsdagarna har vi en styrelse med frivilliga som engagerar sig för att vårt kvarter skall skötas på ett bra och kostnadseffektivt sätt. Många gör frivilliga aktiviteter. Invandrarfamiljen från Mellanöstern gör inget alls. 

Det fungerar med en invandrarfamilj, men hur skulle det fungera med fler? 

Jag vet att de flera gånger blev nekade att köpa hus i grannkvarteren, vilket jag tyckte var radistiskt. Men nu är jag inte längre lika säker. 

Att vårt kvarter är så snyggt och trevligt och vi har grannsamverkan beror ju på att alla hjälps åt, om en stor grupp inte hjälper till, hur kommer det då att bli?

• Anonym (Villaägare)
    KillBill skrev 2025-06-15 10:53:40 följande:

Men snälla nån. Bygger du alltid din världsbild på enskilda anekdoter, eller är det bara ett dåligt försök att dra alla över en kam?

I de flesta villakvarter finns det alltid någon som inte lever upp till normerna för hur en trädgård "ska" se ut. Det kan handla om äldre personer, människor med psykisk eller fysisk ohälsa, eller någon med bil-intresse som låter fordon ta plats på tomten. Det finns många möjliga förklaringar  men personens ursprung är inte en av dem.

Att antyda att invandring leder till oklippta gräsmattor, mindre grannsamverkan eller "förfall" är inget annat än ett rasistiskt tankefoster och säger mer om dina fördomar än om verkligheten.

Är det verkligen så?
    Vill påpeka att för mig är inte detta en anekdot, det är från min vardag. 
    Familjen som bor där har inga psykiska problem.
    Hur kommer vårt samhälle att fungera utan frivilliginsatser? 

• Anonym (Villaägare)
    KillBill skrev 2025-06-15 10:53:40 följande:

Men snälla nån. Bygger du alltid din världsbild på enskilda anekdoter, eller är det bara ett dåligt försök att dra alla över en kam?

I de flesta villakvarter finns det alltid någon som inte lever upp till normerna för hur en trädgård "ska" se ut. Det kan handla om äldre personer, människor med psykisk eller fysisk ohälsa, eller någon med bil-intresse som låter fordon ta plats på tomten. Det finns många möjliga förklaringar  men personens ursprung är inte en av dem.

Att antyda att invandring leder till oklippta gräsmattor, mindre grannsamverkan eller "förfall" är inget annat än ett rasistiskt tankefoster och säger mer om dina fördomar än om verkligheten.

Vill också påpeka Killbill , att mannen , sköter sig egen trädgård , han är noga med den. Han odlar bla vindruvor för att använda bladen i matlagningen. Men samfälligheten struntar han i. Trots att hans tomtar gränsar till vår samfällighet. 

Om detta hade varit ett enskilt fall vore det väl. Men vi ser ju alla vilket förfall det är i områden som domineras av invandrare från MENA.

• Anonym (Villaägare)
    KillBill skrev 2025-06-15 11:28:39 följande:

Du verkar vara väldigt insatt i den här familjen, till och med så pass att du vet syftet med deras odling. Det är imponerande, eller möjligen lite oroande, att du engagerar dig så djupt i vad dina grannar gör på sin egen tomt.

Jag har en fråga angående familjens balkong. En balkong är, som bekant, en konstruktion på en övre våning,  alltså inte på marknivå. Varför är det här något som grannarna ens lägger sig i? På vilket sätt påverkar det er?

Du skriver att "trots att hans tomtar gränsar till vår samfällighet så struntar han i den". Men om tomten faktiskt ligger utanför samfällighetens gränser, vad menar du då att han är skyldig att göra? Vilket ansvar menar du att villaägare har för något som inte tillhör deras mark?

Avslutningsvis: det är värt att påminna om att förfall i utanförskapsområden inte beror på dem som bor där. Det är en betydligt mer komplex fråga som handlar om strukturella orsaker, bristande samhällsresurser och politiska beslut över lång tid. Men det är förstås enklare, och bekvämare, för vissa att försöka skylla på människors hudfärg eller bakgrund, istället för att ta itu med de verkliga problemen.

Vi villaägare äger samfälligheten tillsammans, och vi är därför alla skyldiga att sköta den. 
  • Anonym (Villaägare)

Varför flyttar inte alla goda och välutbildade Socialdemokrater ut i utanförskapsområdena och bidrar själva praktiskt till den goda integrationen? Om KillBill och Lawen Redar börjar och bidrar med ett gott exempel, då kanske Magdalena Andersson och Damberg också följer med?

Jag antar att ni vill att era barn skall gå skolor tillsammans med invandrarbarn så att de kan agera goda föredömen och vara draglok till dem som har sämre förutsättningar till studier hemifrån.

• Anonym (Villaägare)
    KillBill skrev 2025-06-15 11:28:39 följande:

Du verkar vara väldigt insatt i den här familjen, till och med så pass att du vet syftet med deras odling. Det är imponerande, eller möjligen lite oroande, att du engagerar dig så djupt i vad dina grannar gör på sin egen tomt.

Jag har en fråga angående familjens balkong. En balkong är, som bekant, en konstruktion på en övre våning,  alltså inte på marknivå. Varför är det här något som grannarna ens lägger sig i? På vilket sätt påverkar det er?

Du skriver att "trots att hans tomtar gränsar till vår samfällighet så struntar han i den". Men om tomten faktiskt ligger utanför samfällighetens gränser, vad menar du då att han är skyldig att göra? Vilket ansvar menar du att villaägare har för något som inte tillhör deras mark?

