Riksdagsvalet 2026
En fråga till KillBill. Du har i en annan tråd, flera gånger, skrivit att vi svenskar är lika kriminella som invandrarna i gängen. Som socialdemokrat, är det något som de andra också anser?
En fråga till KillBill. Du har i en annan tråd, flera gånger, skrivit att vi svenskar är lika kriminella som invandrarna i gängen. Som socialdemokrat, är det något som de andra också anser?
De politiker som vill ha detta kan väl själva flytta till stökiga områden med mycket invandrare och kriminalitet. Men de bor tryggt i sina villor långt ifrån detta. De har ingen aning om verkligheten, och de vill nog inte att deras egna barn ska växa upp i dessa miljöer.
Reinfeldt är ett bra exempel. När det bestämdes att det skulle byggas ett asylboende i hans område så flyttade han på stört. Trots det uttryck som det svenska folket hatar mest - att vi skulle öppna våra hjärtan och plånböcker.
Politikerna bestämmer, men hur upplever det svenska folket denna "tvångsblandning?" Om det blev en folkomröstning om detta, hur skulle resultatet då se ut?
"White Flight" - de svenskfödda flyttar ut, och de utrikesfödda flyttar in. Det är vad som kommer att hända.
När jag var yngre bodde jag i ett ytterområde som ansågs vara det bästa, och det var flera års väntetid för att få en lägenhet. Det var ett fint område med barnfamiljer. Det enda problemet var ett gäng med "A-laget" men de störde oss inte. Det kom mer och mer invandrare, och sedan white-flight-effekten. Folk började flytta därifrån, och nu anses det vara ett utsatt område med skjutningar. Var där för ett tag sedan, och jag såg inte en enda svensk. När jag bodde där såg jag inte en enda invandrare. Men nu var det stökigt, och unga invandrarkillar förstör området. Det är så här det kommer att bli, skötsamma svenskar vill inte bo kvar.
Ännu så länge , ja. men vi måste nog utnyttja landsbygden också om vi skall bryta segregationen??
När Malmö kommun aktivt byggde ett blandat område vid havet i vackra och exklusiva Limhamn, då blev resultatet ett Rosengård by the sea med hög kriminalitet. Man byggde hyresrätter så att även invandrare med sämre ekonomi skulle kunna bo i detta nya fina blandade område. Resultatet är segregation, med kaos i hyreshusen.
I min stad såg man liknande, man byggde jättefina hyreslägenheter i allmännyttans regi i bra läge. Om än inte så fint som i Limhamn. En hel del invandrare flyttade in, socialen betalade hyrorna. Efter några år var lägenheterna sönderslitna , kaos i kvarteret , sopor slängs överallt.
Så vad är det som krävs för att bryta segregationen? Att bygga fina hyresrätter i bra lägen och låta socialen hjälpa till med de höga hyrorna verkar inte hjälpa , vare sig i Limhamn eller i min stad.
Alla försök med nedläggningar av skolor och tvingande omflyttningar av barn har vad jag vet också misslyckats.
KillBill. Du anser ju att de från utsatta områden ska flytta till lugna och välordnade områden. Men hur kommer det att fungera i klassrummen? I skolorna i de utsatta områdena är det mycket stök, dåliga betyg och hög frånvaro. I ex. Göteborg uppnår max varannan elev från dessa områden behörighet till gymnasiets yrkesprogram. Hur ska de då kunna få ett jobb?
Hur ska då utbildningen ske i skolorna med så olika resultat? Vid jämförelser kan kunskapsnivåerna från utsatta områden ligga på en femteklassares nivå när de går i nian. Ska eleverna, som sköter skolan, då behöva anpassa utbildningen efter dem som kommer från utsatta områden? Kan det påverka deras kunskapsnivå när de sedan går i gymnasiet, som ex. i språk? Även detta är ett stort skäl till white flight, vilka föräldrar vill att deras barn ska gå i dessa klasser?
Källa: Stockholms Universitet
"Projektet mot alla odds" handlar om tre grundskolor som ligger i ett område som polismyndigheten beskriver som särskilt utsatt. Men trots sin placering, och elevunderlag, och till skillnad från andra jämförbara skolor i området presterar eleverna här i likhet med det nationella genomsnittet för elever i åk 9".
Detta anses alltså som ett mindre mirakel, att de ligger på den kunskapsnivå som anses vara normal i denna årskurs? Då är det illa.
KillBill. Du skyller de dåliga skolresultaten i utsatta områden på deras hemförhållanden. På vilket sätt hjälper det då att byta skola? Det var en dålig ursäkt.
