Inlägg från: Anonym (Jo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jo)

Riksdagsvalet 2026

KillBill skrev 2025-06-15 20:55:22 följande:
    WORD!

Ja är det inte ganska talande att det är moderatledda kommuner som Lidingö, Nacka, Solna, Bromma och Upplands-Bro som ägnar sig åt det som brukar kallas social dumpning dvs. att aktivt flytta människor i behov av stöd till andra, ofta mindre resursstarka kommuner.

Här handlar det inte om att ta ansvar eller minska segregationen utan tvärtom. Dessa kommuners ägnat sig åt att förflytta problemen bort från den egna kommunen och läggs i knät på andra. Resultatet? Ökad segregation, ökad ojämlikhet och ett samhälle som slits isär ännu mer.

Det är så fruktansvärt cyniskt och ovärdigt i ett land som Sverige.

Sorgligt men sant.
  • Anonym (Jo)
    KillBill skrev 2025-06-19 23:13:30 följande:

Hur kan denna minister ha kvar sitt jobb? Ställer Ulf Kristersson inga krav på sin organisation?

Verkar inte så.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Sossen) skrev 2025-07-03 14:40:16 följande:
    Schweiz är ett skatteparadis och verkligen inget föredöme. Sverige anses vara ett av världens bästa länder att leva i, tack vare vår generösa föräldraförsäkring, sjukvård åt alla, fri utbildning, jämställdhet och bra arbetsvillkor.

Den svenska modellen bygger på principen om skatt efter bärkraft och välfärd efter behov och det är något som behöver förstärkas - inte nedmonteras.
    Instämmer
  • Anonym (Jo)

Illa, illa detta.

KillBill skrev 2025-07-04 13:39:00 följande:

Är det inte anmärkningsvärt att utbildningsministern i den SD-styrda (M/KD/L) regeringen vågar ljuga så flagrant? Inser hon inte att politik är en fråga om förtroende?

• Anonym (Jo)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-30 08:52:47 följande:
    Jag undrar också varför den moderata finansministern nu vill låna många miljarder kronor för att finansiera skattesänkningar? Är det bra?
    Att låna för att investera tror jag är bra, men inte för att sänka skatter. Det är samma som att ta blancolån för att öka sin privata konsumtion. 
    Så sant.
  • Anonym (Jo)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-01 14:17:47 följande:

Sverige utan SVT vore en fasa. Då blir det som i USA där demokrater tittar på CNN och Republikaner på Fox News, 

Just därför måste SVT försöka bättra sig och vara opartiska. 

Det är trist att Sverige verkar bli lika polariserat som USA. 

Håller med.
  • Anonym (Jo)
    klyban skrev 2025-09-08 10:26:12 följande:

Man ser en komisk panik nu i regeringen och hur de slänger skattesänkningar omkring sig som tokar.
    Har dom ens räknat ihop att det går?
    Eller är mer slag mot fattiga och låginkomsttagarna att förvänta?

Förmodligen.
  • Anonym (Jo)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-12 13:51:27 följande:

Nu har L fått igenom en reform. Ganska dramatisk sådan. Barn med särskilda behov , som behöver särskilt stöd, skall inte längre inkluderas i klassrummet utan undervisas enskilt eller i mindre grupp. 

Detta är en mycket stor ändring av undervisningen.
    Vad tycker ni? Är det bra? Kommer detta kunna rädda L kvar i riksdagen?

Tveksamt.
  • Anonym (Jo)

Inte ofta jag håller med Ebba Busch men detta håller jag med om.

KillBill skrev 2025-09-12 16:51:38 följande:

Lägger den här: 

• Anonym (Jo)
    klyban skrev 2025-10-14 14:02:57 följande:

En intressant sak med jimbo, det är att han är sur över att demokratin stärks.
    Och varför är man sur över detta för.
    Ja, jag kan bara finna en anledning till det och det är att jimbo ser demokratin som ett hinder för han.

Väldigt fascinerande att se faktiskt att ge sig på demokratin och när man ska stärka den.

Är inte förvånad.
  • Anonym (Jo)
    Tyra myra skrev 2025-10-14 17:22:00 följande:

Det känns som om vi behöver informera om vad demokrati innebär inte minst i skolan. Vi måste på något sätt sätta stopp för dessa "nagganden" och tillsynes oskyldiga påfund som kommer från hans "håll i politiken".

Här på FL diskuterar man huruvida vi ska få bära palestinasjal. Helt groteskt!
    Vi lever i ett fritt demokratiskt land och för bära vilka kläder och sjalar vi vill. 

Jag blir ärligt talat mörkrädd när en ledare för Sverige's näst största parti  går emot ett förslag som skulle stärka demokratin och säkra den för framtiden. Att komma dragandes med rädsla för att S skulle kunna hindra viktiga ändringar i grundlagen, ger mig kalla kårar utmed ryggraden. Det är ju tvärtom grundlagen som måste skyddas från klåfingriga fascister.

Håller med.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026