Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Riksdagsvalet 2026

Min undran är Har SD någon klimat-politik över huvud taget? Och vad går den i så fall ut på?

De talar mycket om att det är andra länder som ska minska utsläppen. De påstår att Sverige som land har lite utsläpp och därmed inte behöver rädda klimatet.

Nu tror jag inte att de går efter utsläppen per capita utan jämför totala utsläppen. Ni får gärna rätta mig där.

Bara tanken att vi i Sverige är bättre betjänta av billigt smutsigt bränsle än satsningar på omvandligen  och förnybara bränslen förstår jag bara inte

• Tyra myra
    Mentat skrev 2025-05-10 20:43:29 följande:
    Om man går efter utsläpp per capita gick Kina om Sverige redan 2009 och har ökat sina utsläpp rejält sedan dess. 

Jag förstår om du har missat det, det har inte direkt varit något media har tagit upp. 
    Det kan mycket väl vara så men detta innebär väl inte att vi i Svergie ska ha frikort?  Vi måste väl betala för vad vi smutsat ner liksom alla andra. 

Vi kan väl inte vänta oss att kineser ska betala för våra synder.?

Vi kan väl inte heller vänta på att Kineserna ska ta ledningen i klimatomställningen och sen åka snålskjuts, eller?

Väldigt konstigt att man inte engagerade kinerserna i Nothwold, förresten. De har tekninken vi saknar.  
  • Tyra myra
    nihka skrev 2025-05-11 06:29:52 följande:
    SDs miljöpolitik går ut på "Men dom då". Man tänker sig att Sverige som befolkningsmässigt är ett så litet land inte behöver bry sig om miljön tills andra mer befolkningsrika länder höjer sina klimatmål. Och då behöver inte Sverige börja bry sig heller eftersom det lilla vi släpper ut inte gör någon skillnad. Sedan räknar man bort allt vi fraktar och konsumerar från andra länder. Det ju Kinas ansvar att det svenskar handlar på Ullared och Dollarstore skitnar ner vår planet.
    Då har jag inte missuppfattat deras politik, om de nu har någon. 

Kul att du tar upp vår förkärlek för att köpa billigt. Detta är nog vårt största problem idag. Vi köper hellre mängder av billigt krafs än betalar vad en vara ska kosta.  Inte undra på att sopberget växer.  Där måste vi skärpa oss!
  • Tyra myra
    nattuw skrev 2025-05-13 12:24:39 följande:
    Svenska skattebetalare kan inte kompensera för över 1000 kinesiska kolkraftverk. Det går inte.

Ingenting blir bättre av att svenska låginkomsttagare blir fattigare, att människor utanför tunnelbanans täckning inte kan sy ihop en fungerande vardag, att det svenska elnätet blir sämre och att svensk mat blir dyrare med ökad matimport som följd.
    Har detta med Svenska skattebetalare att göra?  Antar att du menar att välfärdsstaten bör monteras ner till ett minimum.

Vad blir bättre av att låginkomsttagare i Sverige tvingas köra runt i bilar som smutsar ner, när övriga världen gör vad de kan för att gå över till förnybart bränsle och el.

Du har fel om du tror att låginkomsttagare skulle vara mindre angelägna om miljön och omställningen.  När vi satsar på miljön satsar vi också på att ingen ska lämnas utanför och att allas bidrag till den är lika mycket värda.

Detta prat om att de med låga inkomster eller de som bor i glesbygd på något sätt skulle offras på omställningens altare är rent nonsens. Det finns många förslag på hur de skulle kunna kompenseras.  Problemet är att vilja inte finns hos de styrande/Tidöpartierna.
  • Tyra myra
    nattuw skrev 2025-05-16 22:25:24 följande:
    Jag menar att vi inte skall montera ner svensk välfärd eftersom det inte kommer att "rädda klimatet".

Den så kallade "klimatpolitiken" slår direkt mot de som har det sämre ställt och de som bor bortanför tunnelbanans slutstation och den gör ingenting för att rädda klimatet eftersom kineserna fortsätter elda kol.
    Hur kan du vara så säker på att det just är klimatpolitiken som kommer skapar ojämlikheten mellan stad och land? Det är många andra faktorer som påverkar.

När vi tillsammans bor på ett klot vi gemensamt lyckats smutsa ner borde vi väl alla göra vad vi kan för att minska nersmutsningen. Vi kan göra en omställning för klimatet med hjälp av el. Andra länder har inte dessa möjligheter utan gör vad de kan och mäktar med. Vi kommer snart att se hur utvecklingsländerna går om oss i teknikutvecklingen när det gäller energi.  

Den goda utveckling vi har haft är på grund av att vi legat i framkant när det gller teknikutveckling. Om vi ger upp den kommer vi som kollektiv att bli ett fattigare Sverige. Då spelar det ingen roll om vi bor nära tunnelbanan eller inte.
  • Tyra myra

Detta börjar bli tjatigt i överkant.  Vet inte vad som är värst.  Okunnigheten om vad som krävs för näringsförbud eller fixeringen på ett lotteri där försäljningen lagts ut på externt företag som inte skött sig.

Att en SD politiker använder HellsAngels för att driva in skulder kanske är en bagatell i din värld. Inte i min.

Rataxes skrev 2025-05-26 13:55:07 följande:
    Det här partiet vill bilda regering efter valet 2026:

Bild

Företagare som beter sig på det viset brukar få näringsförbud.
  • Tyra myra
    Rataxes skrev 2025-05-26 17:44:36 följande:
    Såssarna använde ju kronofogden för att driva in pengar från pensionärer som de lurat på lotteriprenumerationer...

Har jag kallat det som SD-politikern för "en bagatell"? Eller är det något du bara automatiskt förutsätter eftersom jag ogillar såssarnas metoder? Man kan ogilla båda företeelserna i min värld.
    Nej det har du inte gjort men du postade detta i sammanhanget med SD politikern.

Vad ingen talar om är att flera lotterier som använt samma leverantör bötfälls. Bland annat Bröstcancer förbundet och Prostatacancer förbundet. Alla lotterier som denna leverantör haft som kunder får böta. 

SD: s politiker däremot har begått en brottslig gärning.  
  • Tyra myra
    Anonym (Jo) skrev 2025-05-26 20:36:39 följande:
    Tyvärr så blir man inte förvånad.
    Nog är det så, alltid.  Tyvärr har den här lotterihistorien gett dem något att gömma sig bakom. Men nu närmar detta sig slutet.  Varje tänkande människa i detta land inser att det är en milsvid skillnad mellan att använda sig av en dålig leverantör och att begå brottsliga handlingar.  Det handlar om uppsåt

Ingen socialdemokrat stödjer leverantörens sätt att sälja dessa lotter.  
  • Tyra myra
    KillBill skrev 2025-05-28 11:35:21 följande:
    Den som kan politisk historia vet att människor som hyste kommunistiska eller antidemokratiska idéer inte var välkomna till socialdemokraterna. Det fanns inte heller något anledning får sådana individer att söka sig till S eftersom det var så känt att Socialdemokraterna bekämpade allt som kommunismen stod för.  
    Ja, nog har jag uppfattat det så att S nästan paniskt bekämpade kommunismen, Om jag inte minns helt fel så inrättade man till och med en "byrå" som kartlade kommunister.  "IB affären"  blev en stor skandal på sin tid, 

Du hoppar nog i galen tunna om du beskyller S för att vara kommunistvänner.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026