Inlägg från: Anonym (Lena) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lena)

Riksdagsvalet 2026

Vid nästa riksdagsval kommer jag att bli förvånad över alla röster på SD.

De har rasistiska rötter, men har lyckats att städa upp sin politik, dock varje dag publiceras ny information om SD politiker som hänger med motorcykelgäng eller slår folk på käften höggradigt berusade. Och innan dess var det slagsmål med järnrör och annat. Herregud så pinsamt! Den nertonade nuvarande SD politiken tycker jag är ganska ok, men med detta drama inom partiet gör de sig helt omöjliga. 

Jag har alltid röstat på Liberalerna, Folkpartiet, och skulle kunna tänka mig samarbete mellan L och SD om man tittar på partiprogrammet, men hoppas inte L samarbetar med SD som har sådana svin som företrädare.  

Jag bor i Österrike, här ställs hårda krav på alla invandrare och utländska ungdomar blir i allmänhet drillade att uppföra sig exemplariskt och bli väldigt bra på tyska, liksom deras föräldrar. Oftast fungerar integrationen bra. I går blev en ung tjej våldtagen, det stod i alla tidningar att det var killar med ursprung från Syrien som var misstänkta, här hymlas det inte.

• Anonym (Lena)
    KillBill skrev 2025-06-18 21:45:03 följande:
    Ja hur kan det komma sig att så många drägg återfinns i SD:s riksdagsgrupp? Och varför är tidigare anständiga partier som M och KD beredda att samarbeta med ett parti vars företrädare gång på gång avslöjas med rasistiska, antidemokratiska eller extremt olämpliga uttalanden?
    Läs mer om SD-riksdagsmannen som skriker "fitta" på  krogen:

Ja helt ofattbart!
    Önskar att bara L, M och KD kunde regera.

Med hjälp av C eller S om det krävs. 

• Anonym (Lena)
    Mentat skrev 2025-06-19 15:23:38 följande:
    Det finns naturligtvis både-och men här bemötte jag det bevisligen felaktiga påståendet att det inte skulle finnas kommunism inom (v)
    Har det varit något officiellt avståndstagande från kommunism från vänsterpartiet? Jag har alltid betraktat V som kommunister med nytt partinamn. Det är så de framstår. Det är också det värsta med S, att de vill samarbeta med kommunister.
  • Anonym (Lena)
    KillBill skrev 2025-06-19 22:17:49 följande:
    Macha har redan ett jobb. De menar altså att det är rimligt att skicka henne till mullorna Iran?  Självkart borde det finns mölighet att göra undantag i ett sådant här fall. 
    Det är inte rimligt att skicka någon tillbaka till Iran.
    Men vi kan inte ta emot alla iranier tyvärr. Därför har vi regler, där det finns många man skulle vilja göra undantag för men om man reagerar godtyckligt blir det kaos och reglerna förlorar sin mening. 
  • Anonym (Lena)
    Mentat skrev 2025-06-19 22:52:09 följande:
    Knappast, med tanke på att Ung Vänster strävar efter ett kommunistiskt samhälle. De slopade begreppet ur partinamnet men om de verkligen hade tagit avstånd från kommunismen går det inte riktigt ihop med det Ung Vänster står för.

Men för all del, jag har inte loggat vartenda uttalande de har gjort. Jag kan ha missat något.
    Nej man tycker ju att ett avståndstagande borde ha gjort avtryck i media. Men kanske funnits något jag missat. 
  • Anonym (Lena)
    KillBill skrev 2025-06-19 23:12:05 följande:
    Vi pratar om ett ungdomsförbund och de förtydligar i samma text att de inte pratar om den typ av kommunism som vi idag ser i kommunistrkina och Norkorea, 

Nu har ju inte jag skrivit om något ungdomsförbund, alla politiska ungdomsförbund är väl mer extrema än sina moderpartier, det bryr jag mig inte så mycket om.

Och ja, alla kommunister i Sverige har pratat mindre på senare tid om hur fantastiskt det är i Cuba eller Kina. Men jag har inte sett att några ränder gått ut. 

• Anonym (Lena)
    Snälla Killen skrev 2025-06-20 07:33:26 följande:

Jag tycker inte att det är det ett dugg konstigt att kriminaliteten ökar inom ett ekonomiskt orättvist samhälle.