Men frågan, som du inte svarade på, är om deras låga kunskapsnivå påverkar utbildningen för elever som vill få bra skolresultat. Ska de behöva sänka nivån för att ta hänsyn till dem från utsatta områden?
Källa: Vi Lärare
Ökad skolsegregation leder till en allt tuffare arbetsmiljö för många lärare säger Britt-Marie Selin som är ordförande för LR i Stockholm. Lärare i utsatta områden hör av sig och gråter. Jag tycker att det är oanständigt det som sker idag, offra ett antal skolor och elever. Men samtidigt som vi vet att alla lyfts om det finns starka elever i klassrummen kan man förstås inte tvinga högpresterande elever att gå kvar. Jag har en viss förståelse för att elever och föräldrar väljer att byta skola när den nuvarande hamnat i en ond nedåtgående spiral, men det är en utveckling som inte hade behövt inträffa".
KillBill. Har du någonsin googlat om våld och hot i skolor i utsatta områden?
Källa: Linnéuniversitetet:
Nu ska ett nytt forskningsprojekt vid detta universitet bidra till en bättre arbetssituation med fokus på socialt utsatta områden. Våra förstudier från utsatta områden visar hur våldsdåd och narkotikaförsäljning i närområdet, men även hot, våld och kränkningar kan påverka personalens arbetsmiljö.
Varje vecka slutar legitimerade lärare därför att de inte klarar av trycket och blir sjukskrivna för bl.a. stress och utmattningssyndrom.
KillBill. Detta är inte lögner, missförstånd, djup okunskap eller andra förolämpningar som är mycket vanliga i dina inlägg.
Förstår du nu varför svenska föräldrar är så oroliga? Detta är sanningen om skolor i utsatta områden.
Varifrån tror du att uttrycket "white flight" kommer?
.
Jag vet inget om politik, eller hur våra skattepengar fördelas.
Invandringen har ju kostat oerhört mycket pengar när det gäller bidrag, bidragsbrott, bedrägerier inom välfärden, polisiära insatser, kostnader vid brott, överfulla SIS-hem och fängelser, sprängda byggnader m.m. Listan kan göras mycket lång.
Påverkar det budgeten när det gäller ex sjukvården, äldreomsorgen, skatter, skolor osv? Har det skett nedskärningar inom vissa områden på grund av dessa enorma helt onödiga utgifter?
Att få bo i Sverige innebär inte bara att "få" - man ska även "ge".
KillBill. Har man andra åsikter än dig så haglar kritiken med nedsättande ord och man blir idiotförklarad. Trådar dör då ut eftersom det blir för aggressivt.
Jag har en fråga till dig, du verkar vara väl insatt i politiken. Jag var på ett möte inom mitt bostadsområde, och denna gång var det fullsatt. Orsaken var en mycket stor oro för att de från utanförskapsområden ska blandas med dem som redan bor där. Och de var mycket bekymrade över att det skulle bli nya, negativa förändringar i skolan som gör att de då måste flytta. Kommer vissa områden att bli påtvingade detta, och de nuvarande boenden inte har någonting att säga till om detta? Jag är bara en budbärare, har själv inga barn. Men lovade att jag skulle försöka att hitta ett svar på deras bekymmer.
På Regeringskansliets hemsida hittade jag detta: "Att minska utanförskapet i Sverige är en av regeringens främsta prioriteringar. Bostadsområden som präglas av svaga skolresultat, hög arbetslöshet, högt bidragsberoende, utbredd trångboddhet och stor otrygghet har vuxit fram under en lång tid".
"På uppdrag av regeringen har SCB och Boverket tagit fram en kartläggning som visar hur utbrett utanförskapet är idag. Analysen visar att det finns 180 områden i 66 kommuner där det finns en stor sammanvägd problematik med utanförskap. Totalt bor över 700 000 personer i dessa områden, varav c:a 170 000 är barn".
Frågor:
1. Har de som bor i lugna och trygga områden något att säga till om när det gäller omflyttningar från utanförskapsområden?
2. Hur ska de kunna placera ut 700 000 personer?
3. Hur ska de kunna få ordning på så många elever som har en mycket hög frånvaro i skolan? Och max hälften (i Göteborg) har godkända betyg för att komma in på en yrkeslinje?
4. Finns det någon lösning på dessa problem som vi tidigare inte hade i Sverige?
5. Kommer politikerna någonsin att få ordning på Sverige?
Är tacksam för ett VÄNLIGT svar.