Inlägg från: Anonym (Giggi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Giggi)

Riksdagsvalet 2026

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 11:31:36 följande:

Som presenterades i ett inslag i Aktuellt häromdagen så är det inte längre bara utomeuropeiska invandrare, som står långt från arbetsmarknaden, som är arbetslösa. Så var det förut, att nästan alla arbetslösa stod långt från arbetsmarknaden, men i takt med att konjunkturen försämrats har nya grupper drabbats av arbetslöshet. 
    Akademikerfacken larmar nu , arbetslösheten bland akademiker ökar, och det slår framför allt mot unga nyutexaminerade akademiker. 
    Därför skall vi nu inte fokusera på mer arbetskraftsinvandring från tredje land (utanför EU) utan fokusera på arbetsmarknadspolitik så att inte arbetslösheten biter sig fast även bland svenska ungdomar. 

Och dessa svenskar, ungdomar och äldre, förlorar sina jobb på grund av lågkonjunkturen och får dem åter så fort konjunkturen vänder.

Går hälsokostbutiken Life i konkurs så förlorar folk jobbet.

.

Men det har väldigt lite att göra med den utom-EU arbetskraftsinvandring vi har som är 

1) Indien IT/data
    2) Thailand Bärplockare
    3) Iran Forskare och vetenskapsmän
    4) Kineser också Forskare och vetenskapsmän

Butikspersonalen från Life omskolar du inte till IT-tekniker eller forskare på universitet (och inte tar de jobb som bärplockare heller) men de får tillbaka sina  jobb igen när konjunkturen vänder (och det kommer den att göra).

Den andra halva av långtidsarbetslöheten (den som inte ens gått ut grundskolan) den omskolar du inte heller till dataingenjörer.

Återstår då att fylla vakanser på sådana från där de finns att tillgå.

Och ja, ingenjörer idag verkar mot en global marknad. Det innebär bland annat att vi tar in resurser från just Indien för att göra bulk-jobb då de är billigare men det hindrar inte svenska ingenjörer från att göra andra jobb.

Även på ingenjörsnivå måste du lära dig att anpassa dig även efter examen.

Och detta är inte regeringens fel utan marknaden.

• Anonym (Giggi)

Och så här fungerar det: nu får många av dem tillbaka jobben
    .

.
    Så det är inte de idag temporärt arbetslösa pga lågkonjunkturen som är det verkliga problemet.

Den regering (röd eller blå) som på riktigt vill hantera arbetslösheten behöver ta tag i de grupper som ingen politiker egentligen vill ta tag i utan hellre gömmer statistiskt under rubriker som "sysselsättning" och "arbetsmarknadsåtgärder".

• Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 12:39:34 följande:

Så du vill att vi skall låta marknaden styra så att företagen helt fritt kan anställa ingenjörer och It-akademiker fritt från Indien istället för att ge våra egna ungdomar chansen? Hur många som helst skall få komma hit? Inga begränsningar? 

Det tycker inte jag är en bra framtid för Sverige.
    Därför kommer jag inte heller att rösta på Moderaterna denna gång, utan det blir nu troligen S i valet 2026. Alternativt SD. 

IT-tekniker från Indien är en icke-fråga utom för de som påverkas direkt av det (men det är inte många).

Du verkar ta saken personligt coh så kan det ju vara.

Men som skrivet, det är inte regeringens fel. Outsorcing av IT till Indien är ett fenomen sedan min 25-30 år tillbaka. 
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 12:49:40 följande:

Bulkjobb kallar du det som Indierna gör , enklare programmering. 

Ja, bulkjobb.

Vi har samma "konflikt" där indier "tar" enklare jobb som nyutbildade skulle kunna tränas på MEN samma typ av jobb finns det i mängder så företagen får hitta andra sätt att intern-utbilda de unga efter examen.