Det är snarare ett förväntat resultat...

Ekonomiskt orättvist samhälle? Säg att du är kommunist utan att säga att du är kommunist. 
  • Anonym (Lena)
    KillBill skrev 2025-06-20 09:13:33 följande:

Sverige som tidigare var världens med ekonomiskt jämställda land är idag väsentligt mindre ekonomiskt jämlikt än våra nordiska grannländer. Utveklingen har helt enkelt gått i fel riktning i vårt land. 

Vad exakt menas med ekonomiskt jämställd och hur mäts det? Låter som högre skatter för höginkomsttagare, är det vad som menas?
  • Anonym (Lena)
    Mentat skrev 2025-06-20 09:20:55 följande:
    Vad tycker du att Gini-koefficienten bör ligga på för värde?
    Googlade detta nu, intressant. Skattefinansierad välfärd räknas tydligen inte in, bostadsbidrag etc. 
  • Anonym (Lena)
    KillBill skrev 2025-06-20 09:40:48 följande:
    Menar du att du beskyllde andra för kommunism utan att ens första detta begrepp?

Ja fast jag känner till kommunismens planekonomi och idéer om lika lön för alla. Kände inte till begreppet Gini. Tycker det låter missvisande. Du kanske mäter på något annat sätt, finns flera. 

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/loner/ginikoefficient-internationellt_1209113.html

Måttet tar inte hänsyn till andra omfördelande effekter som kan komma av exempelvis offentligt finansierad välfärd, så som skola och sjukvård. Tar man hänsyn till omfördelningseffekterna av skattefinansierad välfärd, vilket tidigare gjorts av OECD, minskar inkomstspridningen betydligt i Sverige och de nordiska länderna.

Ett annat sätt att jämföra länders inkomstfördelning är genom att studera lönepercentiler. Då jämför man istället lönespridningen mellan låga och höga löner i samhället. Exempelvis jämför man hur stora skillnader det är mellan de 10 procent som har högst löner och de 10 procent som har lägst. Det är också vanligt att man jämför de lägsta lönerna med medianlönen.

• Anonym (Lena)
    KillBill skrev 2025-10-12 09:25:11 följande:

Tycker det låter som ett typiskt Tidölagsprojekt. 

För bara någon vecka sedan briserade skandalen om hur SD och regeringen skickat nästan hundra miljoner kronor till ett hemligstämplat projekt där Somalias Hamas-vänlige och korruptionsanklagade premiärminister har kontroll över pengarna och nu detta.

Mönstret börjar bli tydligt: stora summor av våra skattepengar försvinner i tveksamma internationella projekt, medan regeringen pratar om "kostnadseffektivitet" och "transparens / Insyn"

Annars är misslyckade projekt SIDAs paradgren, påhejat av Socialdemokraterna. Några exempel. 

https://www.sverigesradio.se/artikel/157446

Publicerat tisdag 10 december 2002 kl 05.00

Statens biståndsmyndighet, Sida, skickade för fyra år sedan i väg tre miljoner kronor av skattepengar till ett afrikanskt biståndsprojekt ? trots att man visste att projektet hade havererat och inte praktiken fungerade längre. Andra länder hade redan avbrutit all medverkan i projektet.
    I dag står det klart att Sida inte vet vad som hänt med 2,5 miljoner av de ursprungliga tre miljoner kronor som skickades.

https://fuf.se/magasin/minska-bistandsbudgeten-och-folj-upp-skattebetalarnas-pengar/

Skattebetalarna blir nog inte glada över att höra om Rwandas sponsorkontrakt med Arsenal för hundratals miljoner kronor när Sverige året efter skänkte 230 miljoner i bistånd. De blir nog heller inte glada över att det år 2014 betalades ut 54 miljoner kronor till en sockerrörsplantage i Tanzania som aldrig lyckades plantera en enda sockerrörsplanta. Ett annat färskt exempel är från klimatarbetet i Kenya 2019 där riksrevisorn Edward Ouko i sin rapport skriver till kenyanska parlamentet att det inte gått att redovisa vart en miljard kronor har tagit vägen budgetåret 2017/2018. Tre år senare hände samma sak med 245 miljoner svenska kronor utan möjlighet för Sida att göra en revision.

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026