Riksdagsvalet 2026
I vårt välskötta, välmående och trygga villaområde har vi en familj från Mellanöstern . De är akademiker , verkar inte vara kriminella och har gott om pengar , men ändå avviker de från övriga familjer på ett negativt sätt.
De sköter inte om sitt hus exteriört , målar inte om och ser till att allt är snyggt. Det ser schabbigt ut. Den inglasade balkongen används som någon form av stökigt förråd, jämfört med alla grannar som har trevlig möblering och blommor på balkongen.
Det deltar inte i våra arbetsdagar i samfälligheten. Två gånger om året har vi dessa och familjen från Mellanöstern är aldrig med. En gång ringde en grupp på men de vägrade att komma ut.
Utöver de två arbetsdagarna har vi en styrelse med frivilliga som engagerar sig för att vårt kvarter skall skötas på ett bra och kostnadseffektivt sätt. Många gör frivilliga aktiviteter. Invandrarfamiljen från Mellanöstern gör inget alls.
Det fungerar med en invandrarfamilj, men hur skulle det fungera med fler?
Jag vet att de flera gånger blev nekade att köpa hus i grannkvarteren, vilket jag tyckte var radistiskt. Men nu är jag inte längre lika säker.
Att vårt kvarter är så snyggt och trevligt och vi har grannsamverkan beror ju på att alla hjälps åt, om en stor grupp inte hjälper till, hur kommer det då att bli?