Avslutningsvis: det är värt att påminna om att förfall i utanförskapsområden inte beror på dem som bor där. Det är en betydligt mer komplex fråga som handlar om strukturella orsaker, bristande samhällsresurser och politiska beslut över lång tid. Men det är förstås enklare, och bekvämare, för vissa att försöka skylla på människors hudfärg eller bakgrund, istället för att ta itu med de verkliga problemen.

De bor mittemot mig så det är svårt att blunda.
    Att jag bryr mig är för att det ser fult ut och avviker.
    Jag pratar naturligtvis med mina grannar, därför vet jag vad han använder sina vindruvsblad till. 
    Om husen ser dåligt skötta ut och det är fult och stökigt så minskar trivseln i området. Vi har inte jättestora tomter utan bor ganska tätt inpå varandra. I förlängningen påverkar det naturligtvis också värdet på huset. 

Om en familj av 45 inte hjälper till med att sköta de gemensamt ägda ytorna så fungerar det naturligtvis ändå. Vårt område är skött i toppklass, vår lekpark målas och sköts om, vi rensarvåra gemensamma rabatter och vi  har även grannsamverkan tillsammans med polisen, vilket minskat inbrotten.

Just detta fina och välskötta har fått  denna familjärt flytta hit. Men de vill inte själva bidra till samfälligheten.

Det fungerar när det är en familj av 45. Men om de vore 5 av 45 ? Eller ännu fler? Vad skulle hända då? 

• Anonym (Villaägare)
    KillBill skrev 2025-06-15 13:07:30 följande:

Den här personen i den artikel som du länkar till beskriver på ett bra sätt vad socialdemokratisk politik går ut på. 

"Blandningen mellan funktionella och dysfunktionella familjer måste vara vettig över hela stan. Det kan inte vara så att vissa områden får ta allt, för det orkar man liksom inte med, säger Jesper Nilsson"

För övrigt viker alla kommuner en viss del bostäder för familjer i svår nöd exempelvis hemlösa barnfamiljer och kvinnor som flyr från väld i nära relation.

www.expressen.se/kvallsposten/efter-braken-i-lyxiga-omradet-nya-policyn/

Det skall bli dåligt överallt med andra ord. 

När medelklassen och mittenväljarna förstått vad denna nya Socialdemokratiska politik innebär, då lär S just nu höga opinionssiffror krympa rätt rejält. 

• Anonym (Villaägare)
    KillBill skrev 2025-06-15 13:18:37 följande:

Du skriver att din granne sköter sin trädgård, men att problemet är balkongen. En balkong är ju, per definition, en konstruktion på övervåningen, så det är lite oklart varför det över huvud taget är ett störningsmoment för grannar.

Om jag fick välja skulle jag personligen undvika att bo i en villasamfällighet där man lägger sig i andras balkonger, eller där man börjar spekulera i varför grannar odlar vissa saker sina trädgårdar. Det känns faktiskt ganska obehagligt, nästan lite creepy.

För övrigt finns det i princip i varje samfällighet eller bostadsrättsförening hushåll som inte uppfyller allas förväntningar och det handlar inte om hudfärg. Att försöka göra det till en fråga om etnicitet eller ursprung säger mer om den som gör det än om verkligheten.

Den som drar rasistiska slutsatser av sånt här visar faktiskt att hen är rasist.

Det stora problemet är att han inte sköter sin del av samfälligheten. I alla nya villaområden i vår stad bildas en samfällighet som sköter de gemensamma ytorna. I vårt fall är de gator, gatlyktor, lekpark, planteringar, miljöbov, samt även snöröjning och asfaltering när det behövs. 

För att sköta detta på ett bra och kostnadseffektivt sätt krävs att alla, eller åtminstone, många engagerar sig. 

Om man inte vill bo i ett sådant område behöver man inte , men om man bor där böt man engagera sig. 

• Anonym (Villaägare)

Jag har fler anekdoter från min stad. I den stadsdel som domineras av invandrare var skolresultaten undermåliga. Efter många års försök med extra pengar, stöd och satsningar , utan resultat, så stängdes skolan. Eleverna flyttades till två andra kommunala och välfungerande skolor. 

Vad hände? Det blev kaos , kris, dåliga resultat i dessa två tidigare välfungerande skolorna. Föräldrarna flyttade raskt sina barn till friskolor där de kunde få en vettig utbildning. Resultatet: Alla de kommunala skolorna i den delen av staden fick dåliga resultat.

Men jag vet ju hur Socialdemokraterna vill lösa de skolproblem vi har,.
    Förbjud alla friskolor.
    Så får alla lika dåliga skolor. Problemet löst. Det blir inte längre orättvist. 

Förutom den socialdemokratiska eliten förstås, som bor i Stockholms innerstad och har sina barn i statusfyllda stiftelsedrivna friskolor, som förstås inte kommer att förbjudas.  

• Anonym (Villaägare)
    Anonym (Villaägare) skrev 2025-06-15 12:50:31 följande:

Varför flyttar inte alla goda och välutbildade Socialdemokrater ut i utanförskapsområdena och bidrar själva praktiskt till den goda integrationen? Om KillBill och Lawen Redar börjar och bidrar med ett gott exempel, då kanske Magdalena Andersson och Damberg också följer med?

Jag antar att ni vill att era barn skall gå skolor tillsammans med invandrarbarn så att de kan agera goda föredömen och vara draglok till dem som har sämre förutsättningar till studier hemifrån.

Kill Bill : När flyttar du och Lawen Redar ut till utanförskapsområden så att ni kan göra lite praktisk nytta och bidra till den goda integrationen?
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026