.
    Arbetslösheten bland dataingenjörer än 1,5% enligt facket. I praktiken finns det alltså inte en dataingenjör att uppbringa. Därav behovet av att hämta in dem utifrån. 

https://ingenjoren.se/2025/01/21/ingenjorers-arbetsloshet-troligen-pa-vag-ner-sa-skiljer-det-mellan-inriktningarna/
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 13:23:34 följande:

Förra året ökade yrkeshögskolan antalet utbildningsplatser inom data och it med 11 procent. Men nu minskar platserna med sex procent. En orsak till minskningen är att allt färre som går utbildningarna får jobb efteråt enligt Johan Lindahl, pressansvarig på Myndigheten för yrkeshögskolan, som hänvisar till SCB:s siffror för inträde på arbetsmarknaden. 

Färre får jobb ? då drar yrkeshögskolan ner på it-utbildningar | Computer Sweden
    OK?! Vad bevisar det? Att företagen som planerar detta kör ryckigt?

Arbetslösheten bland dataingenjörer är näst intill noll i alla fall.

1,5% är i princip bara de mest oanställningsbara i en yrkeskår och det är inte ett nollsummespel där någon tar jobbet ifrån dig. inte i en bransch som har tillväxt.

Tänker du verkligen välja S ihop med V och MP före SD (med MKDL) för att regeringen accepterar arbetskraftsinvandring från Indien?
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 13:27:09 följande:
    Indier är Sveriges just nu största invandrargrupp så jag tror inte att det är en personlig fråga för just mig, bara. 
    Ukrainare, om vi talar om siffrorna för 2024, och det exkluderar asylsökande.

I vilket fall är IT-tekniker från Indien en icke-fråga ur invandringsperspektiv. Tvärtom är de den typen av invandring vi vill ha. Högutbildade som bidrar till företags tillväxt från dag 1 i landet.
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 13:37:11 följande:
    Civlingenjörer i datateknik är en liten elit bland IT-akademiker. Det är en mycket svår utbildning, bara 48 % lyckas ta examen inom  8 år. 

Du kan inte jämföra den utbildningen med övriga IT-utbildningar i Sverige. 
    Siffran avser högskoleingenjör som du såg när du läste texten i länken
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 14:36:37 följande:

Centerpartiets nya  partiledare är åtminstone bra på att förhandla! Det får man ge henne credit för.

2,7 miljoner om året eller nästan 250 000  kr i månaden får hon i lön. 

Personligen var jag naiv att tro att partiledares och VD:ars höga löner delvis berodde på att de är tvungna att jobba väldigt mycket. Men Centerpartiets ledare Fru Hatt lyckades få till en extremlön samtidigt som hon slutar jobbet senast 17:30. Mobilen finns i en mobilnattislåda.

Blir inte lätt för hennes personal att väcka Partiledaren vid en eventuell kris, men de får väl åka hem till henne, förhoppningsvis har de nyckel till hennes hus? Eller slutar alla Centerpartister alltid senast 17:30?
    Tur att de inte har statsministerposten! 

Hon tjänar 70 000 kronor mer i månaden än föregångaren Muharrem Demirok. Utgångspunkten är att arbetsdagen för både henne och medarbetarna tar slut senast 17.30. På nätterna lägger hon mobilerna i en låda, ett mobilnattis.

Anna-Karin Hatt om att bli partiledare: ?Det var inte självklart? - DN.se

Och hon är med i det lag du säger dig vilja rösta på.
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 15:41:06 följande:

Jag har inte bestämt mig, inte ännu,  det blir troligtvis S , men kan också bli SD. Vi får se senare, kommer att bli många spännande partiledardebatter att titta på, fram till nästa val.

Det jag däremot bestämt är, att Moderaterna blir det inte. I alla fall inte med Kristersson och Svantesson i täten av M. 

En Moderat politiker jag däremot har förtroende för är Maria Malmer Stenergard. Maria är klok och har integritet. 

Jag har mycket stort förtroende för Magdalena Andersson, som är intelligent och välutbildad från Handelshögskolan. Precis som väldigt många andra svenskar ser jag gärna Magdalena som nästa statsminister. 

Ja, det är ju inte mycket till val - antingen röstar du på det kombinerade gänget SVMPC eller på SDKDML.

Allt du klagar på och tycker är fel här i tråden lär inte bli bättre med SVMPC, tänker jag.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026