Inlägg från: Anonym (Giggi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Giggi)

Riksdagsvalet 2026

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 16:09:14 följande:

Jag tror att en S ledd regering blir bättre än den vi har nu. 

Kommer du ihåg den förra S-regeringen? 

Morgan Johansson? Annika Strandhäll? Margot Wallström? Anders Ygeman? Ylva Johansson? Peter Hultqvist? MP:are som Fridolin. Alica Bah-Kuhnke ...

Nog för att Forssmed är ett stolpskott till frimicklare men ändå ...

En av dina punkter du klagar på nu är att regeringen är för generös med arbetskraftsinvandringen.

Och då tänker du alltså rösta på SVMPC som alla vill ha en ännu generösare arbetskraftsinvandring?!
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 22:10:25 följande:

Jag kommer ihåg den nuvarande regeringen. 

Den djupt ohederlige Kristersson som fifflade till sig en fin central lägenhet från en diakoniverksamhet , fick en Kd-politiker att fixa honom en lägenhet som var avsedd för tonårsflickor med problem och sjuka ensamma kvinnor. Det säger ganska mycket om Ulf Kristersson och jag har noll respekt för honom.

Ännu mindre respekt har jag för falukorvsviftande Ebba i sina fina dräkter och klämningar. Vad hon gör i KD vet jag inte för någon kristen moral har jag inte sett röken av hos henne,

Liberalerna orkar jag inte ens kommentera. 

Och därför tänker du rösta för generösare regler för arbetskraftsinvandring?
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 22:24:07 följande:
    S vill ha skärpta regler med strikt behovsprövning, 
    Så här seger S i riksdagen, det där du som medborgare inte ser men som är deras faktiska politik oavsett vad de försöker påstå i media.
    .

.

S vill alltså slopa lönekravet helt och låta "arbetmarknadens parter" göra upp reglerna. Det ska vara fritt blås i alla yrken så länge som parterna är överens. 

Gissa om det ger striktare eller generösare arbetskraftsinvandring.

Motion 2024/25:865

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/dispositiv-lagstiftning-om-lonegolv-for_hc02826/
  • Anonym (Giggi)

Så, S vill slopa lönekravet och lämna det till fackliga förhandlingar.

MP vill slopa lönekravet helt.

C vill sänka lönekravet och göra villkoren mer flexibla

V vill i stort sett samma som S

-
    Så, om arbetskraftsinvandring är viktigt för dig - gissa om du får striktare eller friare arbetskraftsinvandring med SVMPC istället för med dagens regering.

• Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-29 08:51:15 följande:

Ja, idag är det ju i princip helt fritt. Ett lönekrav på 29000 stoppar ju inte mycket arbetskraftsinvandring utöver bärplockare och möjligtvis helt outbildade sjukvårdsbiträden. 

Och ändå vill SVMPC lätta på reglerna från den nivån.
  • Anonym (Giggi)

Detta samtidigt som Tidöavtalet uttryckligen skriver att denna nivå skall höjas.

Citat: "Ett försörjningskrav i nivå med medianlön ska införas för arbetskraftsinvandrare."

Medianlön idag är 37100.

• Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-29 09:16:16 följande:
     37000 med 157 undantag är ju betydligt sämre än 28000 utan undantag. Undantagen är oacceptabla.
    37100 med 152 undantag av ca 490 yrken mot inga gränser alls för något yrke utan det ska istället vara upp till "parterna".

Och till det MP V och C som vill vara ännu generösare med tillstånden för arbetskraftsinvandringen.

Om det är så viktigt för dig att stoppa arbetskraftsinvandringen så är det märkligt att du ens funderar på SVMPC.
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-29 09:38:18 följande:
    Det är möjligt att man måste rösta på SD om man vill ha minskad arbetskraftsinvandring. Moderaterna motarbetar tydligt alla skärpninngar, till och med det man redan kommit överens om i Tidöavtalet.  

De väldigt positiva förändringarna vad gäller det svenska medborgarskapet tex, där sölar Moderaterna så mycket man kan , så att de inte hinner införa det innan man förlorar valet 2026. 
    Det är förstås en intressekonflikt mellan verkligheten och texten i Tidöavtalet som andas SD mer än något annat parti.

I Migrationsverkets rapport som jag länkade motiveras ju dessa undantag. Kör man 100% renlärigt "Stopp!" så drabbas svenskt näringsliv.

En ny högerregering 2026-2030 som inkluderar SD kommer inte att kunna göra det bättre och då får du en svekdebatt mot SD.

Men en sak är helt säker - det blir inte stramare arbetskraftsinvandring med vänstern
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-29 11:56:20 följande:

I Reinfeldts bok , 

Reinfeldt skrev sin bok när han var MUF-politiker och om du helt har missat det så är inte Reinfeldt särskilt populär bland dagen moderater.

Nä, M som parti vill inte ha det samhälle Reinfeldt talade om då och talar om nu.
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-29 11:05:18 följande:

Vi skall inte lösa svensk kompetensbrist med enbart arbetskraftsinvandring. Det är en lätt väg att gå just nu , kan det kännas, men som snabbt kommer att slita sönder vårt land. 

Vi måste utbilda våra unga , ge dem en utbildning i världsklass. Ovanpå det lägga arbetsmarknadsutbildningar , vid behov, som på sex månader kan ge spetskompetens inom de områden som industrin behöver . 

Bra arbetskraftsinvandring sliter inte sönder landet. Tvärtom berikar den detsamma.

De grupper som är långtidsarbetslösa är inte mottagliga för den "utbildning i världsklass" som du vill ha och de som är korttids-arbetslösa behöver den inte för de får jobb igen så fort konjunkturen vänder.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026